کانسیستومتر یا قوام سنج

فهرست عناوین

 قوام سنجی محصولات به کمک کانسیستومتر یا قوام سنج

در صنایع مختلفی مانند صنایع غذایی و رنگ و رزین ویسکوزیته و قوام محصولات تولید شده پارامتر های فیزیکی مهمی در کنترل کیفیت این گروه از محصولات هستند. در واقع قوام چنین محصولاتی را می توان به سیالیت آن ها نیز نسبت داد. کانسیستومتر یا قوام سنج یک وسیله بسیار ساده و کوچک است. به کمک این وسیله ساده می توان قوام محصولاتی مانند رب گوجه فرنگی را اندازه گیری کرد. اما درنظر داشته باشید که کاربرد ویسکومتر چرخشی و کانسیستومتر با یکدیگر متفاوت است.

کانسیستومتر یا قوام سنج یکی از تجهیزاتی است که آزمایشگاه های کنترل کیفیت صنایعی مانند رنگ و رزین، غذایی، مشتقات پتروشیمی و … به آن  نیاز دارند. رویان ایران این محصول  را با کیفیت بالا و قیمت مناسب به فروش می رساند.

کانسیستومتر یا قوام سنج

کانسیستومتر چیست؟

کانسیستومتر (Consistometer) که با نام قوام سنج نیز شناخته می شود، یک ابزار دستی و با دوام برای بررسی میزان پایداری، سرعت جریان (سیالیت) و ویسکوزیته نمونه های تولیدی و آزمایشگاهی و مقایسه آن با استاندارد های بین المللی و ملی است. استفاده از این دستگاه یکی از ساده ترین، دقیق ترین و مطمئن ترین روش ها برای تست های مربوط به قوام و سیالیت است.

این دستگاه به صورت دستی کار می کند و مانند ویسکومتر ها نیازی به جریان برق ندارد. کانسیستومتر بسیار کوچک است و فضای کمی را در آزمایشگاه اشغال می کند.

کانسیستومتر بوستویک (Bostwick Consistometer)

کانسیستومتر

قوام سنج بوستویک وسیله ای برای انجام برخی از آزمایش های مربوط به جریان نمونه های مایع، چسنبده و ویسکوز است. این ابزار از یک کانال اصلی فولادی با درجه بندی 0.5 سانتی متری حکاکی شده روی فولاد، ساخته شده است.

محفظه مخصوص قرار دادن نمونه در انتهای این کانال قرار دارد. این محفظه به کمک یک دریچه فنری از کانال جدا می شود. به این ترتیب هنگامی که دریچه بسته است، نمونه داخل محفظه بارگذاری می شود. سپس کاربر همزمان با فشردن کورنومتر دریچه را باز می کند.

ویژگی های کانسسیتومتر یا قوام سنج

  • این دستگاه از فولاد ضد زنگ ساخته شده است. بنابراین تحت تاثیر نمونه های شیمیایی مورد آزمایش قرار نمی گیرد و به راحتی آسیب نمی بیند. با خاطری آسوده می توانید به مدت طولانی و به صورت روزمره از این دستگاه استفاده کنید.
  • روی دستگاه درجه بندی هایی با فواصل 0.5 سانتی متری حک شده است.
  • برای اطمینان از دقت قوام سنج این وسیله با استفاده از پیچ های تنظیم و اسپریت لول (sprit level) تراز یا هم سطح شده است.
کانسیستومتر دارای پیچ تنظیم

مزایای استفاده از قوام سنج برای تست های سیالیت

  • استفاده از کانسیستومتر برای کاربر بسیار ساده است.
  • همچنین کاربر با صرف زمان کمی می تواند نتیجه تست را به دست آورد و در صورت نیاز تکرارکند.
  • بنابراین هنگام اندازه گیری فقط به یک زمان سنج یا کورنومتر نیاز خواهید داشت.
  • استفاده از کانسیستومتر بسیار کم هزینه تر از سایر دستگاه ها برای انجام تست های مربوط به سیالیت است.
  • برای هر اندازه گیری تنها به 75 میلی لیتر از نمونه نیاز است.
  • قوام سنج به گونه ای طراحی شده است که نتایج آزمایش ها با دقت و تکرار پذیری بالا به دست می آید.

کاربرد های قوام سنج

  • در صنایع غذایی برای اندازه گیری قوام موادی مانند سس ها، رب ها
  • رنگ و رزین
  • برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی
  • مواد شیمیایی و پتروشیمی

نحوه استفاده از کانسیستومتر بوستویک

همان طور که گفته شد استفاده از این ابزار بسیار ساده است. پیش از شروع به انجام آزمایش، حتما تمام قسمت های کانسیستومتر را کاملا تمیز کنید تا بقایای نمونه های قبلی روی آن باقی نمانده باشد.

دریچه مخصوص را در حالت بسته قرار دهید. نمونه مورد نظر را در محفظه بارگذاری کنید. حجم نمونه باید به مقداری باشد که کاملا محفظه را پر کند و مماس با لبه آن باشد. معمولا حدود 75 میلی لیتر از نمونه کافی است.

سپس همزمان با شروع اندازه گیری زمان، دریچه را باز کنید تا نمونه جاری شود. با توجه به آزمایش، در بازه های زمانی مشخص می توانید مقدار مسافتی که سیال داخل کانال طی کرده است را اندازه گیری کنید. در نهایت سرعت جریان و سایر ویژگی های فیزیکی مرتبط نمونه قابل محاسبه خواهد بود.

نحوه استفاده از کانسیستومتر

خرید دستگاه کانسیستومتر با بهترین قیمت از رویان ایران

رویان ایران، مرجع تخصصی فروش تجهیزات آزمایشگاهی، کانسیستومتر یا قوام سنج با بهترین قیمت و کیفیت به فروش می رساند. برای دریافت اطلاعت بیشتر و استعلام قیمت می توانید همه روزه با کارشناسان ما در ارتباط باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه دربارهٔ «کانسیستومتر یا قوام سنج»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا