تفاوت هود لامینار کلاس 1 و کلاس 2

فهرست عناوین

انواع هود لامینار

سه کلاس مختلف از هود های لامینار وجود دارد ، که حتی این موارد به زیر گروه های دیگری تقسیم می شوند.  هود های لامینار  محفظه ای درب دار هستند که برای محافظت کاربر و محیط اطراف در برابر عوامل بیماری زا و آلودگی طراحی شده اند. فیلتر HEPA عوامل خطرناکی مانند ویروس ها و باکتری ها را از بین می برد و هوا را از آلودگی پاک می کند.

از کابردهای هود لامینار می توان به استفاده در آزمایشگاه های بالینی و تحقیقاتی اشاره کرد. هود های لامینار  به سه کلاس I ، II و III تقسیم می شوند. کلاس I از کاربر و محیط اطراف آن محافظت می کند ، اما از نمونه مورد آزمایش هیچ گونه حفاظتی صورت نمی گیرد. کلاس II از کاربر ، محیط و نمونه محافظت می کند و به چهار نوع تقسیم می شود: A1 ، A2 ، B1 و B2. تفاوت اصلی در حداقل سرعت ورودی و سیستم اگزوز آن ها است. کلاس III که به جعبه های دستکش نیز معروف است ، حداکثر محافظت را ایجاد می کند. انتخاب نوع هود به سطح حفاظت مورد نیاز پرسنل آزمایشگاه و نمونه مورد نظر بستگی دارد.

جهت خرید و اطلاع از قیمت های بروز انواع هود لامینار با کارشناسان ما در مجموعه رویان ایران تماس بگیرید. شماره تماس: 6417 814 0912

هود لامینار کلاس I

در کلاس بندی هود لامینار، این کلاس ابتدایی ترین و اساسی ترین هود  است. هود لامینار کلاس I به عنوان یک واحد تهویه برای پرسنل و حفاظت از محیط آزمایشگاه تعریف شده است. توسط هود کلاس I ، یا هیچ گونه محافظت در برابر نمونه مورد آزمایش را ندارد و یا فقط از نمونه محافظت می کند. جهت جریان هوا این مسئله را تعیین می کند. جریان هوا گردش مجدد ندارد ، تحت فشار منفی جریان هوا از اپراتور دور می شود و دارای فیلتر HEPA در خروجی اگزوز است. این محفظه ها فقط برای محافظت کاربر از ذرات آلوده معلق در هوا ساخته شده اند. هوای اتاق از طریق محل کار به داخل هود کشیده می شود و از طریق یک فیلتر HEPA تصفیه می شود. اگر جهت جریان هوا عکس شود، حفاظت تنها از نمونه می باشد. از هود لامینار کلاس ۱ برای کشت بافت گیاهی استفاده می شود.

هود لامینار کلاس ۱

هود لامینار کلاس II

هود های لامینار  کلاس II دارای سطح محافظتی بالایی هستند و در برخی موارد ، طراحی آن ها می تواند کاملاً پیچیده شود. این کلاس از هود ها به 4 زیر مجموعه دسته بندی می شوند: A1، A2 ، B1 ، B2

هود لامینار کلاس ۲

هود های لامینار کلاس II امنیت نمونه مورد آزمایش و همچنین کاربر و محیط اطراف را فراهم می کنند. در طراحی  این نوع از هود مشابه کلاس I ، جریان هوای داخلی از صفحه جلو باز وجود دارد، فیلتر HEPA هوا را تمیز می کند ، اما یک تفاوت اساسی وجود دارد آن هم این است که هوای فیلتر شده توسط HEPA برای محافظت از نمونه جریان رو به پایین دارد.

تفاوت کلیدی بین هود های کلاس I و کلاس II این است که در هود کلاس II محافظت بیشتری از نمونه مورد آزمایش صورت می گیرد در حالی که در هود کلاس I اصلا از نمونه در برابر آلودگی حفاظت نمی شود. برای اطلاع بیشتر می توانید مقاله نحوه ساخت هود لامینار را مطالعه بفرمائید. از هود لامینار کلاس ۲ برای کشت میکروب استفاده می گردد.

هود لامینار کلاس II نوع A2

این نوع هود لامینار  هم از کاربر و هم از نمونه ای که با آن کار می کنند محافظت می کند و فضای مطمئنی را ایجاد می کند.

  • هوا با سرعت 70 فوت در دقیقه وارد هود می شود.
  • فشار درون آن منفی است ولی ممکن است مثبت شود، به همین دلیل براي مواد شیمیایی سمی قابل تبخیر و رادیونوکلئوتید قابل تبخیر مناسب نمی باشد .
  • 70 درصد هوا را دوباره پس از عبور از فیلتر هوا به داخل هود برمی گرداند و 30 درصد را پس از فیلتر شدن به محیط بیرون می فرستد.

هود لامینار کلاس II نوع B2

این نوع هود ایمنی بیولوژیکی هوای آلوده را توسط فیلتر از بین می برد و باعث محافظت بیشتر  از کاربر و موادی می شود که با آن کار می کند.

  • هوا با فشار 100 فوت در دقیقه وارد هود می شود.
  • فشار درون هود منفی می باشد.
  • هیچگونه هوایی پس از فیلتر شدن دوباره به درون هود بازگردانده نمی شود و هوا پس از فیلتر شدن به جو بر می گردد.
  • این هود براي مواد شیمیایی سمی قابل تبخیر و مواد رادیونوکلئوتید قابل تبخیر مناسب است.

پی بردیم که هود لامینار در انواع کلاس  1،2 و 3وجود دارد که هود کلاس 2 خود به انواع   A1، A2 ، B1 و B2 تقسیم می شود. اساسی ترین تفاوت بین هود لامینار کلاس 1 و 2 این است که  هود کلاس 1 فقط از کاربر و محیط آزمایشگاه حفاظت می کند در حالی که  هود کلاس 2 علاوه بر حفاظت از کاربر و محیط آزمایشگاه از ماده مورد مطالعه نیز در برابر آلودگی حفاظت می کند.

منبع : رویان ایران | بزرگترین مرجع تخصصی تجهیزات آزمایشگاهی کشور

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا