کاربرد های حمام التراسونیک چیست ؟

فهرست عناوین

 حمام التراسونیک چیست ؟

دستگاه حمام التراسونيك ( Bath Ultrasonic )كه دستگاه تميزكننده التراسونيك هم ناميده مي شود  ( Cleaner Ultrasonic  ) در واقع جديدترين و حرفه اي ترين وسيله جهت پاك كردن و تمیز کردن اقلام مي باشد . از كاربرد هاي دستگاه شوينده التراسونيك ( التراسونيك كلينر ) مي توان به ضدعفوني كردن ، گاز زدايي كردن HPLC ، هموژنايزر، شستشوي قطعات مختلف ، انژكتورشويي ، تميز كردن وسايل جراحي و طلاهاي ظريف و اجسام در حد ميكرون اشاره نمود .

حمام التراسونیک

حمام التراسونیک چگونه کار می کند ؟

انرژی فراصوت از طریق مبدل ها به آب وارد می شود و ارتعاشات را از طریق بلوک های فلزی به داخل مخزن هدایت می کند . ارتعاش مخزن فلزی به این معنی است که مخزن به طور موثر انرژی التراسونیک را در آب منتشر می کند . این انرژی مافوق صوت است که باعث ایجاد اثر پاک کنندگی حمام التراسونیک می شود .

حمام التراسونیک

حمام التراسونیک از طریق امواج صوتی با فرکانس بالا که از طریق مایع منتقل می شوند ، به منظور تمیز کردن سطح قطعات غوطه ور استفاده می شود . امواج صوتی با فرکانس بالا ، معمولاً 40 کیلوهرتز ، محلول مایع ، آب یا حلال را هم زده و باعث کاویتاسیون مولکول های محلول می شود .

حمام التراسونیک در چه مواردی کاربرد دارد ؟

حمام التراسونیک برای تمیز کردن انواع مختلفی از مواد ، از جمله فلزات ، شیشه ، لاستیک ، سرامیک و برخی از پلاستیک های سخت مناسب است . حمام التراسونیک همچنین برای از بین بردن آلاینده های چسبیده به قسمت های پیچیده با منافذ ، ترک و شکاف مفید است . نمونه هایی از آلودگی هایی که از طریق حمام التراسونیک حذف می شوند شامل گرد و غبار ، خاک ، روغن ، گریس ، رنگدانه ها ، اثر انگشت و غیره می باشد .

حمام های التراسونیک به طور گسترده در بسیاری از صنایع از جمله ساخت تجهیزات پزشکی ، خودرو ، هوافضا ، دندانپزشکی ، لوازم الکترونیکی ، جواهرات و سلاح استفاده می شود .

اقلام و وسایلی که می توانند توسط حمام التراسونیک تمیز شوند

تعداد مواردی که می توانند توسط حمام التراسونیک تمیز شوند زیاد است . فقط دو شرط اساسی برای واجد شرایط بودن وجود دارد :

  • کاویتاسیون فقط در یک محیط مایع رخ می دهد  بنابراین ، مورد باید چیزی باشد که در اثر غوطه وری آسیب نبیند . برخی از موارد موجود در لیست ممکن است شما را شگفت زده کند . به عنوان مثال ، اکثر ما از ایده ترکیب لوازم الکترونیکی و آب با وحشت واکنش نشان می دهیم ، اما تا زمانی که از تکنیک های مناسب خشک کردن استفاده شود ، حمام التراسونیک نه تنها دستگاه های الکترونیکی را تمیز می کند بلکه آن ها را سریعتر و کاملتر از هر روش دیگری تمیز می کند .
  • دومین شرط این است که بتوان جسم را به راحتی خشک کرد . با در نظر گرفتن این شرط اجسام جاذب حذف می شوند و نمی توان آن ها را توسط حمام التراسونیک تمیز کرد ، اما اکثر موارد دیگر را می توان به سادگی خشک کرد . به همین دلیل ، حمام التراسونیک برای حذف آلودگی ها از جواهرات ، لنز های حساس ، قطعات عظیم موتور ، ابزار های جراحی و حتی مادربرد ها استفاده شود . شاید برای شما سوال باشد که آیا امواج  فراصوتی به مواد نسبتاً شکننده ای مانند شیشه یا سرامیک آسیب می رساند ؟  خیر ، حمام التراسونیک برای این مواد کاملاً بی خطر است .
حمام التراسونیک

مدت زمان مناسب برای فرایند

زمان مورد نیاز برای حمام التراسونیک بستگی به مواد و میزان آلودگی دارد ، اما زمان های معمول تمیز کردن بین 3 تا 6 دقیقه متغیر است . برخی از اقلام ظریف مانند لوازم الکترونیکی ممکن است به زمان تمیز کردن بیشتری نیاز داشته باشند . گرمای بیشتر به جدا شدن سریع آلودگی ها کمک می کند ، بنابراین بیشتر تمیز کننده های صنعتی قطعات را در محدوده 135 تا 150 درجه فارنهایت قرار می دهند .

لازم به ذکر است که حمام التراسونیک به خودی خود موارد را ضدعفونی نمی کند . در کاربردهای پزشکی ، استریل سازی معمولاً پس از حمام التراسونیک به عنوان یک مرحله دیگر انجام می شود .

منبع: رویان ایران مرجع تجهیزات آزمایشگاهی

امتیاز دهی به محتوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا