چرا از فیلتر هپا در هود لامینار استفاده می شود ؟

فهرست عناوین

هود لامینار

هودهای لامینار یک محیط کار استریل را فراهم می کنند. در هود لامینار امکان انجام آزمایش روی مواد یا انجام هرگونه فرآیند حیاتی که باید در برابر آلودگی خارجی محافظت شود فراهم می شود. هود Laminar به طور مداوم با هوای استریل از طریق فیلترهای هوا  با راندمان بالا(فیلترهای HEPA ) پر می شود. هودهای لامینار سطح بالایی از کنترل موضعی را برای فرآیندها یا محصولات حیاتی ارائه می دهند .

هود لامینار در طیف وسیعی از صنایع برای کاربردهایی که نیاز به محیط کار فوق العاده تمیز دارند مورد استفاده قرار می گیرد . همچنین آن ها در محیط های آزمایشگاهی ، محل کار مناسبی را برای بسیاری از انواع دستگاه های آزمایشگاهی فراهم می کنند .

فیلتر هپا در هود لامینار

فیلتر HEPA بخش مهمی از هود لامینار است . هودهای لامینار با یک یا چند فیلتر HEPA جریان هوای یک طرفه را ایجاد می کنند . به لطف فیلتر هوا که در داخل ایستگاه کار نصب شده است ، می توان از هود لامینار برای کاربردهای مختلف استفاده کرد. در آزمایشگاه ، از این هودها برای کارهای تخصصی استفاده می شود که نیاز به محیط و هوای تمیز دارند . به عنوان مثال ، وقتی فردی با کشت سلولی ، داروها ، دستگاه های الکترونیکی و غیره کار می کند .

فیلتر هپا

تاریخچه فیلتر هپا

در دهه 1940 زمانی که دانشمندان در حال توسعه بمب اتمی بودند اختراع شد .

در اوایل دهه 1940 ساخته شد و ابتدا توسط پروژه منهتن برای مهار انتشار آلودگی های رادیواکتیو هوا استفاده شد. فیلترهای HEPA در دهه بعد برای حذف ویروس ها ، باکتری ها ، قارچ های معلق در هوا ، گرده ، موی انسان و ذرات معلق (مانند ذرات دود ، شوره حیوانات خانگی و گرد و غبار) از هوای ساختمان ها معرفی شدند .

به دلیل اثربخشی آن ، ابتدا از فیلتر به عنوان “فیلتر مطلق” یاد می شد . کلمه اختصاری HEPA بعد از 1950 هنگامی که فیلتر تجاری شد و اصطلاح اصلی به عنوان یک نام تجاری ثبت شد ، مورد استفاده قرار گرفت . طی 50 سال بعد ، فیلتراسیون HEPA به تدریج تکامل یافت زیرا پیشرفت های تکنولوژیکی در هوا فضا ، پردازش دارویی و غیره سطوح بالاتری از پاکیزگی هوا را طلب می کرند. اگر فیلتراسیون HEPA نبود ، کنترل کافی ذرات خطرناک و سمی ممکن نبود .

کاربرد فیلتر هپا در هود لامینار

اصل کار یک فیلتر HEPA در داخل هود لامینار به شرح زیر است .

HEPA مخففhigh-efficiency particulate air است. فیلتر HEPA نوعی فیلتر مکانیکی هوا است . این فیلتر با به دام انداختن ذرات مضر مانند گرد و غبار از طریق یک توری کار می کند .

در اصل ، هوا از خارج وارد سیستم فیلتراسیون می شود و با یک جریان هوای یک طرفه در سراسر فضای کار پخش می شود . این سیستم 99.97 درصد ذرات مانند گرد و غبار ، گرده ، کپک ، باکتری ها و هر ذره معلق دیگر با اندازه 0.3 میکرون را از هوا جذب می کند .

فیلتر هپا

یک هود لامینار با فیلتر HEPA می تواند در آزمایشگاه های عمومی ، به ویژه برای فیلتر کردن هوا برای مصارف پزشکی ، دارویی ، الکترونیکی و صنعتی مورد استفاده قرار گیرد .

بسته به جهت جریان هوا ، آن ها به صورت عمودی یا افقی طبقه بندی می شوند و می توانند 99.97 تا 99.99 درصد ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون را از بین ببرند .

فیلتر هپا از چه ساخته شده است ؟

فیلتر از الیافی که معمولاً لایه هایی از سلولز ، الیاف مصنوعی یا الیاف شیشه هستند ، تشکیل شده است . این الیاف به شکل آکاردئونی چیده شده اند که به آن ها ظرفیت بیشتری برای جذب ذرات می دهد . فیلتر HEPA به راحتی عوامل بیماری زای بزرگتر از 0.3 میکرون را حذف می کند . یک فیلتر HEPA استاندارد دارای حدود 2500 لایه الیاف ظریف شیشه ای است .

عوامل اصلی موثر بر جذب ذرات توسط فیلتر هپا چیست ؟

  • سرعت عبور هوا از فیلتر
  • قطر الیاف تشکیل دهنده
  • ضخامت کلی فیلتر

سطوح مختلف فیلترهای HEPA  

 : HEPA H140.005 درصد از ذرات 0.1 میکرونی

HEPA H13 : 0.05درصد از ذرات 0.1 میکرونی

HEPA H12 : بیش از 0.5 درصد ذرات 0.1 

 HEPA H11: حداکثر 5 درصد از ذرات 0.1 میکرونی

HEPA H10 : بیش از 15 درصد ذرات 0.1 میکرونی

منبع: رویان ایران مرجع تجهیزات ازمایشگاهی

امتیاز دهی به محتوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا