وسایل مورد نیاز محلول سازی

فهرست عناوین

محلول سازی؛ نقطه شروع آزمایش ها

انواع مختلف روش های محلول سازی تقریبا در تمام آزمایشگاه های شیمی، صنایع غذایی، آب و فاضلاب، داروسازی، کشاورزی، خاک و … انجام می شوند. محلول ها با غلظت های مشخص به هدفی خاص ساخته می شوند. به عنوان مثال برای اندازه گیری غلظت در نمونه مجهول و تهیه نمودار کالیبراسیون، انجام واکشن های شیمیایی با اهداف شیمیایی و بیولوژی، کالیبره کردن دستگاه های آزمایشگاهی، انواع بررسی های شیمیایی و … ساختن محلول های گوناگون بخشی از پروتکل یک آزمایش است. صرفا برای ساخت محلول ها نیازی به تجهیزات پیچیده نیست. این درحالی است که برای آنالیز محلول های به دست آمده دستگاه ها تجزیه پیشرفته ای نیاز است. در این پست وسایل مورد نیاز محلول سازی را معرفی می کنیم.

تمام تجهیزات محلول سازی که در ادامه این مقاله لیست شده اند، در رویان ایران با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت به فروش می رسند. با مراجعه به فروشگاه آنلاین رویان ایران، بزرگ ترین مرجع تخصصی فروش تجهیزات آزمایشگاهی، می توانید تمام وسایل مورد نیاز محلول سازی را به صورت آنلاین خریداری نمایید. سفارشات شما در سریع ترین زمان ممکن به سراسر کشور ارسال می شود.

محلول ها

انواع روش های محلول سازی

به صورت کلی می توان انواع محلول سازی ها را در دو گروه طبقه بندی کرد:

  • محلول سازی از جامدات
  • محلول سازی از مایعات

محلول سازی در آزمایشگاه های مختلف به اهداف متفاوتی انجام می شود. شاید در نگاه اول محلول سازی ساده ترین بخش یک آزمایش باشد و این محلول ها تنها به دید ابزار کار دیده شوند. اما این گونه نیست محلول سازی باید با دقت و تبحر بالا انجام شود تا نتایج دقیقی از واکنش ها به دست آید.

محلول سازی از جامدات

برای تهیه غلظت خاصی از یک محلول باید بر اساس محاسبات انجام شده، مقدار دقیقی از جز جامد با استفاده از ترازو آزمایشگاهی دیجیتال وزن شود. این مقدار ممکن است بر حسب گرم، میلی گرم یا میکروگرم باشد.

سپس مقدار توزین شده با روشی که در دستورالعمل آماده است در حلال، حل می شود و محلول نهایی به دست می آید.

محلول سازی از مایعات

در محلول سازی مایعات شاید انجام محاسبات و تهیه محلول کمی پیچیده تر به نظر بیاید. به عنوان مثال برای تهیه یک محلول با غلظت مولار مشخص از هیدروکلریک اسید، باید در محاسبات درصد خلوص و چگالی آن لحاظ شود. مقدار به دست آمده باید حجمی و با واحدهای میلی لیتر یا میکرولیتر باشد. در نهایت با استفاده از سمپلر این مقدار اندازه گیری سپس به بالن یا ظرف دیگر منتقل شود.

وسایل مورد نیاز محلول سازی

وسایل مورد نیاز محلول سازی

محلول سازی در آزمایشگاه ها جزیی از روتین روزانه به حساب می آیند. بنابراین همه آزمایشگاه ها حتی آزمایشگاه های مدارس به وسایل مورد نیاز محلول سازی نیاز دارند. همه تجهیزات محلول سازی شامل ساخت محلول از جامدات و مایعات، محلول های مورد نیاز اسپکتروفتومتر و … در لیست زیر آورده شده است:

ممکن است همه تجهیزاتی که در اینجا معرفی شدند، ممکن است وسایل مورد نیاز همه انواع روش های محلول سازی نباشند. به عنوان مثال شما در محلول سازی جامدات نیازی به ترازو آزمایشگاهی پیدا نخواهید کرد. از طرف دیگر، سمپلرها فقط برای محلول سازی مایعات استفاده می شوند. اتوکلاو آزمایشگاهی تنها زمانی کاربردی است که شما برای محلول سازی به محیطی کاملا استریل نیاز داشته باشید.

در آزمایشگاه های مدارس که تنها مبانی محلول سازی در سال های متوسطه دوم آموزش داده می شود، فقط ترازو و ظروف شیشه ای کافی است.

اگر اطلاعات کافی از وسایل مورد نیاز محلول سازی در آزمایشگاه خود ندارید، کارشناسان رویان ایران شما را در خرید تجهیزات ضروری راهنمایی می کنند.

خطاهای رایج در محلول سازی

در تعداد کمی از آزمایش ها تنها نیاز به محلول های کیفی دارند. در این نوع محلول سازی نیاز به اندازه گیری دقیق مقادیر وجود ندارد.

اما به طور کلی شروع محلول سازی با انجام محاسبات است. اگر در محاسبات اولیه خطایی وجود داشته باشد یا دقت عدد به دست آمده رعایت نشده باشد، حتما محلولی که خواهید ساخت در ادامه آزمایش شما را با خطا مواجه می کند. به طور مثال اگر محلول های کالیبراسیون اسپکتروفتومتر دقیق نباشند، هنگام رسم منحنی کالیبراسیون، داده پرت خواهید دید.

به طور کلی خطاهای رایج در محلول سازی شامل موارد زیر است:

  • خطای محاسباتی
  • کالیبره نبودن دستگاه ها مانند کالیبراسیون ترازو یا کالیبراسیون سمپلر
  • خطاهای انسانی

نحوه سفارش وسایل مورد نیاز محلول سازی از رویان ایران

برای خرید وسایل مورد نیاز محلول سازی می توانید به صورت آنلاین در بخش فروشگاه آنلاین رویان ایران سفارش خود را ثبت کنید. تمام تجهیزات خریداری شده در اسرع وقت به سراسر ایران ارسال می شوند. همچنین می توانید با ارتباط مستقیم با کارشناسان فروش رویان ایران از طریق تماس و با شماره تلفن های 09128146417 و 02166971467  و پیام گذاشتن در شبکه های اجتماعی رویان ایران ضمن دریافت مشاوره رایگان، تجهیزات مورد نیاز خود را خریداری نمایید.

امتیاز دهی به محتوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا