دستورالعمل چشم شوی اضطراری

فهرست عناوین

ایستگاه چشم شوی ایمنی

آزمایشگاه ها مکان هایی هستند که غالباً با مواد شیمیایی خطرناکی سروکار دارند که بخارات و مایعات آن ها می تواند به چشم آسیب برساند. به همین دلیل در هر آزمایشگاهی برای پیشگیری از خطرات اضطراری  چشم، دستگاه چشم شوی ایمنی باید آماده و در دسترس باشد تا در صورتی که پرسنل تحت تأثیر بخارات شیمیایی یا بیولوژیکی شدید و مایعات قرار بگیرند، یک ایستگاه چشم شوی اضطراری در آزمایشگاه وجود داشته باشد.

همانطور که بیان شد چشم شوی یا Eyewash یک وسیله محافظت اضطراری است. وقتی مواد ناگهانی به بدن، صورت و چشم ها پاشید، باید با شست و شوی چشم و یا محل تماس مواد با بدن از احتمال وقوع خطرات احتمالی پیشگیری کنید، در مورد چشم ها معمولاً در اولین شست و شو باید چشم به مدت 15 دقیقه شسته شود.

چشم شوی اضطراری

استفاده از چشم شوی اضطراری در مدت 10 تا 15 ثانیه اول پس از قرار گرفتن در معرض یک ماده خطرناک، به ویژه یک ماده خورنده، حیاتی است. تأخیر در درمان، حتی برای چند ثانیه، ممکن است باعث آسیب جدی چشم شود.

ضروری است که علاوه بر استفاده از عینک، محافظ صورت و… در آزمایشگاه ها چشم شوی اضطراری نیز تعبیه شود. دوش های اضطراری و ایستگاه های شست و شوی چشم یک پشتیبان لازم برای به حداقل رساندن تأثیرات ناشی از قرارگیری در معرض مواد شیمیایی هستند.

دوش و چشم شوی

مدت زمان لازم برای استفاده از چشم شوی اضطراری

در صورت مشخص نبودن ماهیت آلاینده، حداقل یک دوره شست و شو 20 دقیقه ای توصیه می شود. در صورت مشخص بودن هویت و خصوصیات ماده شیمیایی، زمان شست و شو می تواند تغییر کند. مثلا:

  • 5 دقیقه برای مواد شیمیایی ضعیف.
  • 10 تا 20 دقیقه برای مواد شیمیایی قوی و مواد شیمیایی که در صورت جذب از طریق پوست سبب  ایجاد مسمومیت حاد می شوند.
  • 30 دقیقه برای مواد شیمیایی خورنده.
  • 60 دقیقه برای مواد قلیایی قوی (مثلاً سدیم ، پتاسیم یا هیدروکسید کلسیم).

در همه موارد، اگر تحریک ادامه یافت، شست و شو را تکرار کنید. مهم است که پس از انجام اقدامات اولیه، هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

دوش و چشم شوی گالوانیزه

نکات مربوط به محل قرار گیری و نوع طراحی چشم شوی

ایستگاه های شست و شوی چشم باید به گونه ای طراحی شوند که به صورت هم زمان با حجم کمتر از ۱.۵ لیتر در دقیقه (۰.۴ گالن در دقیقه) مایعات را به مدت 15 دقیقه به دو چشم برسانند. ایستگاه های ترکیبی شست و شوی چشم و صورت به 4/11 لیتر در دقیقه (3 گالن در دقیقه) نیاز دارند. با این حال، در هر صورت، سرعت جاری شدن آب نباید آنقدر زیاد باشد که به چشم آسیب برساند. فاصله این واحد باید از زمین ۸۳.۸ تا ۱۳۴.۶ سانتی متر (33 تا 53 اینچ) و حداقل ۱۵.۳ سانتی متر (6 اینچ) از دیوار باشد.

آب باید چه دمایی باشد؟

دمای آب چشم شوی را بین 16 تا 38 درجه سانتی گراد (60 تا 100 درجه فارنهایت) تعریف می کنند. دمای بالاتر از 38 درجه سانتی گراد (100 درجه فارنهایت) برای چشم مضر است و می تواند تعامل شیمیایی با پوست و چشم را تقویت کند. شست و شوی طولانی مدت چشم با آب سرد (کمتر از 16 درجه سانتی گراد (60 درجه فارنهایت) می تواند باعث هیپوترمی شود.

به یاد داشته باشید که هر گونه ماده شیمیایی باید حداقل 15 دقیقه شسته شود اما زمان شست و شو می تواند تا 60 دقیقه  نیز ادامه پیدا کند. پس دمای آب باید به اندازه ای باشد که بتواند برای مدت زمان مورد نیاز تحمل شود.

دوش و چشم شوی

مناطقی که ممکن است به چشم شوی نیاز داشته باشند

مناطق کاری و عملیاتی که ممکن است به این دستگاه احتیاج داشته باشند عبارتند از:

  • مناطق با گرد و غبار زیاد
  • مناطقی که در آن ها  شارژ باتری انجام می شود
  • آزمایشگاه ها
  • مکان هایی که در آن ها عملیات سمپاشی انجام می شود
  • مناطق با گرد و غبار زیاد
  • مناطق توزیع کننده مواد خطرناک

انواع دوش و چشم شوی ایمنی

نکاتی که باید هنگام استفاده از چشم شوی بدانید

اگر از چشم شوی اضطراری به درستی استفاده شود می تواند بینایی شما را نجات دهد. برای آگاهی از نحوه استفاده صحیح از دستگاه چشم شوی اضطراری به نکات زیر توجه کنید:

هنگامی که ماده خطرناکی به چشمان شما وارد شد، باید سریعا به ایستگاه شست و شوی چشم بروید. این مکان ها نباید بیش از 10 ثانیه با شما فاصله داشته باشند، حتی مقدار کمی از آلودگی می تواند باعث آسیب جدی و حتی از بین رفتن دائمی بینایی شود.

اهرم فعال سازی را روی دستگاه چشم شوی فشار دهید. اهرم با یک حرکت آسان به وضوح مشخص شده و قابل استفاده است. از قبل باید به کلیه کارکنان نشان داده شود که چگونه دستگاه چشم شوی فعال می شود و مورد استفاده قرار می گیرد.

وقتی اهرم تحت فشار قرار گرفت، آب از  هر دو نازل چشم شوی اضطراری شروع به جاری شدن می کند.

با استفاده از انگشتان خود، پلک های خود را باز نگه دارید، چشمان خود را  به آرامی بالا و پایین کنید و از یک طرف به طرف دیگر بچرخانید و اطمینان حاصل کنید که آب به بیشتر کره چشم رسیده باشد.

به مدت 15 دقیقه کامل و نه کمتر به استفاده از چشم شوی ادامه دهید. این حداقل زمانی است که برای پاکسازی چشم از مواد شیمیایی مضر لازم است و اگر قبل از سپری شدن این زمان چشم خود را از جریان آب خارج کنید، خطر آسیب دائمی وجود دارد.

وقتی دوره 15 دقیقه ای به پایان رسید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

منبع : رویان ایران | بزرگترین مرجع تخصصی تجهیزات آزمایشگاهی کشور

امتیاز دهی به محتوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا