کلاس بندی هود لامینار

فهرست عناوین

انواع کلاس های هود لامینار و کاربرد های آن ها

هود لامینار مخصوص استفاده در مکان هایی که کاربران با میکروارگانیسم ها سر و کار دارند، ساخته شده است. هود های لامینار می توانند از کاربران در برابر آلودگی ها محافظت کنند. از طرفی می توانند محیط ایمنی هم برای میکروارگانیسم ها فراهم کنند. به این ترتیب دیگر نمونه ها تحت عوامل خاریج قرار نخواهند گرفت. کلاس بندی هود لامینار بر اساس نقش حفاظتی که ایجاد می کند، تعریف شده است. نوع فیلتراسیون نیز در این تقسیم بندی نقش دارد.

این مقاله انواع کلاس بندی 2،1 و 3 هود لامینار را بر اساس کاربردی که دارند معرفی می کند.

کلاس های مختلف هود لامینار

هود لامینار کلاس I

در این نوع از انواع کلاس های هود لامینار، هود لامینار کلاس یک هوای آزمایشگاه از شکافی که جلوی هود قرار دارد وارد می شود. یک جریان هوای چرخشی داخل هود ایجاد می شود. در آخر هوا از قسمت فوقانی هود خارج می­­­­­ شود. هود لامینار کلاس I ساختار ساده ای دارد. این هود به دلیل ساختمان ساده ای که دارد، در بسیاری از آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

این نوع هود تنها یک فیلر هپا دارد.

به دلیل آن که هوای آزمایشگاه به طور مستقیم وارد فضای هود می شود احتمال این وجود دارد که نمونه مورد مطالعه آلوده شود.  در این کلاس هود لامینار از نمونه حفاظت نمی ­شود و تنها از افراد و فضای کار در برابر آلودگی حفاظت صورت می­ گیرد.

هود لامینار کلاس ۱

 هود لامینار کلاس II

در دسته بندی و کلاس بندی هود لامینار، هود لامینار کلاس دو علاوه بر حفاظت از فضای کار و افراد از نمونه مورد مطالعه نیز حفاظت می­ کند. این کلاس از هود ها همگی دارای دو فیلتر هپا هستند. هود کلاس 2 خود نیز به چهار گروه دسته بندی می ­شود:B1 ,B2 ,A1 ,A2.

  • در مدل A1 سرعت جریان هوا 0.38 متر بر ثانیه است. 70 درصد بازچرخش دارد و 30 درصد هوای فیلتر شده به خارج هود منتقل می­ شود.
  • در مدل A2 سرعت جریان هوا 0.51 متر بر ثانیه است. 70 درصد بازچرخش دارد و 30 درصد هوای فیلتر شده به خارج هود منتقل می­ شود.
  • در مدل B1 سرعت جریان هوا 0.51 متر بر ثانیه است. 70 درصد بازچرخش دارد و 30 درصد هوای فیلتر شده به خارج هود منتقل می­ شود.
  • در مدل B2 سرعت جریان هوا 0.51 متر بر ثانیه است. 100 درصد هوای فیلتر شده به خارج هود منتقل می­ شود.

تفاوت این زیر شاخه ها در حداقل میزان سرعت ورودی هوا و سیستم خروجی هوا از آن ها است. در زیرشاخه های A1 و A2 نیازی به داکت هواکش خارجی برای عبور جریان هوای خروجی وجود ندارد. اما در زیر شاخه های B1 و B2 برای خروج هوای تهویه شده به یک داکت هواکش خارج از هود نیاز است.

در بین این 4 نوع هود کلاس II، هود A1 حفاظتی برای نمونه ها نمی تواند ایجاد کند.

هود لامینار کلاس ۲

  

هود لامینار کلاس III

در کلاس بندی هود لامینار، هود لامینار کلاس سه بیشترین حفاظت را از افراد دارد. هیچگونه تبادلی با هوای محیط و آزمایشگاه به صورت مستقیم انحام نمی ­شود. چون هوای ورودی از فیلتر هپا عبور می کند و هوای خروجی از دو فیلتر گذر می­ کند. بدین ترتیب نه محیط آلوده می شود، نه نمونه مورد مطالعه و افراد. به این نوع هود، گلاو باکس نیز گفته می شود.

هود لامینار کلاس ۳

در این مقاله به بررسی کلاس بندی هود لامینار پرداخته شد. هود لامینار بر اساس نوع و تعداد فیلتر ها و حفاظت از کاربران و محیط کار به سه نوع کلاس 1، کلاس 2 و کلاس 3 تقسیم می شوند. هود لامینار کلاس یک فقط می تواند یا از محیط کشت و یا از کاربر در برابر آلودگی حفاظت کند. اما هود لامینار کلاس دو می تواند همزمان از محیط کشت و کاربران از آلودگی بیولوژیک محافظت کند. هود لامینار کلاس سه که به آن گلاو باکس (به انگلیسی: Glovebox) نیز می گویند دقیقا مانند هود کلاس دو است ولی درجه اطمینان بسیار بالاتری دارد.

برای تهیه انواع کلاس های هود لامینار سفارشی و استاندارد مطابق با نیاز خود، می توانید با کارشناسان شرکت رویان ایران مشاوره رایگان داشته باشید.

منبع : رویان ایران | بزرگترین مرجع تخصصی تجهیزات آزمایشگاهی کشور

امتیاز دهی به محتوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا