کراس کات چرخشی | خراش انداز | تست چسبندگی رنگ و پوشش

فهرست عناوین

بررسی میزان چسبندگی رنگ ها  

انواع رنگ ها و پوشش ها نیاز به تست ها و بررسی های مختلفی از لحاظ فیزیکی و شیمیایی دارند. آزمایش های شیمیایی عمدتا به شناسایی ترکیبات و فلزات مختلف تشکیل دهنده رنگ ها و اندازه گیری مقدار یا درصد هرکدام در محصول پایانی می پردازد. اما بررسی خواص فیزیکی رنگ ها مانند میزان براقیت به کمک براقیت سنج، قدرت چسبندگی به کمک کراس کات، ضخامت پوشش پس از استفاده، میزان ماندگاری روی سطح، مدت زمان خشک شدن محصول پس از قرار گرفتن روی سطح و … از جمله ویژگی های فیزیکی رنگ ها و پوشش ها هستند که با بررسی همین خواص مصرف کنندگان رنگ یا پوشش مناسب کاربردی که در نظر دارند، را انتخاب می کنند. در این پست به معرفی دستگاه کراس کات که به جهت بررسی میزان چسبندگی رنگ ها استفاده می شود، می پردازیم.

کراس کات چرخشی یا خراش انداز

رویان ایران، مرجع تخصصی فروش تجهیزات آزمایشگاهی، دستگاه کراس کات چرخشی یا خراش انداز رنگ را از با کیفیت ترین برند ها و قیمت کاملا مناسب عرضه می کند. برای آشنایی با روش تست چسبندگی و نحوه کار با دستگاه خراش انداز رنگ این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

معرفی تست چسبندگی رنگ روی سطح

تست چسبندگی کراس کات یا برش متقاطع، روشی پرکاربرد برای ارزیابی استحکام چسبندگی رنگ ها و پوشش ها بر روی لایه های مختلف است. در واقع نتیجه این تست به تعیین توانایی یا میزان پوشش ها و رنگ ها برای چسبیدن به سطح در هنگام قرار گرفتن در معرض تنش و عوامل خارجی کمک می کند.

توجه به این نکته بسیار مهم است که تست خراش یک ارزیابی کیفی از میزان چسبندگی رنگ روی سطح ارائه می دهد. قدرت چسبندگی واقعی را از نظر نیرو یا تنش مورد نیاز برای ایجاد شکست بر سطح رنگ یا پوشش اندازه گیری نمی کند. دستگاه های دیگری برای اندازه گیری کمی این مقدار ا وجود دارند.

نتایج آزمون به کمک کراس کات یا خراش انداز باید بر اساس استاندارد های صنعت یا الزامات پروژه خاص تفسیر و مقایسه شود.

کیت کراس کات چرخشی رویان ایران

روش انجام تست چسبندگی رنگ به کمک کراس کات

تست چسبندگی رنگ ها با روش کراس کات یا خراش انداز بسیار ساده است. برای انجام موفق این آزمایش به یک خراش انداز یا کراس کات استاندارد و دقیق و دقت کاربر نیاز است. در ادامه یک روش گام به گام برای انجام تست چسبندگی با استفاده از کیت کامل کراس کات آورده شده است. تمام تجهیزات مورد نیاز برای انجام تست چسبندگی به روش خراش اندازی ماندد کراس کات، نوار چسب مخصوص کراس کات، ذره بین، قلمو، چهار تیغه برای ایجاد شیار ها با اندازه های مختلف و آچار آلن مخصوص برای تعویض تیغه ها، در کیت کراس کات رویان ایران موجود است. جهت خرید این کیت برای انجام تست چسبندگی رنگ با کارشناسان فروش رویان ایران تماس حاصل نمایید.

مراحل تست چسبندگی رنگ به کمک کراس کات یا خراش انداز

مراحل آزمون چسبندگی با استفاده از خراش انداز به صورت گام به گام

  1. قبل از شروع به انجام آزمایش مطمئن شوید که نمونه رنگ شده کاملا خشک شده است.
  2. با استفاده از کراس کات چرخشی و مطابق استاندارد برش ها را روی سطح رنگ شده ایجاد کنید. این دستگاه عمق برش ها را به مقدار استاندارد ایجاد می کند. در نهایت برش هایی با زاویه 90 درجه نسبت به یکدیگر خواهید داشت.
  3. پس ایجاد برش ها با استفاده از یک قلم هرگونه خره باقی مانده ها از روی سطح جدا کنید.
  4. مقدار مناسبی از نوار چسب مخصوص را که در کیت کراس کات چرخشی قرار داده شده است، جدا کنید و به دقت روی برش های ایجاد شده بچسبانید. با استفاده از فشار دست از تماس مناسب نوار چسب با سطح رنگ برش خورده اطمینان حاصل کنید.
  5. سپس نوار چسب را با زاویه 180 درجه و طی یک حرکت سریع از سطح جدا کنید. هنگام جدا کردن نوار، سرعت و نیروی ثابتی را حفظ کنید.
  6. نوارچسب مخصوص کراس کات را پس از کندن از را از نظر هرگونه پوششی که جدا شده است، بررسی کنید. در صورت لزوم از ذره بین برای ارزیابی میزان چسبندگی استفاده کنید.
  7. با استفاده از جدول های استاندارد و مقایسه با آن ها، میزان چسبندگی رنگ یا پوشش را روی سطح به دست آورید.
  8. این آزمایش را روی نقاط مختلفی از سطح رنگ شده تکرار و نتایج را با یکدیگر و جداول استاندارد مقایسه کنید.

خرید کیت کامل کراس کات با قیمت مناسب و کیفیت بالا از رویان ایران

آزمایش کراس کات یا خراش انداز متقاطع، روشی است که به کمک آن مقاومت رنگ و پوشش ها در برابر جدا شدن از سطحی که روی آن قرار گرفته اند، به صورتی کیفی ارزیابی می شود. برای انجام این آزمایش از ابزار خاصی به نام کراس کات استفاده می شود که با قرار دادن آن به صورت عمود بر سطح مورد نظر، و حرکت دادن آن برش های خاصی یه صورت متقاطع بر سطح ایجاد می شود. کیت های کراس کات چرخشی رویان ایران شامل کراس کات طراحی شده با ارگونومی مناسب، چسب مخصوص، قلم رنگ، ذره بین، چهار تیغه مختلف، آچار آلن مخصوص تعویض تیغه ها و کیف نگهداری است.

 می توانید این محصول را با قیمت ویژه و کیفیت بسیار بالا از رویان ایران، بزرگ ترین مرجع تخصصی فروش تجهیزات آزمایشگاهی، تهیه کنید. جهت استعلام قیمت و خرید کیت کراس کات چرخشی با کارشناسان فروش رویان ایران تماس حاصل نمایید.

امتیاز دهی به محتوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا