کالیبراسیون pH متر چرا و چگونه صورت می گیرد

فهرست عناوین

کالیبراسیونpH متر

شیمی دانان، زیست شناسان، محیط بانان و تکنسین های آزمایشگاهی به طور یکسان از pH برای اندازه گیری پتانسیل های اسیدی و اساسی یک محلول استفاده می کنند. pH متر بسیار کارایی دارد و از دقیق ترین ابزار های موجود برای آزمایش سطح pH است. این آزمایش مراحل بسیار ساده ای دارد، از آماده سازی مواد گرفته تا کالیبراسیون و مراحل آزمایش آن، تا اطمینان حاصل شود که دقیق ترین میزان سطح pH را دارید.

کالیبراسیون پی اچ متر

چند بار باید pH متر را کالیبره کرد

فرکانس کالیبراسیون پی اچ متر به میزان استفاده و آلودگی احتمالی آن بستگی دارد. هرچه میزان استفاده و میزان آلودگی بیشتر باشد، بیشتر نیاز به کالیبره کردن پی اچ متر خود دارید. برای جلوگیری از خطاهای اندازه گیری، 2  بار در ماه از کالیبراسیون pH متر اطمینان حاصل کنید. همچنین توصیه می شود pH متر در موارد زیر کالیبره شود:

  • وقتی از الکترود جدیدی استفاده می کنید.
  • مدت هاست که از الکترود استفاده نشده است.
  • پس از تمیز شدن الکترود.
  • پس از اندازه گیری محلول قوی.
  • هنگامی که بسیار مهم است که اندازه گیری بسیار دقیق انجام شود.
کالیبراسیون پی اچ متر

آماده شدن برای کالیبراسیون pH  متر

مراحل کالیبراسیون

  1. pH متر را روشن کنید. قبل از شروع کالیبراسیون و استفاده از pH متر ابتدا باید آن را روشن کرده و زمانی کافی برای گرم شدن کنتور در نظر بگیرید. این کار معمولاً باید 30 دقیقه طول بکشد.
  2. الکترود خود را تمیز کنید. الکترود را از محلول نگهداری آن خارج کرده و آن را با آب مقطر بشویید. پس از شست و شو، آن را با استفاده از Kim Wipes یا Shur Wipes خشک کنید.
  3. بافرهای خود را آماده کنید. به طور کلی برای کالیبراسیون pH متر به بیش از یک بافر نیاز خواهید داشت. یک بافر خنثی با pH  7 و دیگری با pH نزدیک به نمونه (pH  4یا ۹.۲۱). بافرهای با pH بالاتر (۹.۲۱) برای اندازه گیری بازها مورد استفاده قرار می گیرند، در حالی که بافرهای با pH پایین (4) برای اندازه گیری نمونه های اسیدی استفاده می شوند. هنگامی که بافرهای خود را انتخاب کردید، اجازه دهید به همان دمای pH متر برسند زیرا خواندن pH به دما وابسته است. بافرهای خود را برای کالیبراسیون در لیوان های جداگانه بریزید. لازم به ذکر است که بافرها نباید بیشتر از دو ساعت در لیوان نگهداری شوند.
کالیبراسیون پی اچ متر

کالیبراسیون pH متر

  1. الکترود خود را در بافر با pH  7 قرار دهید و شروع به خواندن کنید. دکمه اندازه گیری  یا کالیبراسیون را فشار دهید تا سنجش  pH پس از قرار گرفتن الکترود در بافر  شروع شود.
  2. pH را تنظیم کنید. پس از اینکه یک عدد ثابت مشاهده کردید، با فشار دادن بار دوم دکمه اندازه گیری ، pH متر را روی مقدار pH بافر تنظیم کنید. اگر بافر خود را قبل از اندازه گیری هم  زدید، حتماً همه بافرها و نمونه های دیگر را به همین ترتیب هم بزنید.
  3. الکترود خود را با آب مقطر بشویید. و سپس آن را با دستمال بدون پرز مانند Kim Wipes یا Shur Wipes خشک کنید.
  4. الکترود خود را در بافر مناسب نمونه خود قرار دهید و شروع به خواندن کنید. دکمه اندازه گیری را فشار دهید تا هنگامی که الکترود در بافر قرار گرفت بتوانید میزان pH را بخوانید.
  5. بار دوم pH را تنظیم کنید. پس از اینکه عدد تثبیت شد، با فشار دادن دکمه اندازه گیری، pH متر را روی مقدار pH بافر تنظیم کنید.
  6. الکترود خود را بشویید. برای شست و شو می توانید از آب مقطر استفاده کنید. از یک پارچه بدون پرز مانند Kim Wipes یا Shur Wipes در بین بافرها برای خشک کردن الکترود استفاده کنید.

استفاده از pH متر

  1. الکترود را در نمونه قرار دهید و شروع به خواندن کنید. هنگامی که الکترود در نمونه شما قرار گرفت، دکمه اندازه گیری را فشار دهید و الکترود را برای مدت تقریبی 1 تا 2 دقیقه در نمونه بگذارید.
  2. سطح pH را تنظیم کنید، سپس دکمه اندازه گیری را فشار دهید. این سطح pH نمونه شماست.
  3. الکترود خود را پس از استفاده تمیز کنید. الکترود خود را با آب مقطر بشویید و با استفاده از یک پارچه بدون پرز خشک کنید. pH متر را تمیز و خشک کنید.

منبع : رویان ایران | بزرگترین مرجع تخصصی تجهیزات آزمایشگاهی کشور

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا