چمبر تست شرایط محیطی

فهرست عناوین

چمبر تست شرایط محیطی

شرکت ‌ها در همه صنایع به ویژه آن هایی که لوازم الکترونیکی، تجهیزات پزشکی، خودرو و هر چیزی که با باتری قابل شارژ کار می ‌کنند تولید می ‌کنند  محصولات و اجزای سازنده آن محصولات را مورد آزمایش قرار می ‌دهند. آن ها شرایط را برای شناسایی نقاط ضعف در طرح های خود شبیه سازی می کنند و انتظارات را برای مشتریان تعیین می کنند. این کار با استفاده از چمبر تست شرایط محیطی تکمیل می شود.

چمبر تست شرایط محیطی

محفظه های تست محیطی تاثیر شرایطی مانند دما، رطوبت، فشار هوا، نور و حرکت را بر روی یک محصول شبیه سازی می کنند. چمبر محیطی را می توان برای مطالعه عملکرد محصول تحت مجموعه ای از شرایط خاص یا برای تسریع طول عمر محصول و مطالعه فرآیند فرسوده شدن محصول استفاده کرد.

چمبر تست شرایط محیطی معمولاً شامل همه ویژگی‌ های ممکن نیست، اما برای شبیه ‌سازی یک محیط یا شرایط خاص مانند دما، رطوبت ، نور و ارتعاشات طراحی شده است.

چمبر تست چگونه کار می کند؟

در مرحله تحقیق و توسعه محصول، نمونه‌ های اولیه یک محصول تحت آزمایش‌ هایی قرار می ‌گیرند تا قابلیت دوام، مقاومت در برابر انواع شرایط آب و هوایی و محیطی و رفتار آن در طول استفاده عادی مشخص شود. هر گونه خرابی در این مرحله باعث می شود تا مهندسان عیوب محصول را بررسی کرده و نسبت به رفع مشکل اقدام کنند.

چمبر تست شرایط محیطی

چمبر تست ها بسته به هدفشان دارای سیستم ‌های مختلفی هستند که به ایجاد و حفظ شرایط محیطی می ‌پردازند. در این مقاله به طور خلاصه به پارامتر های گردش هوا، دما و رطوبت می پردازیم زیرا رایج هستند.

گردش هوا

گردش هوا برای آزمایش های محیطی بسیار مهم است زیرا شرایط آزمایشگاه و داخل محفظه آزمایش هر دو در ارائه نتایج دقیق نقش دارند. اغلب بافل و فن برای بهینه ‌سازی شرایط دما و رطوبت در فضای کار استفاده می شود.

تست دما

تست دما رایج ترین تست محصول است زیرا نوسانات دما باعث انبساط یا انقباض محصول می شود. نرخ تغییرات دما بر اساس نوع محصول مورد آزمایش تعیین می شود. دما می تواند از 80- درجه سانتی گراد تا 250 + درجه سانتی گراد (112- درجه فارنهایت تا 482 درجه فارنهایت) متغیر باشد.

تست رطوبت

تست رطوبت دومین نوع تست است که می ‌تواند بر عملکرد داخلی یک محصول تأثیر بگذارد. رطوبت منجر به اکسیداسیون و خوردگی می شود. برخی از محفظه های آزمایش به گونه ای ساخته شده اند که هنگام افزایش یا کاهش دما، رطوبت را به شدت کنترل می کنند. کاربرانی که نیاز به رسیدن به رطوبت کمتر از 5٪ RH دارند، خشک کن های هوا خشک کن را به محفظه آزمایش خود اضافه می کنند.

کاربردهای استفاده از چمبر تست

می توان برای آزمایش محصولات در صنایع زیر استفاده کرد:

خودرو، مواد ساختمانی، مواد شیمیایی، الکترونیک، چوب، لوازم آرایشی، پلاستیک، هوا فضا، فلز، داروسازی، نساجی، صنعت بسته بندی، بیوتکنولوژی، مهندسی بافت زیستی، سرامیک ، پزشکی و دامپزشکی، غذا و نوشیدنی، میکروبیولوژی، فناوری سطح و رشد گیاهان و حشرات.

چمبر تست شرایط محیط
  • در مورد داروها، مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی، نظارت بر شرایط محیط برای رعایت قوانینی که توسط آژانس های نظارتی بین المللی ایجاد شده است، ضروری است. چمبر ‌های محیطی می ‌توانند رطوبت، دما (مثلاً میانگین دمای جنبشی)، فشار ، تعداد ذرات، روشنایی، و سطوح گاز را اندازه ‌گیری و کنترل کنند.
  • در زیست ‌شناسی و میکروبیولوژی، چمبرهای تست شرایط محیطی را می ‌توان برای نظارت بر اثرات نور، رطوبت و سایر عوامل بر رشد گیاهان، جلبک ‌ها، ویروس ‌ها، حشرات و حیوانات کوچک (مانند مگس سرکه، مگس ‌های میوه) مورد استفاده قرار داد. آن ها کشت سلول ها، اندام ها و بافت ها و همچنین رشد گیاهان و پرورش حشرات را امکان پذیر می کنند.
  • صنعت هوافضا برای تولید خلاء، خلاء حرارتی و آزمایش ‌های حرارتی به چمبرهای تست شرایط محیطی متکی است که شرایط فضای بیرونی را تکرار می ‌کند تا سخت ‌افزار سیستم فضایی بتواند در شرایط شدید فشار و آب و هوا مقاومت کند. حتی سیستم های پشتیبانی حیاتی قابل حمل برای فضانوردان با استفاده از چمبرهای تست شرایط محیطی آزمایش می شوند. سیستم های اکسیژن پرفشار، تجهیزات برودتی و سایر ابزار دقیق برای آزمایش اثرات کاهش فشار و شرایط ارتفاع مورد استفاده قرار می گیرند.
  • پژوهش

تحقیق برای فناوری و فعالیت های مهندسی مورد نیاز برای پیشبرد طراحی و توسعه محصولات ضروری است. شرکت‌ ها تقریباً در هر صنعتی برای برنامه‌ ریزی، طراحی و ارائه محصولات جدید و نوآورانه به تحقیق و توسعه متکی هستند.

چمبر تست شرایط محیطی جنبه های مختلف تحقیق و توسعه را در خود جای می دهند. برخی برای تحقیقات آزمایشگاهی، آزمایش در جستجو یا ارزیابی جایگزین های محصول، ساخت و آزمایش نمونه های اولیه قبل از تولید طراحی شده اند.

متداول‌ترین آزمایش ‌هایی که انجام می‌ شود مربوط به ماندگاری محصول است. شرکت ‌ها طول عمر یک محصول را می توانند به این شکل شبیه‌ سازی کنند.

تست کیفیت

آیا محصول همانطور که در نظر گرفته شده است کار می کند؟ این چیزی است که شما به دنبال تعیین آن در تست کیفیت هستید. تضمین کیفیت و کنترل کیفیت، برتری محصول را تضمین می کند. بسیاری از محصولات، اجزا و قطعات در صنایع مختلف دارای الزامات کیفیت محیطی خاصی هستند.

تست قابلیت اطمینان

اینجاست که شرایط محیطی واقعاً وارد عمل می شود. تولید کنندگان برای اطمینان از عملکرد محصولاتشان در طیف وسیعی از تنظیمات، از دما های شدید گرفته تا سطوح رطوبت بالا و پایین، آزمایش می‌ کنند. تست قابلیت اطمینان همچنین به کاهش خطر خرابی غیرمنتظره و پرهزینه محصول پس از عرضه محصول کمک می کند.

منبع: رویان ایران مرجع تجهیزات آزمایشگاهی

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا