ترمال سایکلر PCR

یکی از روش های اصلی مطالعه و تکثیر ژن ها انجام تکنیک آزمایشگاهی PCR می باشد. به طور کلی در این تکنیک بخش مشخصی از DNA در شرایط آزمایشگاهی و با استفاده از دستگاه تخصصی ترمال سایکلر PCR و چرخه های دمایی قابل تنظیم در آن بار ها و بار ها تکثیر پیدا می کند. در بسیاری از زمینه ها از جمله تشخیص بالینی و همچنین تحقیقات کاربردی می باشد. یکی از شناخته شده ترین کاربرد های آن که طی این چند سال اخیر ممکن است زیاد به گوشتان رسیده باشد کاربرد آن در تشخیص ویروس کرونا می باشد.

در این پست مراحل انجام واکنش PCR  با استفاده از دستگاه ترمال سایکلر و چرخه های آن را بررسی می کنیم. پس با ما همراه باشید تا با انواع سیکل های ترمال سایکلر PCR و فرآیند کلی واکنش PCR بیشتر آشنا شوید.

رویان ایران، مرجع تخصصی فروش تجهیزات آزمایشگاهی، تمام دستگاه های مورد نیاز برای انجام موفق واکنش PCR از جمله ترمال سایکلر را با قیمت مناسب و کیفیت بالا به فروش می رساند.

چرخه های ترمال سایکلر PCR

PCR چیست؟

Polymerase Chain Reaction یا همان واکنش زنجیره ای پلیمراز تکنیکی مشابه همانند سازی در سلول های بدن انسان می باشد. شاید برایتان سوال بر انگیز باشد که چرا مشابه همانند سازی است. در واقع در PCR و همانند سازی، طی فرآیند های مختلف  تکثیر صورت می گیرد. اما  تکنیک  PCRدر شرایط آزمایشگاهی و با استفاده از دستگاه ترمال سایکلر PCR و طبق برنامه دمایی تنظیم شده بر روی دستگاه قابل انجام است.

تاریخچه کشف واکنش PCR

کری موریس بیوشیمیدان آمریکایی اولین بار نوعی از باکتری به نام Thermus aquaticus را در چشمه های آب گرم آمریکا کشف کرد که در آن شرایط دمایی( حدودا 100 درجه سانتی گراد) قابلیت حیات داشت. در واقع موریس به این کشف رسید که این باکتری آنزیمی دارد که در دمای بسیار بالا هم برخلاف دیگر آنزیم ها فرآیند همانند سازی و تکثیر را انجام می دهد. پس از همین آنزیم که به اختصار Taq پلیمراز نامیده شده است برای انجام واکنش PCR در شرایط آزمایشگاهی استفاده کرد.

ترموسایکلر

اجزای تشکیل دهنده هر ویال برای انجام واکنش PCR

  1. آب
  2. بافر
  3. MgCl2
  4. dNTP
  5. پرایمر Forward
  6. پرایمر Reverse
  7. آنزیم Taq پلیمراز
  8. نمونه DNA

چرخه های ترمال سایکلر  PCR

در تکنیک PCR سه حالت دمایی مختلف بر اساس سه مرحله اصلی لازم برای انجام این واکنش یعنی واسرشته سازی ( Denaturation )، اتصال ( Annealing ) و تکثیر ( Extension ) داریم.

ترمال سایکلر

معمولا ابتدا در دمایی بین 94 تا 95 درجه سانتی گراد و در مدت زمانی 3 تا 5 دقیقه مرحله واسرشته سازی انجام می شود. سپس چرخه های 35 تا 40 سیکلی که شامل مراحل زیر است صورت می گیرد.

  • مرحله واسرشته سازی  و یا Denaturation به مدت 1 دقیقه و حدودا در دمای 94 تا 95 درجه سانتی گراد در دستگاهترمال سایکلر PCR انجام می شود. طی این مرحله 2 رشته DNA از یکدیگر جدا می شوند و آماده مرحله بعد می شوند.
  • مرحله اتصال یا Annealing به مرحله ای گفته می شود که پرایمر به بخش مورد نظر رشته DNA  متصل می شود. این فرآیند در دمایی متناسب با دمای ذوب پرایمر و به مدت 1 دقیقه انجام می شود.
  • آخرین مرحله، مرحله تکثیر یا Extension است که در دمای 72 درجه سانتی گراد و به مدت 1 دقیقه انجام می شود. همان طور که گفتیم این تکثیر توسط آنزیم Taq پلیمراز انجام می شود.
  • در آخر به مدت 5 تا 10 دقیقه و در دمای 72 درجه سانتی گراد تکثیر نهایی رخ می دهد. پس از پایان هر سیکل از ترمال سایکلر PCR به تعداد n2 قطعه تکثیر شده از بخش مورد نظر ژن داریم که n در اینجا همان تعداد سیکل های انجام شده به وسیله دستگاه ترمال سایکلر است.

چطور رویان ایران در خرید تجهیزات مورد نیاز برای PCR به شما کمک می کند؟

واکنش PCR در زمینه بررسی ژن بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری کرونا، احراز هویت، تکثیر بخشی از یک ژن و غیره کاربرد دارد. در واقع یکی از تکنیک های بسیار پر کاربرد در آزمایشگاه های ژنتیکی، بیمارستان ها و مراکز پزشکی قانونی است. رویان ایران تجهیزات تخصصی PCR مانند ورک استیشن PCR، ترمال سایکلر، الکتروفورز افقی یا عمودی، منبع تغذیه الکتروفورز و ژل باکس را از بهترین برندها با بالاترین کیفیت و قیمت مناسب به مراکز پژوهشی، دانشگاهی، بیمارستان ها، آزمایشگاه های ژنتیک و آزمایشگاه های تشخیصی عرضه می کند.  برای استعلام قیمت، دریافت مشاوره رایگان و اطلاعات بیشتر در ارتباط با این محصول می توانید هر روز هفته با مشاوران رویان ایران تماس حاصل نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
پیمایش به بالا