پره‌های مختلف میکسر آزمایشگاهی

فهرست عناوین

پره میکسر

پره ها یکی از قسمت های تشکیل دهنده میکسر آزمایشگاهی هستند که جریان را منتقل می کنند. هدف آن ها این است که انرژی منتقل شده توسط موتور را به محتویات یک مخزن در اسرع وقت و به صورت کارآمد منتقل کنند. دلیل آن این است که وقتی می چرخد ، جریان و الگوهای برشی ایجاد می کند. در حالی که انواع زیادی از پره موجود است، 4 نوع اصلی وجود دارد که ما هنگام تولید میکسرها از آن ها استفاده می کنیم .

 هر نوع پره را می توان بر اساس الگوی جریان آن دسته بندی کرد ، مثلا ممکن است الگوی محوری (موازی تیغه) یا الگوی شعاعی (عمود بر تیغه) باشد .

جریان محوری

مزیت الگوی جریان محوری این است که می تواند دو چالش اختلاط را حل کند: سوسپانسیون و طبقه بندی. آن ها حرکت استثنایی از بالا به پایین را در یک مخزن ، به ویژه هنگامی که روی مرکز یک ظرف قرار می گیرند ، انجام می دهند. در فرآیندهای اختلاط محوری ، سرعت سطحی و حلقوی را می توان برای تنظیم سطوح اختلاط تغییر داد .

Marine impeller

پروانه های محوری می توانند در یکی از چندین زیر شاخه مختلف وجود داشته باشند. یکی از این پروانه ها پروانه دریایی(marine impeller) است که نام خود را از شباهت آن به پروانه های مورد استفاده در کشتی های دریایی گرفته است.

پره میکسر آزمایشگاهی

آن ها بیشتر در میکسر های کوچکتر و قابل حمل  استفاده می شوند زیرا کارآمد و مقرون به صرفه هستند  این نوع پروانه دارای برشی متوسط ​​با شدت اختلاط متوسط ​​تا زیاد، مناسب برای مواد با ویسکوزیته کم است .

Pitched blade impellers

سپس پروانه های تیغه ای شیب دار(pitched blade impellers) وجود دارد که به دلیل تنوع و توانایی ایجاد تعادل در جریان و برش شهرت دارند. پروانه های شیب دار هنگام مخلوط کردن مایعات چسبناک با فاصله پایین تر و همچنین غوطه وری عمیق تر مفید هستند.

پره میکسر آزمایشگاهی

پروانه تیغه پیچ چند منظوره ترین گزینه از بین هر پروانه ای است که می توانید انتخاب کنید. این پروانه برای کاربردهایی که نیاز به ترکیبی از پمپاژ و برش دارند ایده آل است. دارای شدت اختلاط بالا با جریان متوسط است ​​برای مخلوط هایی که ویسکوزیته متوسط ​​دارند .

Hydrofoil

پروانه های هیدروفویل(Hydrofoil) بر اساس اصل برنولی ساخته شده اند. وقتی سرعت سیال در حال حرکت افزایش می یابد ، فشار سیال کاهش می یابد. بیشتر انرژی به جای برش به حرکت تبدیل می شود. آن ها جریان فوق العاده زیاد و با تلاطم کم ارائه می دهند.

پره میکسر آزمایشگاهی

این پره عموماً کارآمدتر است زیرا حداکثر پمپاژ را با کمترین برش تولید می کند .

Airfoil

پروانه ایرفویل طوری طراحی شده است که حداکثر جریان را با کمترین برش تولید می کند. تیغه پروانه ایرفویل برای مخلوط هایی با ویسکوزیته کم تا متوسط ​​مناسب است. ترکیبی از جریان زیاد ، شدت اختلاط بالا و برش کم آن را برای مایعات حساس به برش مناسب می کند. اگر از پره مناسب برای مخلوط کردن مایع استفاده نکنید ، مایعات حساس به برش می توانند به طور موقت یا دائمی آسیب ببینند .

جریان شعاعی

پره های شعاعی نیز در دسترس هستند. کاربرد این تیغه ها برای میکسرهایی است که نیاز به هم زدن نزدیک به ته مخزن دارند ، یا در مواقعی که برش اصلی ترین نیاز آن ها است مورد استفاده قرار می گیرند . شدت و جریان اختلاط این نوع پره بسیار کمتر از سایر تیغه ها است .

انتخاب پره مناسب

یادگیری نحوه انتخاب پره مناسب مستلزم در نظر گرفتن عوامل متعددی است که به صنعت و کاربرد شما مربوط می شود .

جنس پره های میکسر

یک ماده رایج و مناسب برای پره های میکسر در کاربردهای مختلف، فولاد ضد زنگ است. فولاد ضد زنگ در برابر خوردگی و آلودگی بسیار مقاوم است و طول عمر پروانه(پره) را بیشتر می کند. نظافت یک ضرورت است ، به ویژه در موارد بهداشتی. تمیز کردن و نگهداری فولاد ضد زنگ آسان است بنابراین پروانه ها را می توان در انواع مختلف فولاد ضد زنگ تولید کرد. سایر انتخاب های رایج عبارتند از فولاد کربنی ، تیتانیوم و آلیاژهای نیکل. آن ها همچنین می توانند با پوشش های مختلف به منظور برآوردن نیازهای مختلف و افزایش طول عمر استفاده شوند .

هنگام انتخاب مخلوط کن ، مهم است که قسمت هایی را که در فرآیند اختلاط و پراکندگی دخیل هستند در نظر بگیرید. تیغه های پروانه ای که با میکسرهای خود استفاده می کنید در نهایت دقت مخلوط شما را تعیین می کند. تیغه پروانه معمولاً از فولاد ضد زنگ ، فولاد کربنی ، آلومینیوم ، برنج ، برنز یا پلاستیک ساخته می شود و برای تسریع حرکت مایع  در جهت خاصی طراحی شده اند. برای انواع خاص مخلوط از تیغه پروانه های مختلف استفاده می شود .

گرانروی ماده در انتخاب پره میکسر

فاکتور اولیه ای که هنگام انتخاب نوع پروانه باید مورد توجه قرار گیرد ، ویسکوزیته است. گرانروی بر جنبه های مختلف طراحی و انتخاب پروانه تأثیر می گذارد. مایعات بسیار چسبناک نیز به مدت طولانی تری نیاز دارند تا کاملاً مخلوط شوند ، بنابراین هنگام انتخاب پروانه باید به این جزئیات نیز توجه کرد. در بسیاری از موارد ، پروانه هیدروفویل برای ویسکوزیته کمتر مناسب است ، در حالی که یک تیغه با جریان محوری برای مخلوط کردن مواد بسیار چسبناک مناسب تر است .

اندازه و ابعاد مخزن در انتخاب پره میکسر

اندازه و ابعاد مخزن میکسر باید تعیین شود. قرار دادن پروانه نامناسب می تواند منجر به عدم یکنواختی در تمام محتویات ظرف شود. اندازه و شکل مخزن جنبه اصلی در تعیین تعداد پروانه های لازم برای دستیابی به اختلاط یکسان در یک آزمایش است. با بزرگتر شدن مخزن ، پروانه های بیشتری برای دستگاه لازم می شود .

منبع: رویان ایران مرجع تخصصی تجهیزات آزمایشگاهی

امتیاز دهی به محتوا

2 دیدگاه دربارهٔ «پره‌های مختلف میکسر آزمایشگاهی»

  1. سید ناصر هادیزاده

    با سلام بنده تعداد ۲عدد پره ضد اسید،ضد زنگ به اندازه ۶سانتیمتر،میله وسط ۲۵ سانتیمتر جهت هم زدن اسید به صورت افقی احتیاج دارم لطفا در صورت امکان راهنمایی بفرمائید باتشکر اردبیل هادیزاده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا