هود شیمی ایرانی

فهرست عناوین

هود شیمی

آزمایشگاه ها خصوصا آزمایشگاه هایی که در آن ها افراد با مواد شیمیایی سر و کار دارند، رعایت اصول ایمنی و حفاظتی، برای افراد و محیط ساختمان آزمایشگاه، اصلی ترین و مهم ترین مسئله ای است که باید به آن توجه ویژه شود. برای جلوگیری از پخش مواد آلوده و بخارات آن ها در کل فضای آزمایشگاه ضروری است که محل های خاصی برای نگه داری و کار با مواد شیمیایی تعبیه شود. هود های شیمیایی بهترین گزینه و انتخاب برای رعایت این مهم هستند. هود های شیمیایی رایج ترین سیستم تهویه در آزمایشگاه ها و اولین روش برای جلوگیری از قرار گیری در معرض بخارات و مواد شیمیایی و استنشاق آن ها هستند. هنگامی که از این هود ها به درستی استفاده شود حفاظت قابل توجهی برای کارکنان آزمایشگاه ایجاد می شود. در واقع هدف از قرار دادن هود های شیمیایی در آزمایشگاه ها، اولا، جلوگیری از انتشار مواد خطرناک، دوما، کنترل آن ها، سوما، تخلیه مواد شیمیایی و بو ها است.

هود شیمیایی

هود شیمی در ایران

امروزه در ایران شرکت های متعددی به تولید هود های شیمیایی با کیفیت بالا می پردازند. به طوری که به جرات می توان گفت کیفیت و کارایی هود های تولید ایران با هود های تولید کشور های دیگر برابری می کند و این مسئله منجر به جلوگیری از خروج ارز از کشور و اهمیت به تولید کنندگان داخلی می شود. در موارد بسیار حساس برخی از تولید کنندگان به سفارش خریدار این امکان را به آن ها می دهند تا در برخی از قسمت های هود از متریال خارجی استفاده شود. به عنوان مثال سینک یا شیر آلات.  

به طور کلی همه هود ها از چند قسمت اصلی و مهم تشکیل شده اند. در این مقاله سعی بر این شده است که از بهترین و مناسب ترین متریالی که تولید کنندگان ایرانی و خارجی برای هر قسمت از ساخت هود استفاده می کنند، مورد بحث قرار گیرد.

  • گارد محافظ: در قسمت جلویی محفظه هود یک گارد محافظ که بسته به نوع سفارش کاربر به  صورت های افقی و عمودی بسته می شوند. اصلی ترین عامل محافظت از کاربر وجود همین گارد است. این درب های شفاف  در ایران عمدتا از جنس شیشه های ضخیم، مقاوم و چند لایه، پلگسی گلس در موارد محدودی نیز از پلی کربنات ساخته می شوند تا از فرد در برابر مواد شیمیایی، بخارات آن ها و واکنش های انفجاری محافظت مناسب را ایجاد کند.
هود شیمیایی
  • دیواره داخلی هود: برای جلوگیری از آسیب دیواره داخلی هود و کوتاه شدن عمر آن ها، باید از موادی استفاده شود که با مواد شیمیایی که در معرض آن ها قرار دارد، کاملا سازگار و مقاوم باشد. به طور کلی دیواره داخلی در معرض خوردگی به وسیله بخارات اسید ها و حلال ها (از بین رفتن فلز یا سایر مواد طی اثر شیمیایی یا الکتروشیمیایی)، انحلال (عمل حل شدن پوشش ها و پلاستیک ها)، ذوب شدن (تغییر شکل یافتن پلاستیک ها با افزایش دما) قرار می گیرند.

رایج ترین انواع پوشش ها هود شیمیایی

  • فولاد با پوشش اپوکسی: تولید کنندگان از این نوع پوشش در محیط ها و مصارفی که احتمال خوردگی در آن ها هست استفاده می کنند. این پوشش در برابر آسیب و خط و خش محافظت می کند تا خوردگی ایجاد نشود. زیرا به سرعت فولاد کربنی را در صورتی که در معرض اسید قرار بگیرد، دچار خوردگی می کند.
  • فولاد ضد زنگ 304: این نوع از پوشش فولادی در آزمایشگاه هایی که با رادیو ایزوتوپ ها کار می کنند نیز مشاهده می شود. در برابر خوردگی مقاومت خوبی دارند، به راحتی ضد عفونی می شوند و سبک هستند.
  • فولاد ضد زنگ 316: به کار گیری این نوع از پوشش در مواردی که از پرکلریک اسید استفاده می شود، ضروری است. نسبت به فولاد ضد زنگ 304 مقاوم تر است و خواص بهتری را در برابر خورده و پوسته پوسته شدن نشان می دهد. همچنین دارای مقاومت بسیار بالا در برابر حرارت، رطوبت و طیف وسیعی از مواد شیمیایی است. اما با برخی از اسید های معدنی سازگار نیست.
  • پلی وینیل کلراید (PVC): این ماده برای پوشش  های داخلی بسیار رایج و البته کاملا مقاوم است. همچنین بسیاری از گارد های جلوی هود ها از پی وی سی ساخته شده اند. زیرا نسبت به بسیاری از مواد بی اثر هستند.
  • پنل های کامپوزیتی تقویت شده با فایبر گلاس: رایج ترین نوع پوشش ها است که دارای مقاومت بالایی در مقابل مواد شیمیایی، دما، رطوبت و شعله مستقیم هستند. ذکر این نکته ضروری است که این جنس از مواد  با اسید پرکلریک سازگار نیستند و نباید برای کار با اسیدهای بسیار خورنده در دمای بالا استفاده شوند.
  • صفحه کار هود ها با توجه به نیاز مصرف کننده می تواند استیل یا سرامیکی باشد که در مقابل مواد شیمیایی و عوامل خورنده آسیب جدی وارد نشود.
  • جنس سینک های داخل هود می تواند از پلی پروپیلن، سرامیک و یا اپوکسی باشد که با توجه به نیاز مصرف کننده، تولید کننده آن را تعبیه می کند.
هود شیمیایی

داخل هود ها به دلیل تاریک بودن با توجه به نیاز خریدار، لامپ مناسب قرار داده می شود و بهتر است این لامپ داخل محفظه مناسبی باشد تا جلو آسیب ها و خطرات احتمالی گرفته شود.

منبع: رویان ایران مرجع تجهیزات آزمایشگاهی

امتیاز دهی به محتوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا