نحوه نگهداری از انکوباتور آزمایشگاه

فهرست عناوین

نحوه استفاده و نگهداری از انکوباتور آزمایشگاهی

دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی یک قطعه ضروری از تجهیزات در هر آزمایشگاهی است، اما نتایج قابل اعتماد نیاز به استفاده صحیح و نگهداری از دستگاه دارد. علاوه بر این، برخی از مدل‌ ها می‌توانند بسیار گران باشند و احتمالاً ترجیح می‌ دهید مجبور به تعویض دستگاه نباشید. پیروی از روش های ایده آل برای استفاده و نگهداری از انکوباتور آزمایشگاهی می تواند اطمینان حاصل کند که برای کاربرد شما به درستی کار می کند و طول عمر بالایی دارد. برای یادگیری نحوه نگهداری و استفاده صحیح از انکوباتور آزمایشگاهی نکات زیر را رعایت کنید.

نگهداری انکوباتور

1.دستگاه را به درستی قرار دهید

با قرارگیری صحیح دستگاه می توانید اطمینان حاصل کنید که دستگاه به طور موثر کار می کند. عواملی وجود دارد که باید هنگام تصمیم گیری در مورد مکان مناسب برای انکوباتور آزمایشگاهی در نظر بگیرید:

  • نور مستقیم خورشید می تواند باعث نوسانات دما شود.
  • شما به فضای کافی (حداقل سه اینچ) در اطراف دستگاه نیاز دارید تا گرما بتواند تخلیه شود و سیم ها و سوکت ها به راحتی در دسترس باشند.
نگهداری انکوباتور
  • انکوباتور ها را روی یک پایه قرار دهید تا خطر نفوذ آلاینده ها در هنگام باز بودن در را محدود کنید.
  • از قرار دادن دستگاه در مناطق مرطوب که ممکن است محل رشد قارچ باشند، خودداری کنید.
  • دستگاه را دور از منابع ارتعاش مانند شیکر ها، همزن ‌ها یا یخچال ‌ها قرار دهید، زیرا ارتعاشات می‌ توانند بر رشد سلول تأثیر بگذارند.
  • اطمینان حاصل کنید که اطراف دستگاه تا حد امکان تمیز است.

2. کنترل دما

انکوباتور ها اغلب در دمای 37 درجه سانتی گراد برای رشد بهینه کشت سلولی نگهداری می شوند. تغییر در دما می تواند رشد را مهار کند یا حتی کشت را از بین ببرد. یک راه برای اطمینان از دمای صحیح استفاده از دماسنج دوم است.

اگر دستگاه انکوباتور شما دارای در شیشه ای است، می توانید یک دماسنج مدرج را به داخل شیشه متصل کرده و بدون نیاز به باز کردن درب آن را بخوانید. می‌ توانید دمای آن را با دمای سنسور مقایسه کنید و اگر متفاوت بود نشانه ای استبرای این که سنسور باید کالیبره شود.

اجتناب از باز و بسته کردن بی مورد درب می تواند به ثابت نگه داشتن دما (و جلوگیری از ورود آلاینده ها به داخل محفظه) کمک کند.

3. نظارت بر رطوبت و CO2

شرایط رشد بهینه برای کشت سلولی شامل یک سطح رطوبت خاص و در برخی موارد سطح CO2 مناسب است. بافت ها و سلول ها به تغییرات در این پارامتر ها حساس هستند، بنابراین نیاز به نظارت دقیق دارند.

رطوبت ایده آل معمولاً حدود 95 درصد است و برای حفظ آن در این سطح، باید مطمئن شوید که سینی آب (زیر دستگاه انکوباتور) هرگز در معرض خطر خشک شدن قرار نگیرد.

نگهداری انکوباتور

برای انکوباتورهای CO2، باید سطح CO2 را کنترل کنید. این معمولاً در حدود 5 درصد نگه داشته می شود تا pH ثابت برای رشد مطلوب حفظ شود. سنسور های CO2 در اینجا با علامت دادن زمان و مقدار CO2 که باید به محفظه اضافه شوند کمک می کنند. شما می توانید سطح CO2 را با استفاده از یک آنالایزر گاز خارجی هر چند ماه یکبار بررسی کنید.

4.دستگاه را به طور منظم تمیز کنید

اگر دستگاه انکوباتور آلوده باشد، احتمالاً روی نتایج شما تأثیر منفی خواهد گذاشت. به این ترتیب، مهم است که به یک برنامه تمیزکاری دقیق برای دستگاه خود پایبند باشید. برخی از مراحل کلیدی که باید دنبال شوند عبارتند از:

  • همیشه هنگام استفاده از ظروف داخل دستگاه از دستکش استفاده کنید.
  • حداقل هفته ای یک بار آب ظرف را عوض کنید.
  • محفظه، قفسه ها و سایر قسمت های قابل جابجایی را به طور منظم تمیز کنید. بسته به کاربرد، ممکن است ضد عفونی برخی قسمت ها کافی باشد یا ممکن است نیاز به استریل کردن کامل باشد. اطمینان حاصل کنید که ضدعفونی کننده های استفاده شده به کشت سلولی شما آسیب نمی رسانند و یا باعث خوردگی محفظه انکوباتور نمی شوند.
  • به یاد داشته باشید که قسمت بیرونی دستگاه مخصوصاً دستگیره در را نیز تمیز کنید.
  • برخی از انکوباتورهای آزمایشگاهی شامل فیلترهای HEPA هستند که ذرات ریز موجود در هوای ورودی را به دام می اندازند تا پتانسیل آلودگی محفظه را کاهش دهند. فیلترها باید هر شش ماه تا یک سال تعویض شوند.

5. دماسنج را به طور منظم کالیبره کنید

ما نظارت بر دما را در بالا مورد بحث قرار دادیم، اما دماسنج ها نیز باید به طور منظم تایید و کالیبره شوند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا