معرفی کول رک و کاربرد های آن در آزمایشگاه

فهرست عناوین

کول رک یا کلد رک چیست؟

به طور کلی انواع رک ها جهت نگه داری لوله های آزمایش، فالکون ها و مکیروتیوب ها در آزمایشگاه ها استفاده می شوند. رک های خشک کن شیشه آلات آزمایشگاهی و رک های ساده از انواع رک های بسیار کاربردی تمام آزمایشگاه ها هستند. کول رک یا کلد رک ها، نوعی از رک های آزمایشگاهی هستند که معمولا در آزمایشگاه های زیستی و میکروبی مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع از رک ها انجام آزمایش های آنزیمی، سلولی و مولکولی که غالبا نیاز به دما های پایین تری دارند، مورد استفاده قرار می گیرند.

هدف این مقاله معرفی و بررسی کاربرد های کلد رک است. برای خرید کول رک با بهترین قیمت و کیفیت می توانید با کارشناسان فروش رویان ایران در ارتباط باشید.

کاربرد کول رک

کاربرد های کول رک در آزمایشگاه

بسیاری از آزمایش ها از جمله آزمایش های سلولی، آنزیمی و ژنیتکی به دما های پایین نیاز دارند تا نمونه ها آسیبی نبینند. قرار دادن آن ها در دمای اتاق می تواند آزمایش را دچار خطا کند.

 بنابراین لازم است لوله ها و ظرف های حاوی چنین نمونه هایی درون یخ یا سایر تجهیزات سرد کننده مانند تانک ازت یا یخچال و فریزر آزمایشگاهی قرار گیرند. از طرفی دیگر این که نمونه ها تحت تاثیر دمای تقریبا یکنواختی قرار گیرند نیز بسیار مهم است. همچنین در صورت نیاز به جا به جایی نمونه های حساس به دما، آن ها باید در ظرفی نگه داری شوند که تا مدت مشخصی دمای پایین را حفظ کنند.

به طور خلاصه کاربرد های کول رک در آزمایشگاه های پزشکی، ژنتیک، زیست سلولی و مولکولی شامل موارد زیر است:

  • نگه داری نمونه ها به صورت منظم در لوله های آزمایش، فالکون ها و میکروتیوب ها در اندازه های مختلف
  • ایجاد دمای یکنواخت در تمام نمونه های قرار گرفته داخل قسمت های مختلف کول رک
  • جلوگیری از انتقال آلودگی به داخل ظرف های نمونه هنگام قرار دادن آن ها داخل ظرف یخ، یخ خشک یا نیتروژن مایع
  • حفظ دمای پایین برای مدت مشخص
  • انتقال نمونه ها از جایی به جای دیگر بدون آسیب و قرار گرفتن در دمای اتاق
کول رک

مشخصات و ویژگی های فیزیکی کول رک رویان ایران

رویان ایران، مرجع تخصصی فروش تجهیزات آزمایشگاهی در ایران، کول رک (Cool Rack) با مشخصات زیر و مناسب ترین قیمت به فروش می رساند:

  • جنس بدنه این کول رک از آلومینیوم است.
  • بدنه با رنگ الکترواستاتیک پوشیده شده است که در برابر مواد شیمیایی و مواد ضد عفونی مقاوم است. این پوشش ضد خوردگی نیز هست.
  • این کول رک دارای حفره های اندازه مناسب برای میکروتیوب های 0.2، 0.5، 1.5، و 2 میلی لیتری است. (دارای 7 حفره برای میکروتیوب 2 میلی لیتر، 21 حفره میکروتیوب 1.5 میلی لیتر، 14 حفره میکروتیوب 0.5 میلی لیتر، 40 حفره میکروتیوب 0.2 میلی لیتر)
  • نمونه های آزمایش در میکروتیوب ها به صورت منظم نگه داری می شوند.
  • تمام میکروتیوب ها شرایط دمایی یکسانی را تجربه می کنند.
  • دما برای مدت زمان مشخصی حفظ می شود.
  • کول رک به گونه طراحی شده است که حداقل اختلاف دما بین حفره ها وجود خواهد داشت.
  • این کلد بلاک ها به صورت کاملا عایق طراحی شده اند تا گرمای محیط روی دما آن تاثیر نگذارد.
  • با استفاده از این کول رک، میکروتیوب ها با رطوبت محیط تماسی نخواهند داشت و به این ترتیب آلودگی انتقال پیدا نمی کند.
کول رک

روش استفاه از کلد بلاک

استفاده از این وسیله بسیار آسان است و در عین حال می تواند نمونه های شما را در طول آزمایش در دمای مناسب حفظ کند. کلد بلاک ها معمولا برای دمای  196- تا 100 درجه سانتی گراد مناسب هستند.

کول رک را می توانید پیش از قرار دادن نمونه ضد عفونی کنید. استفاده از محلول های میکروب زدا مجاز است. همچنین کول را می توانید داخل اتوکلاو قرار دهید و از این روش استریلیزاسیون استفاده کنید.

این رک ها برا قرار دادن داخل یخچال، یخ، یخش خشک و نیتروزن مایع مناسب هستند.

استعلام قیمت و خرید کول رک

کول رک بین تجهیزات آزمایشگاه های پزشکی و زیست شناسی، وسیله ای حیاتی به شمار می آید. با توجه به این که اکثر کیت های این آزمایشگاه ها بسیار گران قیمت و نمونه ها به شدت نسبت به دما حساس هستند، پیشنهاد می شود برای جلوگیری از آسیب به نمونه ها و تاثیر آن ها بر نتیجه آزمایش ها، حتما از کلد بلاک استفاده کنید.

برای مشاوره رایگان، استعلام قیمت و خرید کول رک می توانید با کارشناسان رویان ایران در تماس باشید. کارشناسان فروش رویان ایران همه روزه پاسخگوی شما هستند.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا