مشخصات میکسر آزمایشگاهی

فهرست عناوین

میکسر آزمایشگاهی چیست ؟

میکسر های آزمایشگاهی دستگاه هایی هستند که اغلب برای تشکیل یک مخلوط همگن مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه در بسیاری از صنایع مانند مواد غذایی ، لوازم آرایشی ، دارویی و الکترونیکی و همچنین آزمایشگاه­ های علوم زیستی ، تصفیه فاضلاب و بیوتکنولوژی استفاده می شوند .

میکسر آزمایشگاهی

کاربرد های میکسر آزمایشگاهی

میکسر های آزمایشگاهی دارای ابزاری مانند پارو یا تیغه هستند که برای مخلوط کردن در نمونه وارد شده و به صورت مکانیکی آن را تحریک می کنند . میکسر های آزمایشگاهی برای مخلوط کردن ، امولسیون ، همگن سازی ، تجزیه و حل کردن نمونه ها استفاده می شوند .

میکسر آزمایشگاهی در صنایع زیر مورد استفاده قرار می گیرد :

  1. صنعت تولید مواد شوینده: عموما مواد شوینده از ترکیب چند ماده شیمیایی به وجود  می آیند. در گرید های آزمایشگاهی تهیه این نوع از محصولات با استفاده از میکسر های آزمایشگاهی کاملا ضروری است.
  2. صنعت داروسازی: تهیه دارو ها فرایند  بسیار مهم و پیچیده ای است که مستقیما با جان و سلامت جوامع در ارتباط است. لذا یکنواخت سازی و مخلوط شدن کامل مواد اولیه برای تهیه دارو ها، اصلی اساسی در صنعت داروسازی است. به عنوان مثال ماده موثره دارویی در یک قرص باید کاملا یکنواخت در قرص پخش شده باشد و همچنین هر قرص مقدار مشخصی از آن ماده موثره را داشته باشد، نه کمتر و نه بیشتر.
  3. صنعت ساخت مصالح ساختمانی: مواد متنوعی در صنایع ساختمانی استفاده می شوند که با توجه به ترکیب آن ها خواص متنوعی ایجاد می کنند. این ترکیبات به طور خاص باید باهم مخلوط شوند تا به نتیجه مطلوب منجر شود. به طور مثال فرایند تهیه سیمانی که برای ساخت ساختمان ها استفاده می شود با سیمانی که در صنعت حفاری و نفت استفاده می شود کاملا متفاوت است.
  4. صنعت فراوری مواد غذایی: مواد غذایی که به صورت صنعتی تهیه می شوند و به دست مصرف کننده می رسند باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند به این منظور استفاده صحیح از میکسر ها و رعایت نکات  بهداشتی باید مورد توجه قرار بگیرد. 
  5. صنعت ساخت مواد شیمیایی: با توجه به این که مواد شیمیایی که تهیه می شوند عموما به عنوان ماده اولیه در صنایع دیگر استفاده می شوند، کیفیت آن ها که شامل مخلوط شدن مناسب آن ها است، از اهمیت بالایی برخوردار است.
  6. صنعت تولید لوازم آرایشی: در تهیه و تولید لوازم آرایشی و بهداشتی این اصل که مواد کاملا باید همگن و یکنواخت شوند بسیار مهم است. زیرا تاثیر گذاری مطلوب در صورتی که کاملا مخلوط نشده باشند، نخواهند گذاشت.
میکسر آزمایشگاهی

انواع میکسر های آزمایشگاهی

میکسر های آزمایشگاهی در طیف گسترده ای از کاربرد های آزمایشگاهی و آزمایش های شیمی استفاده می شوند . این تجهیزات از سه دسته اصلی تشکیل شده اند که شامل شیکر های آزمایشگاهی ، میکسر ها و راکر ها می باشد .

میکسر آزمایشگاهی
  1. میکسر های آزمایشگاهی اغلب برای مخلوط کردن نمونه های آزمایشگاهی استفاده می شوند . میکسر یا همزن آزمایشگاهی شامل یک میدان مغناطیسی چرخشی است که باعث می شود مایع به سرعت به چرخش در آید و مخلوط شود . در این نوع از میکسر ها از یک مگنت استفاده می کنند و آن را داخل ظرف واکنش قرار می دهند تا با استفاده از میدان مغناطیسی چرخش مناسب ایجاد شود.
  2. از شیکر ها غالباً برای مطالعات رسوب گذاری و کار با سلول و بافت استفاده می شود . شیکر ها برای کار در یک حرکت عقب و جلو در یک صفحه افقی طراحی شده اند ، که اغلب به عنوان یک عمل لرزاننده توصیف می شود .
  3. راکر های آزمایشگاهی در مقایسه با انواع دیگر تجهیزات اختلاط با سرعت کمتری عمل می کنند . کاربرد های راکر ها رنگ آمیزی ، تخریب ، لکه گیری و اختلاط ملایم است .
  4. ورتکس در آزمایشگاه های کشت سلولی و میکروبیولوژی استفاده می شود و از آن ها برای تعلیق سلول ها استفاده می کنند. در یک آزمایشگاه بیوشیمیایی یا تحلیلی ، از آن ها برای مخلوط کردن معرف های یک آزمایش یا مخلوط کردن یک نمونه آزمایشی و یک ماده رقیق کننده استفاده  می شود.

منبع : رویان ایران | بزرگترین مرجع تخصصی تجهیزات آزمایشگاهی کشور

امتیاز دهی به محتوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا