محل قرار گیری هود شیمی در آزمایشگاه

فهرست عناوین

هود شیمی را در کجا قرار دهیم؟

هود های شیمی بخش جدایی ناپذیر در اکثر آزمایشگاه ها هستند . این محفظه های تهویه ، به پرسنل آزمایشگاه این اطمینان را می دهند تا با خیال راحت با موادی که گاز های خطرناک و بخار های فرار تولید می کنند ، کار کنند . انتخاب هود شیمی مناسب برای آزمایشگاه شما مهم است و انواع مختلف کانال دار و بدون کانال این هود برای انتخاب در دسترس هستند . به طور سنتی ، هود های شیمی مقادیر زیادی انرژی مصرف می کنند ، اما بسیاری از واحد های جدیدتر با در نظر گرفتن بهره وری انرژی طراحی شده اند ، که هزینه های عملیاتی را در حین فعالیت کاهش می دهند .

محل قرار گیری هود شیمی

انتخاب هود شیمی مناسب

هود شیمی یک جزء مهم ایمنی در آزمایشگاه های شیمی و آزمایشگاه های تحقیقاتی است . هود شیمی  مناسب را باید بر اساس برنامه و نوع فعالیتتان در آزمایشگاه انتخاب کنید . این بدان معناست که دقیقاً بدانید چه نوع کاری در هود شیمی انجام می شود ، انتخاب بین حجم هوای ثابت و حجم هوای متغیر ، انتخاب بین هود شیمی کانال دار و بدون کانال و انتخاب جنس صفحه رویه مناسب .

جنس صفحه رویه هود شیمی

پوشش داخلی هود شیمی باید با مواد شیمیایی که در معرض آن قرار می گیرد ، سازگار باشد . به عنوان مثال ، کاربری که در آزمایش از اسید استفاده می کند ، به یک پوشش پلی وینیل کلراید یا مواد دیگری که به طور مشابه مقاوم در برابر خوردگی هستند  بر روی هود نیاز خواهد داشت . کار با رادیوایزوتوپ ها یا اسید پرکلریک به طور معمول نیاز به یک پوشش فولادی ضد زنگ دارد . برای کسانی که با مواد شیمیایی غیر خورنده یا با خورندگی کم کار می کنند ، فولاد با روکش اپوکسی معمولاً استفاده می شود . متداول ترین روکش ها برای هود های شیمی عمومی از فایبرگلاس ساخته می شوند که از مقاومت شیمیایی خوبی برخوردار هستند .

محل قرار گیری هود شیمی

مناسب ترین محل برای قرارگیری هود شیمی در آزمایشگاه

از آنجا که جریان هوای بی تلاطم هنگام کار با هود شیمی ضروری است ، محل قرار دادن هود در آزمایشگاه نیاز به بررسی دقیق دارد . طرح آزمایشگاه و محل قرارگیری هود شیمی برای عملکرد مطلوب و حداقل تداخل مهم است .

  • از قرار دادن هود های شیمی در نزدیک در ها یا خروجی ها خودداری کنید . انجمن ملی جلوگیری از آتش سوزی توصیه می کند که هود های شیمی باید ده فوت از هر در یا خروجی فاصله داشته باشند . توضیح ساده است ، زیرا در صورت آتش سوزی یا انتشار مواد شیمیایی ، خروجی مسدود می شود و غیر قابل عبور برای کاربران می شود . آتش سوزی یا انفجار در هود شیمی که در مجاورت راه خروج قرار دارد می تواند افراد را در آزمایشگاه به دام بیندازد .
  • علاوه بر این ، رفت و آمد می تواند به طور موثر جریان هوای بی تلاطم مورد نیاز را مختل کند. عوامل دیگری که می توانند جریان هوا را مختل کنند شامل دیفیوزرهای تامین هوا ، در ها و پنجره ها هستند، زیرا این ها می توانند بر توانایی هود در جذب و خروج آلاینده ها به روشی که طراحی شده اند تأثیر بگذارند. پس هود های شیمی را دور از مناطق پر رفت و آمد ، پخش کننده های هوا ، کولر، در ها و پنجره ها قرار دهید .

قرار دادن هود های شیمی در نزدیک راهروها ، درهای ورودی ، پنجره های قابل استفاده ، منبع هوای تأمین کننده ، یا یک منطقه پر رفت  آمد می تواند کاربر را در معرض خطر قرار دهد .

محل قرار گیری هود شیمی
  • مهم است که از قرار دادن هود های بخار شیمیایی در مقابل ایستگاه های کاری ، میز ها ، نیمکت های میکروسکوپ یا سایر مناطقی که پرسنل زمان قابل توجهی را در آن می گذرانند، خودداری کنید . همانطور که در بالا ذکر شد ، دلیل آن واضح است زیرا هرگونه حادثه در داخل هود حین انجام آزمایش می تواند هر کسی را که جلوی هود نشسته است درگیر یا مجروح کند .
  • ایستگاه های شستشوی چشم / دوش اضطراری باید در فاصله نزدیکی از هر هود های شیمی قرار داشته باشند تا فرد آسیب دیده بتواند در عرض 10 ثانیه خود را به آب برساند. زمانی که یک کاربر ممکن است در معرض موادی قرار بگیرد که خورنده ، به شدت تحریک کننده و یا سمی باشند رعایت این نکته ضروری است و باید محل قرار گیری هود به دوش و چشم شوی اضطراری نزدیک باشد .

منبع: رویان ایران مرجع تجهیزات آزمایشگاهی

امتیاز دهی به محتوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا