فروش تجهیزات آزمایشگاهی پزشکی

فهرست عناوین

تجهیزات آزمایشگاهی پزشکی چیست؟

تجهیزات آزمایشگاهی پزشکی ، هر سیستم یا دستگاه تکنولوژیکی است که برای تشخیص ، معالجه ، پیشگیری یا توان بخشی استفاده می شود. بسیاری از مشاغل در جوامع علمی و بهداشتی از تجهیزات آزمایشگاهی پزشکی استفاده می کنند ، از جمله کارهای بالینی در ژنتیک ، بانکداری خون (ایمونوهاتولوژی)، میکروبیولوژی، سرولوژی، تجزیه و تحلیل مایعات بدن.

این تجهیزات برای کنترل عملکرد بدن بیماران استفاده می شود و شامل دستگاه های دیالیز ، ECMO و … است. عیب یابی در عملکرد اجزای بدن یکی از کاربرد های تجهیزات آزمایشگاهی پزشکی است. این تجهیزات شامل ام آر آی ، سی تی اسکن، دستگاه های اشعه ایکس و سایر دستگاه هایی است که برای تصویربرداری پزشکی استفاده می شوند. با استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی پزشکی می توان به انواع مختلف درمان کمک کرد.

تجزیه و تحلیل برخی از مواد بیولوژیکی را می توان با استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی پزشکی انجام داد. ادرار، خون و حتی ژن ها نمونه هایی از این موارد هستند.

حالات پزشکی بیماران را می توان از طریق تجهیزات آزمایشگاهی پزشکی توسط کادر پزشکی اندازه گیری و کنترل کرد. علائم حیاتی را می توان با جزئیات کامل بررسی کرد، از جمله اندازه گیری EEG ، ECG، گازهای محلول در خون و فشار خون.

از ابزارهای پزشکی برای تشخیص وضعیت سلامتی و بیماری استفاده می شود. به عنوان مثال می توان موارد زیر را نام برد:

  • مارکرهای متابولیکی مانند گلوکز ، اوره و پتاسیم
  • آزمایشات مربوط به عملکرد کبد
  • شاخص های بیماری قلبی و حمله قلبی
  • نشانگرهای بیماری تیروئید
  • تعداد گلبول های مختلف و اندازه سلول های خونی
  • عفونت ویروسی و میکروبی مانند HIV یا H. Pylori
  • مارکرهای ایمنی و آنتی بادی ها

هدف دستیابی به اطلاعات در مورد سلامت بیمار برای تشخیص ، درمان و پیشگیری از بیماری است. از این رو یک مرکز یا مرکز تشخیص پزشکی به تجهیزات تصویربرداری مانند اشعه ایکس، سیستم CR ، سونوگرافی، سی تی اسکن، ام آر آی، تراکم استخوان، ماموگرافی و غیره نیاز دارد. غیر از تجهیزات تصویربرداری، تجهیزات آزمایشگاهی بالینی اساسی مانند دستگاه ABG / آنالیز کننده گاز خون ، شمارنده سلول / آنالایزر هماتولوژی، آنالیزور ادرار  و غیره مورد نیاز است. اگر دامنه گسترده تر باشد و شامل آسیب شناسی، سیتولوژی و غیره باشد، تجهیزات تشخیصی ایمنی مورد نیاز است.

دستگاه ABG / آنالیز کننده گاز خون:

تجزیه و تحلیل گاز خون که به عنوان تجزیه و تحلیل گاز خون شریانی نیز شناخته می شود، آزمایشی است که در آن مقدار اکسیژن و دی اکسید کربن و همچنین اسیدیته (pH) خون اندازه گیری می شود. همچنین ممکن است الکترولیت ها و متابولیت ها را اندازه گیری کند.

دستگاه ABG / آنالیز کننده گاز خون

آنالیز کننده بیوشیمی:

آنالایزر بیوشیمی یکی از تجهیزات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی است که برای اندازه گیری مواد شیمیایی مختلف و سایر مشخصات در تعدادی از نمونه های بیولوژیکی با حداقل کمک انسانی طراحی شده است. خون و مایعاتی که اندازه گیری می شوند برای تشخیص بیماری استفاده می شوند. اتوماسیون این آزمون زمان تجزیه و تحلیل را از روز به ساعت کاهش می دهد.

دستگاه بیوشیمی

سانتریفیوژ:

سانتریفیوژ آزمایشگاهی وسیله ای است که نمونه های مایع را با سرعت زیاد می چرخاند. بر اساس تراکم از سانتریفیوژ برای جداسازی مایعات، گاز یا مایع استفاده می شود. جداسازی با چرخاندن ظرف حاوی مواد با سرعت زیاد حاصل می شود. نیروی گریز از مرکز مواد سنگین تر را ته نشین می کند.

سانتریفیوژ

آنالیز کننده الکترولیت:

آنالایزرهای الکترولیت برای اندازه گیری سطح الکترولیت در بدن انسان و تشخیص عدم تعادل متابولیکی و بررسی پلاسمای خون، ادرار و عملکرد کلیه و قلب استفاده می شوند. الکترولیت ها با استفاده از الکترودهای انتخابی یونی و تکنیک های رنگ سنجی و نورسنجی اندازه گیری می شوند.

آنالیز کننده الکترولیت

آنالایزر هماتولوژی / شمارنده سلول:

شمارنده سلولی جز ابتدایی ترین تجهیزات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی است. آنالایزرهای هماتولوژی سیستم های خودکاری هستند که لکوسیت ها، گلبول های قرمز و پلاکت های خون را شمارش می کنند و همچنین سطح هموگلوبین و هماتوکریت خون را بررسی می کنند. شمارش سلول معمولاً آزمایش اولیه ای است که پزشکان برای ارزیابی سلامت بیمار درخواست می کنند. CBC می تواند برای شناسایی طیف وسیعی از حالات پاتولوژیک از جمله کم خونی، عفونت، هموفیلی، لخته شدن خون و سرطان خون و همچنین برای کنترل بیماری که تحت شیمی درمانی است استفاده شود.

آنالایزر هماتولوژی / شمارنده سلول

دستگاه اشعه ایکس:

دستگاه اشعه ایکس دستگاهی است که از ژنراتور اشعه X و آشکارساز اشعه X تشکیل شده است. اشعه X تابش الکترومغناطیسی است که به ساختارهای داخل بدن نفوذ می کند و تصاویری از این ساختارها را روی فیلم یا صفحه فلورسنت ایجاد می کند. از این رو این تصاویر را اشعه ایکس می نامند. در زمینه پزشکی دستگاه  اشعه ایکس برای تهیه عکس از ساختارهای داخلی (به عنوان مثال  استخوان های بیمار) مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع : رویان ایران | بزرگترین مرجع تخصصی تجهیزات آزمایشگاهی کشور

امتیاز دهی به محتوا

2 دیدگاه دربارهٔ «فروش تجهیزات آزمایشگاهی پزشکی»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا