شوف بالن یا Heating Mantle

فهرست عناوین

آشنایی با دستگاه شوف بالن و کاربرد های آن

دستگاه ها و روش های متعدد حرارت دادن در آزمایشگاه متناسب به کاربرد به وسیله رویان ایران معرفی شده اند. رایج ترین دستگاه های ایجاد کننده گرما برای واکنش ها هات پلیت مگنت دار و بدون مگنت، آون آزمایشگاهی، انواع بن ماری سرولوژی و جوش، گلس بید هیتر و … هستند. شوف بالن یا Heating Mantle یکی دیگر از دستگاه های ایجاد کننده حرارت غیر مستقیم است. به صورت کلی این دستگاه از یک بدنه فولادی ضد زنگ، کاسه فلزی با پوشش ابریشم نسوز ساخته شده است. بالن های ته گرد یا فلاسک های شیشه ای آزمایشگاهی داخل کاسه شوف بالن قرار داده می شوند و به این ترتیب حرارت را دریافت می کنند.

برای آشنایی بیشتر، کاربرد ها و مقایسه این محصول با سایر دستگاه های گرمایشی آزمایشگاه ها ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

دستگاه ها گرمایشی در آزمایشگاه

استفاده از تجهیزات گرمایشی در آزمایشگاه ها بسیار ضروری است. وقتی صحبت از محلول ها و مواد شیمیایی به میان می آید، این دستگاه ها نیز نقش مهمی خواهند داشت. گرم کردن محلول ها و مواد شیمیایی با اهداف مختلفی مانند انجام واکنش ها، تقطیر، تبخیر و … به کمک انواع دستگاه های گرمایشی در آزمایشگاه ها انجام می شود.

انواع دستگاه های گرمایشی شامل :

  • آون آزمایشگاهی
  • کوره آزمایشگاهی
  • هات پلیت
  • هیتر مگنت
  • بن ماری سرولوژی و جوش
  • گلس بید هیتر برای ضد عفونی تجهیزات
  • اتوکلاو جهت استریلیزاسیون 
  • شوف بالن
  • و …

هر کدام از این دستگاه ها می توانند کاربرد ویژه ای در فعالیت های آزمایشگاهی داشته باشند. دستگاه هایی که برای تقطیر و واکنش های شیمیایی معمولا در آزمایشگاه ها استفاده می شوند، شوف بالن، هیتر استیرر و هات پلیت هستند.

شوف بالن با چه اهدافی استفاده می شود؟

این دستگاه از تجهیزات ضروری آزمایشگاه ها به خصوص آزمایشگاه های شیمی به شمار می آید.  شوف بالن یا Heating Mantle برای حرارت دادن محلول ها از دمای های پایین تا بالا استفاده می شود.  

این محصولات طوری طراحی شده اند که فلاسک های آزمایشگاهی یا بالن های ته گرد به راحتی داخل کاسه آن ها قرار گیرند. به این ترتیب تمام  قسمت های محلول داخل فلاسک حرارت یکسانی را دریافت می کند.

از این دستگاه عموما برای حرارت دادن محلول هایی که نیاز به استخراج، تقطیر، حفظ دما در یک مقدار ثابت و … دارند، استفاده می شوند.

بالن های آزمایشگاهی که نسبت به گرما مقاومت بالایی دارند، در شوف بالن استفاده کنید. این ظروف آزمایشگاهی از شیشه های بروسیلیکاتی ساخته شده اند که در برابر شوک های حرارتی و و دما های بالا مقاوم هستند.

شوف بالن

مشخصات شوف بالن رویان ایران

رویان ایران، تامین کننده انواع تجهیزات آزمایشگاهی در ایران، دستگاه شوف بالن با مشخصات فیزیکی و عملکردی زیر به فروش می رساند:

  • قابلیت قرارگیری بالن های ته گرد 250 و 500 میلی لیتری
  • المنت حرارتی 600 وات با توان گرمایشی 500 درجه سانتی گراد
  • کاسه فلزی با روکش ابریشم نسوز
  • دستگاه در صورت شکستن بالن نمی سوزد.
  • با ابعاد 12×22×29 سانتی متر
  • یک سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش
شوف بالن

شوف بالن، دستگاه گرمایشی کاملا امن برای تمام آزمایشگاه ها

استفاده از این دستگاه ها روشی بسیار مطمئن برای گرم گردن تمام مایعات به خصوص مایعات قابل اشتعال هستند. این وسیله به گونه ای طراحی شده است که بالن آزمایشگاهی مستقیما روی المنت گرم کننده قرار نگیرد. بنابراین احتمال شکستن شیشه و آتش سوزی نسبت به سایر روش های گرمایشی تقریبا صفر می شود. استفاده از شوف بالن احتمال آسیب ناشی از ریختن مواد شیمیایی را تا حد بسیاری کاهش می دهد. در نتیجه این دستگاه برای فعالیت های آزمایشگاهی، کاملا امن محسوب می شود.

تفاوت هات پلیت و شوف بالن در چسیت؟

هر دو این دستگاه ها از تجهیزات رایج گرمایشی در آزمایشگاه ها هستند. برای گرمادهی به محلول ها به کار برده می شوند. استفاده از شوف بالن زمانی مورد اهمیت قرار می گیرد که بخواهید یک حلال یا مایع آلی را حرارت دهید. هنگامی که حلال های آلی در محرض حرارت مستقیم قرار گیرند، احتمال شعله ور شده آن ها وجود دارد.  با توجه به این که در شوف بالن، المنت کاملا عایق شده است. بالن ها در تماس مستقیم با گرما قرار نمی گیرند بنابراین امنیت بیشتری ایجاد می شود.

از طرف دیگر هات پلیت امکان گرما دادن به حجم بیشتری از محلول ها را فراهم می کند. به علاوه  محدودیتی در استفاده از بالن وجود ندارد و می توانید بشر یا سایر شیشه آلات آزمایشگاهی مورد نظر در حجم های مختلف را به کار بگیرید.

هات پلیت ها معمولا بالا ترین دمایی که ایجاد می کنند تا 350 درجه سانتی گراد است. در حالی که می توان با استفاده از شوف بالن به دمای 500 درجه سانتی گراد نیز رسید.

برای دریافت مشاوره رایگان و خرید شوف بالن با کیفیت بالا و قیمت مناسب با کارشناسان رویان ایران تماس بگیرید.

4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا