سمپلر یا میکروپیپت چیست؟

فهرست عناوین

سمپلر یا میکروپیپت

سمپلر یک ابزار آزمایشگاهی رایج و در عین حال ضروری است که برای انتقال دقیق حجم مایعات در محدوده میکرو لیتر استفاده می شود. سمپلر ها یا میکروپیپت ها در انواع تک کانال و چند کانال در دسترس هستند. در حالی که از سمپلر های تک کانال در آزمایشگاه هایی استفاده می شوند که تحقیقاتی مربوط به زیست شناسی مولکولی، میکروبیولوژی، ایمونولوژی، کشت سلولی، شیمی تحلیلی، بیوشیمی و ژنتیک را انجام می شود، سمپلر های چند کاناله برای ELISA (آزمایش تشخیصی)، غربالگری مولکولی، مطالعات پویایی و DNA توصیه می شود.

عملکرد سمپلر یا میکروپیپت

از نوک میکروپیپت یکبار مصرف برای کشیدن مایعات به داخل میکروپیپت و توزیع آن استفاده می شود. بنابراین سمپلر ها با سر سمپلر ارائه می شوند. میکروپیپت ها با جابجایی هوا توسط پیستون کار می کنند. وقتی پیستون به سمت بالا حرکت می کند، در فضای خالی پیستون خلا ایجاد می شود. این امر باعث می شود تا هوا از نوک بالا برود تا فضای خالی را پر کند و سپس هوای نوک توسط مایعی جایگزین می شود که درون نوک کشیده می شود.

سمپلر یا میکروپیپت

میکروپیپت های جا به جایی مثبت با جا به جایی پیستون کار می کنند. پیستون در یک میکروپیپت با جا به جایی مثبت در تماس مستقیم با مایع قرار می گیرد. هنگامی که پیستون به سمت پایین فشار داده می شود ، مایعی که در میکروپیپت وجود دارد نیز به سمت پایین حرکت می کند و از طریق نوک خارج می شود. هنگامی که پیستون به سمت بالا کشیده می شود، مایع را نیز به همراه خود در جهت بالا می کشد.

انواع سمپلر

سمپلر ها را می توان بسته به موارد زیر طبقه بندی کرد:

تقسیم بندی بر اساس روش کار سمپلر

پیستون دو عملکرد زیر را انجام می دهد:

میکروپیپت جا به جایی هوا

این نوع میکروپیپت بر اساس اصل جا به جایی هوا کار می کند. میکروپیپت در تماس مستقیم نمونه / مایع نیست. در عوض، از نوک میکروپیپت یکبار مصرف برای کشیدن مایع به داخل و پخش آن استفاده می شود.

میکروپیپت جا به جایی مثبت

در این سمپلر ها پیستون در تماس مستقیم نمونه قرار می گیرد. نوک یکبار مصرف در میکروپیپت با جا به جایی مثبت، یک میکروسیرینج است که مایع را مستقیماً جا به جا می کند.

تقسیم بندی سمپلر بر اساس مکانیسم عملکرد

میکروپیپت مکانیکی

این میکروپیپت ها به صورت دستی و بر اساس مکانیسم فنر پیستون کار می کنند.

سمپلر یا میکروپیپت

میکروپیپت الکترونیکی

سمپلر الکترونیکی عمدتا خودکار است. توزیع مایعات به جای فشار دادن پیستون دستی توسط دکمه انجام می شود.

تقسیم بندی سمپلر بر اساس تعداد کانال ها

میکروپیپت تک کانال

میکروپیپت تک کانال آن است که دارای یک کانال واحد برای پخش مایعات باشد.

سمپلر یا میکروپیپت

میکروپیپت چند کاناله

یک میکروپیپت چند کاناله دارای چندین کانال برای دفع یا پخش مایعات است. انواع میکروپیپت چند کاناله که معمولاً در دسترس هستند ، 8 کانال ، 12 کانال و 16 کانال است. میکروپیپت های چند کاناله هنگام کار با حجم زیادی از نمونه ها ، باعث کاهش حجم کار یک میکروپیپت تک کانال می شوند.

تقسیم بندی سمپلر بر اساس حجم / ظرفیت

میکروپیپت با حجم ثابت

در یک میکروپیپت با حجم ثابت ، حجم مایعی که باید از آن استفاده شود یا تخلیه شود، ثابت می ماند. این میکروپیپت ها هنگامی که قرار است حجم یکسانی از مایع چندین بار توزیع شود، استفاده می شوند.

میکروپیپت حجم متغیر

این میکروپیپت دارای حداقل و حداکثر دامنه حجم مشخص است. حجم مایعاتی که باید توزیع شوند بسته به نیاز کاربر قابل تنظیم است (در محدوده حجم دستگاه).

اجزای سازنده سمپلر

سمپلر ها در طرح ها و اندازه های مختلف موجود هستند. با این حال، اجزای خاصی وجود دارد که اساسی هستند و در همه میکروپیپت ها مشترک هستند. از جمله این موارد می توان به پیستون، نمایشگر دیجیتال، نوک مخروط و انژکتور نوک اشاره کرد. میکروپیپت های خاصی با ابزار کالیبراسیون و پایه میکروپیپت به عنوان لوازم جانبی ارائه می شوند.

سمپلر یا میکروپیپت

چگونگی استریل سازی میکروپیپت (سمپلر)

میکروپیپت ها را می توان با اتوکلاو کردن آن ها در دمای 121 درجه سانتی گراد (252 درجه فارنهایت) و 15 PSI برای مدت زمان 10 الی 15 دقیقه استریل کرد.

آماده سازی خاصی لازم نیست. در صورت لزوم ممکن است از کیسه های ضدعفونی کننده بخار استفاده کنید. پس از اتوکلاو، میکروپیپت باید حداقل به مدت دو ساعت در دمای اتاق خنک شود. قبل از استفاده از میکروپیپت، از خشک بودن دستگاه اطمینان حاصل کنید.

توصیه می شود برای دستیابی به بهترین دقت و صحت ممکن، کالیبراسیون را بعد از هر چرخه استریل سازی بررسی کنید.

منبع : رویان ایران | بزرگترین مرجع تخصصی تجهیزات آزمایشگاهی کشور

امتیاز دهی به محتوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا