ساخت محلول التراسونیک

فهرست عناوین

محلول التراسونیک

حمام آلتراسونیک یک دستگاه تمیز کننده است که به تمیز کردن وسایل ظریف و سخت با استفاده از محلول یا مایع تمیز کننده التراسونیک کمک می کند.حمام التراسونیک نه تنها برای مصارف صنعتی بلکه برای تمیز کردن اقلام (مانند جواهرات، ساعت، عینک و غیره) در خانه نیز کاربرد دارد.

ساخت محلول آلتراسونیک

اغلب اوقات نظافت با این دستگاه ها فقط با آب لوله کشی قابل انجام است و نیازی به حلال یا محلول پاک کننده ندارد. اما برای تمیز کردن وسایلی که به شدت کثیف هستند، یک محلول پاک کننده آلتراسونیک برای به دست آوردن نتایج خوب باید استفاده شود. لازم به ذکر است دستگاه های حمام التراسونیک که قابلیت گاز زدایی دارند، به دلیل حذف حباب های مزاحم داخل محلول التراسونیک عملکرد بسیار بهتری دارند.

وسایل مورد نیاز برای ساخت محلول پاک کننده حمام آلتراسونیک

  • دو لیوان آب
  • یک قاشق چای خوری آمونیاک
  • دو قاشق غذاخوری مواد شوینده ملایم مانند صابون ظرفشویی. هنگام انتخاب مواد شوینده، مطمئن شوید که مواد شوینده حاوی سدیم لوریل سولفات نباشند. اگر می خواهید جواهرات الماس خود را تمیز کنید، مراقب باشید که از مواد شوینده حاوی سفید کننده استفاده نکنید زیرا می تواند الماس را کدر یا زرد کند.

 

مراحل تولید محلول پاک کننده حمام آلتراسونیک

  1. دو لیوان آب را داخل حمام آلتراسونیک اضافه کنید.
  2. آمونیاک و مواد شوینده را به آب اضافه کنید.
  3. دستگاه را روشن کنید و اجازه دهید دستگاه به مدت 10 دقیقه کار کند. این کار مواد را کاملاً با هم ترکیب می کند و همچنین بوی آمونیاک را تا حدودی از بین می برد.
  4. پس از گذشت 10 دقیقه می توانید از این محلول تمیز کننده در دستگاه  خود برای تمیز کردن اشیاء استفاده کنید تا لکه ها و کثیفی های انباشته شده از بین بروند.
محلول آلراسونیک

دستور العمل جایگزین محلول آلتراسونیک که می توانید امتحان کنید

علاوه بر روش ذکر شده در بالا، راه‌ ها و دستور العمل ‌های مختلفی برای ساخت محلول تمیزکننده آلتراسونیک خانگی وجود دارد که یکی از آن ها استفاده از سرکه به جای آمونیاک است.

  • در آب مقطر داغ، مقداری مایع و مقداری سرکه سفید اضافه کنید.
  • آن را به آرامی هم بزنید (برای جلوگیری از کف کردن) و سپس آن را در حمام آلتراسونیک بریزید تا وسایل شما تمیز شوند.

سرکه یک پاک کننده عالی برای جواهرات است، زیرا علاوه بر اینکه به عنوان یک ضد باکتری عمل می کند، کثیفی را نیز از بین می برد. اگر می خواهید گوشواره های خود را به طور همزمان تمیز و ضد عفونی کنید، سرکه سفید یک انتخاب عالی است.

بهترین نکته در مورد استفاده از این محلول های تمیز کننده آلتراسونیک خانگی این است که می توان از آن ها برای تعدادی از اقلام از جمله جواهرات ساخته شده از نقره، مواد ساخته شده از فولاد ضد زنگ، برنج، آلومینیوم و موارد دیگر استفاده کرد.

چه زمانی محلول های شستشو آلتراسونیک را تعویض کنیم؟

بیشتر اوقات مایعات پاک کننده ای که در حمام آلتراسونیک استفاده می شوند، پس از 3 تا 5 بار استفاده نیاز به تعویض دارند. به طور دقیق وقتی متوجه شدید محلول استفاده شده بسیار کثیف است و نتایج مطلوبی نمی گیرید، وقت آن است که محلول تمیز کننده خود را با محلولی تازه تعویض کنید.

تغییر منظم محلول استفاده شده برای صنایعی که در تمیز کردن اقلام به شدت کثیف دخیل هستند مهم است. این نه تنها نتیجه تمیز کردن را افزایش می دهد، بلکه به جلوگیری از آسیب دیدن دستگاه کمک می کند.

لازم به ذکر است که مطمئن شوید حمام آلتراسونیک را پس از تخلیه تمام محلول استفاده شده و قبل از پر کردن آن با محلول تمیزکننده تازه، به درستی تمیز شود.

محلول شست و شو آلتراسونیک

انواع محلول های شستشو آلتراسونیک

بر اساس سطوح pH و چند فاکتور دیگر، محلول های تمیز کننده آلتراسونیک به شرح زیر طبقه بندی می شوند:

1- محلول های اسیدی:

این نوع محلول پاک کننده آلتراسونیک دارای pH  5 یا کمتر است و اغلب برای از بین بردن رسوباتی مانند رسوب آهک، زنگ و سایر مواد معدنی از فلزات استفاده می شوند.

2- محلول های قلیایی:

دارای pH  10 یا بیشتر است و برای تمیز کردن موثر اقلام ساخته شده از قلع، برنج، روی، مس، فولاد ضد زنگ، سرامیک، شیشه و حتی مواد ساخته شده از پلاستیک فرموله شده اند.

3- محلول های خنثی:

این نوع محلول های پاک کننده آلتراسونیک برای حذف گریس، گرد و غبار، رنگ و سایر ترکیبات آلی از مواد ساخته شده از لاستیک، فلز، شیشه، سرامیک و پلاستیک استفاده می شوند. این محلول های خنثی همچنین می توانند برای جواهرات گران قیمت و فلزات گرانبها استفاده شوند.

 4- محلول های آنزیمی:

این نوع محلول های پاک کننده اساساً در صنایع پزشکی و غذایی کاربرد دارند و با هدف حذف آلاینده های مبتنی بر پروتئین فرموله شده اند. می توانید از این نوع مایعات برای تمیز کردن موادی مانند شیشه، آلومینیوم، برنج، تیتانیوم، پلاستیک و فولاد ضد زنگ استفاده کنید.

5- آب دیونیزه شده:

آب DI، DIW، آب دیونیزه یا غیر معدنی، آبی است که به طور خاص تولید می شود و تقریباً همه انواع یون های معدنی (کاتیون های سدیم، کلسیم، آهن و مس و آنیون هایی مانند کلرید و سولفات) از آن حذف می شوند. استفاده از آب یونیزه یا آب مقطر در حمام آلتراسونیک بهتر از آب معمولی است زیرا نتایج بسیار بهتری ارائه می دهد. این محلول دارای pH  7 است و می توان با خیال راحت از آن برای تمیز کردن هر نوع ماده ای استفاده کرد. برای موادی مانند لاستیک، پلاستیک، شیشه و فلزات عالی عمل می کنند، بخصوص در مواقعی که نیازی به تمیز کردن بسیار سخت نیست.

منبع: رویان ایران مرجع تجهیزات آزمایشگاهی

5/5 - (3 امتیاز)

18 دیدگاه دربارهٔ «ساخت محلول التراسونیک»

  1. سلام محصولات التراسونیک در باک بنزین ریخته شود مثل اب رفتار می کند و ایا اشکالی برای پمپ بنزین ایجاد می کند کلا ترکیبش با مواد نفتی چگونه است رفتار اب را دارد

    1. با سلام
      بسته به نوع محلول می تواند متفاوت باشد اما در کل چون شوینده ها با آب رقیق میشن
      خاصیت حالت آب دارند.

  2. با درود بیکران و عرض ادب
    مطالب بسیار عالی و مفید است.
    اگر امکان دارد ، در صورتی که مطالب جدید یا محلول‌های جدید
    جهت استفاده پیدا شد اطلاعات سایت به روز رسانی شود.
    یک سوال مهم دارم: آیا محلول‌های مختلف ذکر شده ، جهت فروش دارین.؟ اگه محلول جهت فروش هست روش کار را جهت خرید توضیح دهید.
    سپاسگزارم.

    1. سلام عرض ادب
      ممنون از شما
      بله محلول های آماده در چندین مدل داریم لطفا با شماره تماس های شرکت تماس حاصل کنید تا شما را راهنمایی کنند.

    1. با سلام
      دقیقا طبق نظر مشتریان و با فیدبک خودشان این مقاله نوشته شده است
      از استفاده از آن برای کاربری عمومی مطمئن باشید

    1. با سلام
      شما می توانید محصول برای شستشو را بیاورید محلول مناسب را به شما پیشنهاد می دهیم برای استفاده در حمام التراسونیک

  3. سلام مهندس جان. محلول آلتراسونیک برای انژکتور خودرو و شمع و شتشوی سنسور اکسیژن. اگه لطف کنید ترکیبشو بهم بدین تا خودم درست کنم. چون شرکتی ها خیلی خیلی گرونه و توان خریدش رو ندارم و مقرون به صرفه هم برای خودم و هم برای مشتری نیست.
    ممنون میشم اگه فرمولشو بهم بدین مهندس جان

    1. سلام درود همین محلول که ساخت آن در مقاله هست کاملا جنرال هست و جواب میده
      محلول های تخصصی را هم می توانید از ما خرید کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا