رولر میکسر هماتولوژی، ویژگی ها و کاربرد ها

فهرست عناوین

رولر میکسر، میکسری برای قرار دادن انواع لوله های آزمایشگاهی

هم زدن یا به اصطلاح میکس کردن در آزمایشگاه ها برای انجام بیشتر آزمایش ها بسیار مهم است. به همین دلیل انواع دستگاه های میکسر آزمایشگاهی و دستگاه ها طراحی و ساخته شده اند تا این عملیات با حداکثر بهره برای انواع کاربرد ها، جنس مواد و حجم آن ها انجام شوند. میکسر های آزمایشگاهی، هیتر مگنت ها، شیکر، شیکر ورتکس، همزن های مغناطیسی یا استیرر ها از جمله میکسر های آزمایشگاهی هستند که تاکنون معرفی شده اند. یکی از محصولات جدید رویان ایران رولر میکسر هماتولوژی است که کاربرد بسیار گسترده ای در آزمایشگاه های شیمی و کلینیکال دارد.

آشنایی با مشخصات میکسر های تخت آزمایشگاهی و کاربرد های آن، موضوع بحث این مقاله است.

رولر میکسر

معرفی رولر میکسر و مکانیسم عملکرد آن

رولر میکسر یا که با نام های میکسر غلتکی یا میکسر هماتولوژی نیز شناخته می شود، از یک صفحه افقی  که چند غلتک از طول به آن متصل است، ساخته شده است. فاصله بین غلتک ها به  اندازه ای است که لوله های آزمایش و فالکون ها به راحتی بین آن ها قرار می گیرند. هر کدام از این غلتک ها با چرخش حول محور خود یک حرکت موثر ایجاد می کنند. این حرکت به به هم زدن مایعات داخل لوله ها کمک می کند. از طرف دیگر صفحه ای که غلتک ها  روی آن هستند نیز به صورت الاکلنگی، با سرعت کم و کاملا یکنواخت نیز حرکت می کند.

این دو حرکت اصلی باعث یکنواخت و همگن شدن نمونه های مایع داخل لوله های آزمایش می شوند.

از ویژگی های بسیار خوب این دستگاه این است که تمیز کردن آن ساده است و زمان کمی می گیرد. غلتک ها به گونه ای انتخاب و نصب شده اند که با اندازه انواع لوله های آزمایشی مناسب هستند.

مشخصات و ویژگی های رولر میکسر

  • دارای 5 غلتک با فواصل مناسب برای قرار دادن انواع لوله های آزمایشگاهی
  • همگن سازی محتوایات بطری ها و لوله های آزمایشگاهی با دو حرکت چرخشی و الاکلنگی به صورت کاملا یکنواخت
  • امکان چرخش در دو جهت راست و چپ
  • دارای موتور کره ای با کیفیت بسیار بالا
  • بدنه کاملا مقاوم با پوشش رنگ های الکترواستاتیکی برای جلوگیری از آسیب در برابر مواد شیمیایی، اسیدی و خورنده
  • دارای سینی محافظ قابل شست و شو زیر غلتک ها که در صورت ریختن نمونه به راحتی تمیز می شود.
  • امکان تنظیم سرعت چرخش و تایمر به صورت دیجیتال
  • سبک و قابل حمل
  • در ابعاد رومیزی و اشغال فضای بسیار کم
رولر میکسر

کاربرد های رولر میکسر های هماتولوژی

رولر میکسر ها نیز مانند تمام میکسر های آزمایشگاهی به نوعی باعث یکنواخت شدن نمونه ها می شوند. این دستگاه بیشتر در مواردی کاربرد دارد که نمونه مورد نظر داخل لوله های آزمایش قرار داشته باشد. به طور کلی رولر میکسر ها برای به هم زدن نمونه های خون، مواد چسبناک، مواد با ویسکوزیته یا گرانروی بالا، سوسپانسیون های جامد مایع استفاده می شود.

تفاوت رولر میکسر و شیکر آزمایشگاهی

انواع شیکر های آزمایشگاهی از یک صفحه تشکیل شده اند که محل قرار دادن ظرف های حاوی نمونه هستند. شیکر های آزمایشگاهی برای به هم زدن نمونه ها داخل ظروف شیشه آزمایشگاهی مانند بالن های حجمی، بشر و ارلن استفاده می شوند. موتور این دستگاه حرکات منظم دورانی منظم حول محور صفحه ایجاد می کند که باعث به هم خورد نمونه داخل ظروف می شود. این حرکات باعث لغزش ظرف روی صفحه نمی شود و ظرف حاوی نمونه آسیبی نمی خواهد دید.

برخی از مدل های شیکر آزمایشگاهی دارای المنت هستند که به کاربر امکان تنظیم دما را نیز می دهند.

شیکر آزمایشگاهی

در صورتی که رولر میکسر های هماتولوژی برای قرار دادن لوله های آزمایشگاهی حاوی نمونه مناسب هستند. لوله ها در فضای بین دو غلتک قرار می گیرند و با حرکت غلتک ها نمونه همگن خواهد شد.

رولر میکسر

روش استفاده از Tube Roller Mixers

استفاده از این دستگاه آسان است و نیاز به تنظیم خاصی ندارد. برای استفاده دستگاه را روی سطح کاملا صاف و غیر لغزنده قرار دهید. کابل برق را متصل کنید. لوله های حاوی نمونه را در محل مناسب قرار دهید. پس از تنظیم زمان و سرعت، با فشردن کلید Start، دستگاه را روشن کنید.

برای افزایش طول عمر رولر میکسر ها، عملکرد آن، نحوه حرکت صفحه متحرک و غلتک ها و تنظیمات زمان و سرعت را به صورت دوره ای بررسی کنید.

خرید رولر میکسر هماتولوژی

برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت رولر میکسر های هماتولوژی می توانید با کارشناسان رویان ایران ایران تماس بگیرید. کارشناسان ما شما را در تمام مراحل خرید، نصب و استفاده از محصول همراه شما خواهند بود.

امتیاز دهی به محتوا

2 دیدگاه دربارهٔ «رولر میکسر هماتولوژی، ویژگی ها و کاربرد ها»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا