روش های پی اچ سنجی ارزان

فهرست عناوین

روش های سنجش پی اچ

هر ماده ای در اطراف شما ، از آب پرتقال که می نوشید و آبی که برای استحمام استفاده می کنید تا بزاق دهان ، دارای سطحی از pH هستند. آزمایش PH مایع ، که به روش های مختلفی انجام می شود ، به شما اسید ، قلیایی یا خنثی بودن محلول را نشان می دهد. در مقیاس pH که از 0 تا 14 است ، عدد 7 خنثی ، هر عددی زیر 7 اسیدی و هر عددی بالاتر از 7 قلیایی است.

از روش های ساده و ارزان برای تعیین پی اچ می توان موارد زیر را نام برد:

نوارهای تست pH:

نوارهای تست pH حاوی یک سری میله های نشانگر هستند که هر کدام پس از قرار گرفتن در معرض محلول تغییر رنگ می دهند. قدرت اسیدها و بازها در هر میله متفاوت است. یک نمونه از مایع را در یک ظرف تمیز بریزید و اطمینان حاصل کنید که نمونه به اندازه کافی باشد تا نوار آزمایش را بپوشاند. به مدت چند ثانیه نوار را به نمونه آغشته کنید و منتظر تغییر رنگ میله های نشانگر روی کاغذ باشید. انتهای نوار آزمایش را با نمودار رنگی که همراه کاغذ است مقایسه کنید تا سطح pH مایع را تعیین کنید.

پی اج سنجی

آب کلم قرمز:

در یک روش جالب برای آزمایش pH مایعات ، از آب کلم قرمز به عنوان نشانگر pH استفاده می شود. وقتی آب کلم با مایعات مختلف مخلوط می شود ، رنگ محلول به دلیل رنگدانه موجود در کلم قرمز به نام فلاوین – آنتوسیانین تغییر می کند. اگر رنگ به صورتی تغییر کند ، PH  1 تا 2 است. اگر رنگ قرمز تیره شود ، PH  3 تا 4 است. اگر رنگ به بنفش تغییر کند ، pH  5 تا 7 است. اگر رنگ به آبی تغییر کند ، PH  8 است. اگر رنگ آن سبز آبی شود ، PH  9 تا 10 است. اگر رنگ آن زرد باشد ، PH  11 تا 12 است. این بدان معنی است که محلول های صورتی و قرمز تیره اسیدی هستند ، محلول های بنفشه یا اسیدی هستند یا خنثی و محلول های آبی ، سبز آبی و زرد  و سبز قلیایی هستند.

کاغذ لیتموس و pH

حاوی ماده شیمیایی هستند که در اثر تماس با یک اسید یا باز ، تغییر رنگ می دهند. این کاغذ در اسیدها قرمز و در بازها به رنگ آبی در خواهد آمد. معمولاً به منظور تعیین دامنه pH یک نمودار رنگی همراه با کاغذ pH ارائه می شود. استفاده از کاغذ برای تعیین pH به اندازه pH متر دقیق نیست و فقط منجر به تعیین یک محدوده ازpH  می شود.

پی اج سنجی

با استفاده از کاغذ pH ، pH ماده را پیدا کنید. انتهای نوار pH را به ماده شیمیایی یا ماده ای که می خواهید آزمایش کنید آغشته کنید. پس از چند ثانیه ، کاغذ را بردارید و رنگ نوار pH را با نمودار رنگی که با کیت کاغذ pH ارائه شده مقایسه کنید. برای آزمایش مجدد یا آزمایش ماده شیمیایی دیگر ، از کاغذ pH استفاده مجدد نکنید  همیشه از یک نوار pH جدید استفاده کنید.

pH متر:

وسیله ای الکترونیکی است که میزان اسیدیته یا قلیایی مواد را اندازه گیری می کند. کالیبراسیون pH متر باید قبل از استفاده انجام شود. در یک pH متر دو الکترود وجود دارد و هر دو در محلول غوطه ور می شوند. یکی از الکترودها یک پروب الکترود شیشه ای است که ولتاژ کمی منتشر می کند و تعداد یون های هیدروژن جذب شده را اندازه گیری می کند. کاوشگر مرجع از نظر الکتریکی خنثی است. اختلاف بار بین دو پروب به عنوان میزان pH بر روی pH  متر نمایش داده می شود.

برای مطالعه بیشتر می توانید مقاله پی اچ متر رومیزی را مطالعه کنید.

منبع : رویان ایران | بزرگترین مرجع تخصصی تجهیزات آزمایشگاهی کشور

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا