دستگاه ژل باکس، بررسی ژل پس از الکتروفورز

فهرست عناوین

مروری بر دستگاه ژل باکس

دستگاه ژل باکس که با نام های ژل داک یا ژل داکیومنتیشن نیز شناخته می شود، یکی از دستگاه ها بسیار ضروری آزمایشگاه های ژنتیک است. از این دستگاه کارشناسان و محققان برای مطالعه مواد ژنتیکی مانند RNA و DNA  استفاده می کنند. بنابراین اساس چنین پژوهش ها و آزمایشگاه هایی به وجود سیستم مستندسازی ژل در آزمایشگاه بستگی دارد. سیستم دستگاه ژل باکس بسیار ساده تر از دستگاه ژل داک است. مهم ترین کاربرد این دستگاه نشان دادن صفحه ژل پلی آکریل آمید یا آگارز حاوی پروتئین یا اسید های نوکلوئیک بعد از الکتروفورز است.

برای آشنایی بیشتر با کاربرد ها و ویژگی های این دستگاه ادامه مقاله را مطالعه بفرمایید.

ژل باکس رویان ایران

اساس سیستم ژل باکس

این دستگاه که بیشتر در آزمایشگاه های زیست شناسی سلولی و مولکولی، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها استفاده می شود، به صورت تئوری کارکرد بسیار ساده ای دارد. یک ماده فلوئورسنت به صورت فیزیکی با پروتئین ها یا اسید های نوکلوئیک واکنش می دهد و متصل می شود. وقتی صفحه ژل داخل ژل باکس قرار می گیرد، نور با طول موج فرابنفش به صفحه تابیده می شود. پیوند های این ماده فلوئورسنت تحت تاثیر تابش فرابنفش برانگیخته می شوند و ضمن برگشت به حالت آرامش نوری از خود ساطع می کنند. معمولا از اتیدیوم بروماید (EtBr) به عنوان ماده فلئورسنت یا رنگزا استفاده می شود.  

شما می  توانید این نور را مشاهده کنید. این  نور معیاری از وجود پروتئین یا نوکلوئیک اسید و غلظت آن روی ژل است. در واقع هر چه شدت نور در نقطه ای بیشتر باشد، غلظت نمونه مورد نظر ما در آن نقطه بیشتر است. برخی از سیستم های ژل داک به کمک نرم افزار های مخصوص خود به کامپیوتر شما متصل می شوند. بنابراین می توانید به صورت دقیق نتایج به دست آمده را بررسی کنید.

ژل داک یا ژل ایمیجر (Gel Imager) با داشتن دوربین مخصوص می تواند از صفحه ژل شما تصویربرداری کند.

ژل

شدت نور ساطع شده از ژل در دستگاه ژل باکس به چه عواملی بستگی دارد؟

جرم مولکولی و غلظت اسید نوکلوئیک دو عاملی هستند که بر شدت نور ساطع شده از زل تاثیر می گذارند. به بیان ساده هر چه غظت بالاتر یا جرم مولکولی بیشتر باشد، شدت تابش نور بیشتر است.

تفاوت ژل داک با ژل باکس

کدام دستگاه را خریداری کنم؛ ژل باکس یا ژل داک؟

پاسخ به این سوال به تفاوت های این دو دستگاه بر می گردد. در واقع هر دو دستگاه ژل داک و ژل باکس دارای عملکرد و کاربرد یکسانی هستند. به بیان ساده دستگاه ژل باکس سیستم ساده شده ژل داک است. ژل باکس ابعاد کوچکی دارد و به اندازه یک جعبه کوچک میز کار را اشغال می کند. همچنین این دستگاه وزن کمی دارد و به راحتی قابل جابه جایی است.

ژل باکس برخلاف ژل داک دارای صفحه نمایش LCD و نرم افزار ها نیست. با استفاده از ژل باکس کاربر می تواند با چشم غیر مسلح صفحه ژل را مشاهده کند. قیمت بسیار کمتر دستگاه ژل باکس نسبت به ژل داک، استفاده ساده و امکان ثبت تصاویر با کیفیت خوب باعث شده است این دستگاه در بین کاربران از محبوبیت بالایی برخوردار شود.

مقایسه ژل باکس و ژل داک

اجزای اصلی ژل باکس

  • سینی قرار دادن صفحه ژل
  • اتاقک تاریک
  • منبع تهییج یا لامپ  طول موجع UV
  • UV  Transilluminator
  • فیلتر ها
  • دوربین

کاربرد ژل باکس

همان طور که قبل تر اشاده کردیم این دستگاه مختص استفاده در آزمایشگاه های ژنتیک و زیست سلولی و مولکولی است. جهت مشاهده و تفسیر نتایج حاصل از الکتروفورز ژل، باید صفحه ژل را داخل اتاقک این دستگاه قرار دهید و با  مشاهده و بررسی باند های مشخص شده روی صفحه ژل، نتایج آزمایش را به دست آورده و آن ها را ثبت کنید. با استفاده از ژل باکس های رویان ایران که مجهز به دوربین هستند می توانید از صفحه ژل الکتروفورز شده تصویربرداری کنید.

خرید دستگاه ژل باکس با بهترین قیمت از رویان ایران

رویان ایران، بزرگ ترین مرجع تخصصی فروش تجهیزات آزمایشگاه در کشور انواع برند های دستگاه ژل باکس را با بهترین قیمت و کیفیت به فروش می رساند. جهت دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت همه روزه می توانید با کارشناسان واحد فروش رویان ایران در تماس باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا