در سکوبندی آزمایشگاه چه نکاتی را باید رعایت کرد ؟

فهرست عناوین

سکوبندی آزمایشگاه

به همه عواملی که باعث آماده شدن فضای مناسب آزمایشگاه می شوند ، سکوبندی آزمایشگاه می گویند . سکوبندی شامل کابینت ها ، نوع چیدمان میز ها ، میز توزین ، سینک و شیرآلات آزمایشگاهی و دیگر تجهیزات مورد نیاز برای آن آزمایشگاه است . سکوبندی مناسب برای حفظ ایمنی ، راحتی کاربر ، گردش کار و … بسیار اهمیت دارد .

سکوبندی آزمایشگاه

آزمایشگاه های علمی به سکوبندی با طراحی خاص نیاز دارند که توانایی تحمل شرایط آزمایش را داشته باشد . سکوبندی آزمایشگاهی باید بتواند لکه ها و مواد شیمیایی را تحمل کند و در برابر سرما و گرما مقاوم باشد . هر آزمایشگاهی به سکوبندی نیاز دارد که به محققان و دانشمندان اجازه می دهد آزمایشات خود را به راحتی انجام دهند .

انواع مختلفی سکوبندی با جنس های مختلف وجود دارد که نوع سکوبندی بر اساس این که در آن آزمایشگاه چه نوع آزمایش و فعالیتی انجام می شود ، طراحی می شود .

نوع آزمایشگاه

آزمایشگاه ها انواع مختلفی هستند ، با کاربرد های مختلف . آن ها همچنین با خطرات متفاوتی مواجه هستند که نیاز به راه اندازی و اقدامات ایمنی منحصر به فرد دارند . بنابراین مهم است که هنگام انتخاب سکوبندی برای آزمایشگاه این عوامل را در نظر بگیرید .

سکوبندی آزمایشگاه

 ابتدا نوع آزمایشگاه را شناسایی کرده و مناسب ترین سکوبندی را تعیین کنید . متداول ترین انواع آزمایشگاه ها آزمایشگاه های تحقیق و توسعه ، آزمایشگاه های شیمیایی ، آزمایشگاه های تحلیلی ، آزمایشگاه های آموزشی ، آزمایشگاه های بالینی و پزشکی ، آزمایشگاه های تولیدی و موارد دیگر هستند . نکته دیگری که در مورد نوع آزمایشگاه مطرح می شود این است که آیا آزمایش “خشک” است یا آزمایش “مرطوب”. این می تواند نوع مصالح و سکوبندی مورد نیاز را تعیین کند .

تهیه نقشه قبل از انتخاب سکوبندی در انتخاب مناسب ترین سکوبندی آزمایشگاهی کمک می کند . این به شما کمک می کند تا آزمایشگاه خود را به گونه ای تنظیم کنید که سکوبندی آزمایشگاه مکمل گردش کار باشد و مانع حرکت آسان و ایجاد خطرات نشود .

انعطاف پذیری

با توجه به طیف گسترده ای از فعالیت هایی که در آزمایشگاه ها انجام می شود ، انعطاف پذیری یکی از مهمترین ویژگی های یک آزمایشگاه مناسب است . در اصل ، سکوبندی آزمایشگاهی انعطاف پذیر به شما امکان می دهد با پیشرفت کسب و کار، آزمایشگاه را با نیازهای متغیر وفق دهید . با داشتن سکوبندی آزمایشگاهی انعطاف پذیر ، می توانید آزمایشگاه خود را به راحتی سازماندهی کنید و یک جریان کاری متفاوت ایجاد کنید . در نظر گرفتن آینده کسب و کار به کاهش هزینه تغییرات در طول مسیر کمک می کند .

کیفیت سکوبندی آزمایشگاهی

مانند هر محصول دیگر ، کیفیت سکوبندی آزمایشگاهی بسیار مهم است . مهم است که مواد مورد استفاده را در نظر بگیرید و تعیین کنید که آیا برای آزمایشگاه شما مناسب هستند یا خیر . طیف گسترده ای از مواد معمولی و تخصصی وجود دارند که می توانند برای بهبود محیط آزمایشگاه استفاده شوند .

سکوبندی آزمایشگاه

این مهم است که اطمینان حاصل شود که مواد انتخاب شده متناسب با هدف شما هستند یا خیر ، و همچنین باید با دوام باشند .

برای مطالعه در مورد استاندارد سکوبندی آزمایشگاه روی لینک کلیک کنید.

متداول ترین جنس های سکوبندی آزمایشگاهی

  • پلاستیکی : بدنه لمینت پلاستیکی بسیار مناسب است و هزینه کمتری دارد . لمینت پلاستیکی رنگ ، بافت و الگوهای متنوعی را ارائه می دهد . این یک انتخاب جذاب است و در شرایطی که طراحی مهم است به کار می آید . همچنین ، این ماده صدا را بهتر از فلز جذب می کند ، بنابراین در شرایطی که نیاز به فضای آرام است ، لمینت پلاستیکی ممکن است یک گزینه عالی باشد .
  • فلزی : فلز یک گزینه محکم و مقرون به صرفه را ارائه می دهد و اغلب در بازار های تجاری استفاده می شود . بسیار بادوام است و می تواند بیشتر از سایر مواد مقاومت کند ، اما مکمل همه کاربرد ها نخواهد بود . فلز بسیار مناسب است ، نگهداری آن آسان است و نظافت را آسان می کند.
  • پلی پروپیلن : مواد پلی پروپیلن مقاومت اسیدی بالایی را ایجاد می کنند . به عنوان یک ماده مقاوم در برابر لکه ، پلی پروپیلن سال ها استحکام و رنگ خود را حفظ می کند .
  • چوبی : چوب یک انتخاب ایده آل برای هر کاربردی است که در آن از مواد شیمیایی استفاده می شود و باعث خوردگی فلزات می شود . در واقع جایگزینی برای فلز است .
  • رزین فنولیک : رزین فنولیک یک ماده مقاوم است که در برابر بسیاری از اسید ها و حلال ها مقاوم است . آن ها می توانند انواع مختلفی از رنگ ها را داشته باشند و در مناطق با رطوبت بالا بسیار بادوام هستند . همچنین مواد رزین فنولیک مقاوم در برابر زنگ زدگی هستند و به راحتی تمیز می شوند و عملاً بدون نیاز به تعمیر و نگهداری هستند . مقاوم در برابر اکثر باکتری ها و رشد قارچ ها است. برای بسیاری از مناطق مناسب است ، اما معمولاً در محیط های آزمایشگاه / بیمارستان از جمله مجموعه های عملیاتی ، مناطق استریل و مناطق درمان دیالیز یافت می شود .
  • فولاد ضد زنگ : بدنه فولاد ضد زنگ برای محیط های مرطوب بسیار عالی است . مقاوم در برابر زنگ زدگی و لکه است . این سطح کار مقاومت شیمیایی و حرارتی فوق العاده ای را ارائه می دهد و به راحتی تمیز می شود . سازه های فولادی ضد زنگ ، سازگار با هر نوع رنگ یا دکوراسیون ، یک انتخاب مناسب برای بسیاری از آزمایشگاه های بیولوژیکی ، پزشکی ، دارویی و بیمارستانی است .

منبع : رویان ایران | بزرگترین مرجع تخصصی تجهیزات آزمایشگاهی کشور

امتیاز دهی به محتوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا