تفاوت هود لامینار کلاس ۲ و هود لامینار کلاس ۳

فهرست عناوین

هود لامینار

در یک آزمایشگاه زیستی، میکروبی و به طور کلی آزمایشگاه های سلولی که پرسنل آزمایشگاه معمولا با انواع بیماری ها و میکروارگانیسم ها سر و کار دارند یا به هیچ وجه نباید در آزمایش های خود هیچ گونه آلودگی وارد شود، نیاز به دستگاه های خاص و ویژه ای است که بتوانند محیطی استریل و عاری از هر گونه آلودگی، ذرات گرد غبار ایجاد کند. از طرفی دیگر باید شرایطی فراهم کند که سلامت پرسنل و محققان در برابر انواع عوامل بیماری زا حین کار حفظ شود در عین حال میزان بهره وری کاهش پیدا نکند.

مقایسه هود لامینار کلاس ۲ و ۳

شاید در نگاه اول فراهم شدن تمام این موارد تنها به وسیله یک دستگاه، کمی گیج کننده باشد. اما این دستگاه ها امروزه در دسترس همه کاربران و محققان در دانشگاه ها، آزمایشگاه های تشخیصی و طبی، آزمایشگاه های تحقیقاتی شرکت های تولید کننده مواد دارویی، صنایع غذایی و هر صنعتی که نیاز به محیط استریل برای کار داشته باشد، قرار دارد.

این محیط استریل برای کار با نام هود لامینار یا هود جریان آرام شناخته می شود که با استفاده از فیلتر های هپا (فیلتر های هپا مانع از نشر عوامل خطر زا مانند ویروس ها و باکتری ها در فضا می شود همچنین سایر آلودگی های محیطی را حذف می کند. عواملی مانند ضخامت فیلتر، سرعت جریان هوا و قطر الیاف فیلتر در میزان جذب آلودگی ها به وسیله فیلتر موثر است.) و محافظ شیشه ای که در قسمت جلویی آن ها تعبیه می شود از کاربران نیز محافظت می کند.

انواع هود لامینار

هود های لامینار بر اساس نوع جریان هوا در دو نوع جریان عمودی و افقی در دسترس هستند که با توجه به نوع فعالیت و پس از مشاوره با کارشناسان باید نوع مناسب را تهیه کنید.

هود های لامینار بر اساس میزان حفاظت مورد نیاز از پرسنل آزمایشگاه و نمونه ها در برابر آلودگی ها در سه کلاس I، II و III طبقه بندی می شوند. از کلاس I تا کلاس III میزان حفاظت افزایش میابد. به طوری که هود کلاس I می تواند به خوبی از پرسنل و محیط آزمایشگاه در برابر پخش آلودگی ها محافظت کند در صورتی که محافظتی برای نمونه های مورد مطالعه در برابر آلودگی های خارجی ایجاد نمی کند.

هود لامینار کلاس II

به طور خلاصه این سیستم، حفاظت از کاربر، محیط آزمایشگاه و نمونه را فراهم می کند. جریان هوا از طریق دریچه جلویی وارد و به داخل محفظه کار کشیده می شود و معمولا از دو فیلتر هپا عبور می کند. این هود از کاربر به وسیله جریان به داخل، از نمونه به وسیله جریان به پایین و از محیط به وسیله هوای فیلتر شده خروجی محافظت می کند.

هود لامینار کلاس ۲

یک هود لامینار کلاس II سه ویژگی کلیدی زیر را دارا است:

عبور جریان هوای مداوم از دریچه جلویی به داخل.

جریان هوا فیلتر شده به وسیله  فیلتر هپا به شکل عمودی و یک طرفه در داخل محفظه کار.

جریان هوا فیلتر شده خروجی به وسیله  فیلتر هپا به اتاق یا خارج شدن هوا به بیرون.

دو نوع مختلف (نوع A و نوع B) از هود لامینار کلاس II بر اساس ساختار و پیکربندی آن ها وجود دارد. هود های نوع A برای تحقیقات میکروبیولوژیکی با عدم وجود هرگونه مواد شیمیایی فرار یا سمی مناسب هستند. زیرا هوا در داخل کابینت چرخش می یابد. هود های نوع B کاملا سخت و محکم به سیستم خروجی متصل شده اند و فشار منفی در محفظه ایجاد می کنند.

هود لامینار کلاس    III

بالا ترین سطح ایمنی به وسیله این نوع هود ایجاد می شود. این هود لامینار یک محفظه کاملا بسته شده است به صورتی که حتی درب محفظه جلویی نیز در حین کار کاملا بسته است و کاربر تنها با استفاده از دستکش هایی می تواند به نمونه های داخل محفظه دسترسی داشته باشد. به همین دلیل به این کلاس هود لامینار، جعبه دستکش نیز گفته می شود. کار از طریق دستکش ‌های لاستیکی بلند و سنگین که به قسمت جلویی هود لامینار متصل شده‌اند، به روش gas-tight انجام می ‌شود. این امکان به کاربر اجازه می دهد تا دسترسی و کار روی نمونه مورد آزمایش در داخل هود لامینار بدون محدودیت و خطر انجام شود.

هود لامینار کلاس ۳

خارج و داخل کردن نمونه ها باید از طریق دریچه خاصی که کاملا عایق در برابر هوا، رطوبت و … است انجام بگیرد. این دریچه معمولا در یکی از دیوار های جانبی هود لامینار قرار داده می شود.

این کلاس از هود لامینار برای کار با عوامل بیولوژیکی پرخطر در آزمایشگاه ‌های ایمنی زیستی سطح 4 طراحی شده است، جایی که حداکثر مهار و حفاظت مورد نیاز است. به عنوان مثال می توان به ابولا، ویروس لاسا و هر عاملی با خطرات ناشناخته بیماری زایی و یا انتقال اشاره کرد. هنگامی که هود لامینار کلاس III در آزمایشگاه یا تأسیسات ایمنی زیستی سطح 4 نصب می شود، سطح بیشتری از مهار و ایمنی را برای رویه های کاری پرخطر ارائه می دهد.

تفاوت هود لامینار کلاس ۱ و ۲ را می توانید در مقاله لینک شده مطالعه بفرمایید.

امتیاز دهی به محتوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا