تفاوت سکوبندی آزمایشگاه و کابینت خانگی

فهرست عناوین

تفاوت سکوبندی آزمایشگاهی و کابینت خانگی

سکوبندی آزمایشگاهی شامل مجموعه ای از قوانین و الزامات در چیدمان میز ها، کمد ها، وسایل آزمایشگاهی و مبلمان مخصوص آزمایشگاه است. رعایت این اصول و استفاده صحیح از وسایل با متریالی که مناسب کار در آزمایشگاه ها است، منجر به بهره وری بالا تر  و ایمنی حداکثری کارکنان آزمایشگاه ها می شود. چه بسا رعایت مجموعه ای از نکات کوچک در آزمایشگاه کمک ارزنده ای در حفظ محیط زیست نیز می کند.

سکوبندی

تفاوت کابینت و سکوبندی در چیست؟

ممکن است در ظاهر به نظر بیاید آنچه در منازل به عنوان کابینت و کمد دیده می شود، همانند کمد های آزمایشگاهی است. اما این ادعا کاملا نادرست است. عموما در کابینت بندی خانگی فقط به ظاهر و نوع چیدمان برای استفاده بهینه از فضا به منظور نگه داری وسایل روزمره توجه می شود. از  ام دی اف، نئوپان، چوب، شیشه، برخی از فلزات و … استفاده می شود. در بهترین حالت انتظار داریم کابینت های خانگی در مقابل آب، خط و خش و حرارت های نه چندان بالا تاب بیاورند تا چند سالی قابل استفاده باشند و در ظاهر نیز خرابی و مشکلی به نظر نیاید.  در مقابل آن چه در محیط آزمایشگاهی مورد نیاز است که در مقابل عوامل شیمیایی و خطر زا نه تنها مشکلی افراد حاضر در آزمایشگاه ها تهدید نکند، بلکه وسایل آزمایشگاه زمانی که در معرض مواد شیمیایی و خورنده قرار می گیرند، آسیب نبینند.

کابینت-آشپزخانه

میز بندی و ایجاد محیط آزمایشگاه یک کار تخصصی است

برای دستیابی به کارآمد ترین و امن ترین آزمایشگاه ها نیاز است تا افراد خبره و متخصص به میدان بیایند تا با بهترین نقشه و پلان ممکن آزمایشگاه ها را به شیوه ای طراحی کنند که تمام وسایل آزمایشگاهی در دسترس باشند، تهویه مناسب هوا بر قرار باشد، فضای کافی برای کار کردن هر کارشناس مهیا باشد، سیستم اطفاء حریق تعبیه شده باشد، دوش و چشم شوی برای حوادث احتمالی در محل مناسب نصب شده باشد، هود های مناسب برای فعالیت های خاص از قبیل آزمایش های شیمیایی و بیولوژیکی در محل مناسب قرار داده شده باشند، کمد و کابینت به تعداد کافی و متناسب با اهداف گوناگون مانند نگه داری مواد شیمیایی و یا اسناد در آزمایشگاه وجود داشته باشد، جنس میز های کار ، سینک و شیر آلات به گونه ای باشند که به راحتی در مقابل مواد شیمیایی دچار آسیب نشوند و اگر قبل و بعد از کار نیاز به ضد عفونی باشد به راحتی ضد عفونی شوند، در برخی آزمایشگاه ها گاهی نیاز است تا کفپوش های خاصی به جای کفپوش های رایج (سنگ، سرامیک و…) قرار گیرد. اما هیچ کدام از این حساسیت های خاص در کابینت بندی منازل و آشپز خانه ها اجرا نمی شود و انتظار می رود با هزینه مناسب، با دوام ترین و مناسب ترین کابینت ها به شکل زیبا و کارآمد در کنار هم قرار گیرند.

شرایط کار آزمایشگاه سکوبندی را متمایز کرده است

سکوبندی آزمایشگاهی نوعی سکوبندی خاص است که اغلب در معرض مواد اسیدی و مواد شیمیایی خورنده قوی قرار می گیرد ، بنابراین سکوبندی آزمایشگاهی باید دارای ویژگی مقاومت در برابر اسید و قلیا باشد. میز آزمایشگاه باید محکم و مقاوم در برابر خراش باشد و ویژگی های دیگری نیز داشته باشد. میز آزمایشگاه عمومی معمولا از فولاد یا چوب ساخته می شود و وزن قابل توجهی را می تواند تحمل کند.

سکوبندی آزمایشگاهی مانند میزهای آزمایشگاه ، کابینت آزمایشگاه ، مخازن آزمایشی در هود ، شیرهای آزمایشگاهی و غیره ، در برابر خوردگی ، اسیدی و قلیا ، مقاوم هستند. این قابلیتی است که سکوبندی معمولی و کابینت های آزمایشگاه ندارند.

سکوبندی آزمایشگاهی شامل میز آزمایشگاه ، هود آزمایشگاهی و کابینت مواد شیمیایی و میز تعادل است. سکوبندی خانگی شامل تختخواب ، کمد ، میز آرایش ، میز تلویزیون ، میز ناهارخوری ، صندلی ناهارخوری است که نام و عملکرد آن ها یکسان نیست. تفاوت زیادی بین سکوبندی آزمایشگاهی خانگی وجود دارد.

اجزای مهم در سکوبندی آزمایشگاه

  • کابینت های دیواری و زمینی
  • میز توزین
  • صندلی و مبلمان مناسب برای استفاده در نقاط مختلف و اهداف مختلف
  • انواع شیرآلات
  • کابینت های کشو دار، چرخ دار و متحرک
  • انواع لوله کشی های آب و گاز و محل قرار گیری آن ها 
  • میزهای آزمایشگاهی یک طرفه و دو طرفه
  • کابینت های مخصوص نگهداری مواد شیمیایی
  • دوش و چشم شور اضطراری
  • سینک و کاپ سینک آزمایشگاهی
  • هود لامینار
  • هود های شیمیایی و میکروبیولوژی
سکوبندی-آزمایشگاه

جنس سکوبندی آزمایشگاه

یکی از نکاتی که برای سکوبندی آزمایشگاه ها ضروری است ، خاصیت همگن بودن رویه کار، ضد زنگ زدگی و ضد خورندگی است، به نحوی که هیچ امکانی برای نفوذ مایعات نداشته باشند. سکوبندی آزمایشگاهی با رویه ها و جنس های مختلف از جمله چوب ، ورقه های پلاستیکی ، رزین فنولیک ، رزین اپوکسی و فولاد ضد زنگ موجود است . جنس سکوبندی بسته به فعالیتی که در آن آزمایشگاه انجام می شود انتخاب می شود و هر جنسی مزایای خاصی دارد. آن ها می توانند در برابر حرارت ، رطوبت ، باکتری ها یا سایش ها مقاومت کنند.

منبع: رویان ایران مرجع تجهیزات آزمایشگاهی

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا