تفاوت رک و کنیستر در تانک ازت

فهرست عناوین

مقدمه

نیتروژن مایع شکلی از نیتروژن مولکولی است که به قدری سرد شده و تحت فشار قرار گرفته است که به حالت مایع در آمده است. نیتروژن مایع یا ازت مایع یا LN2 کاربرد های متعددی در صنایع مختلف دارد. لذا لازم است بتوان نیتروژن مایع را حمل کرد و در زمان مورد نیاز از آن استفاده کرد. تانک های نگه داری نیتروژن مایع یا تانک ازت این امکان را به شما می دهد که مقدار مشخصی از نیتروژن مایع را نگه داری کنید، نمونه را داخل آن قرار دهید یا در مواقع لزوم مقداری از نیتروژن مایع را بردارید. از متعلقات تانک ازت رک و کنیستر است که برای نگه داری نمونه داخل تانک ازت و برداشتن مقداری نیتروژن مایع از تانک، کاربرد دارند.

رک و کنیستر

سرد کردن و انجماد محصولات بیولوژیکی با استفاده از نیتروژن مایع 

سرد کردن و انجماد محصولات بیولوژیکی فرآیند پیچیده ای است که طی آن تغییرات شیمیایی و فیزیولوژیکی زیادی ممکن است در محصولات رخ دهد. محصولات بیولوژیکی را می توان به روش های مختلفی حفظ کرد، اما ذخیره سازی در دمای بسیار پایین تنها روش حفاظتی است که این تغییرات را به حداقل مقدار ممکن می رساند. سلول های زنده دمای بحرانی 130- درجه سانتی گراد دارند، فراتر از این دمای بحرانی، پایداری نمونه را نمی توان تضمین کرد. برای تضمین پایداری سلول‌های زنده، نمونه باید در دمایی که با استفاده از نیتروژن مایع (196- درجه سانتی‌گراد) تأمین می‌شود، ذخیره شوند و بنابراین از نقطه بحرانی حاشیه ایمنی 60+ درجه سانتی‌گراد داریم. به این معنی که دما حتی 60 درجه سانتی گراد از دمای بحرانی پایین تر است و از سالم و زنده ماندن نمونه ها اطمینان حاصل می شود.

رک و کنیستر تانک ازت یا نیتروژن مایع

همان طور که در مقالات قبل اشاره شده است، تانک های ازت، محفظه های مقاوم برای نگه داری نیتروژن مایع هستند و به گونه ای طراحی شده اند که در برابر دمای بسیار پایینی که نیتروژن مایع ایجاد می کند آسیب نمی بینند و همچنین اجازه ورود و تبادل گرما را هم با فضای بیرونی نمی دهند. 

تانک های ازت با حجم های مختلف، در نوع های قابل حمل و ثابت و به قطر دهانه های مختلف قابل فروش و عرضه هستند. تانک های ازت این امکان را برای شما فراهم می کنند که نمونه های خود را درون تانک ازت محافظت و نگه داری کنید. برای نگه داری نمونه های داخل محفظه اصلی تانک نیاز به رک یا کنیستر دارید.
رک و کنیستر فضایی را برای نمونه های شما داخل تانک ازت فراهم می کنند که علاوه بر قرار گرفتن در دمای بسیار پایین نیتروژن مایع، از تماس مستقیم آن ها با نیترژون مایع جلوگیری شود. همچنین بدون این که با چالشی مواجه شوید (با توجه به اندازه قطر دهانه تانک ازت) می توانید نمونه های خود را خارج و داخل کنید و اطمینان دارید که نمونه شما در فضای داخلی تانک پخش نشده و اگر آلوده باشد، آلودگی ای را منتشر نکرده است و برای شما به راحتی در دسترس است.

کنیستر (canister) تانک ازت یا نیتروژن مایع

کنیستر ها به بیان ساده شبیه قوطی های فولادی یا آلومینیوم دو یا چند جداره معمولا با ارتفاع و قطر های مختلفی هستند که رابطی فلزی عموما بلند به آن ها متصل (مانند ملاقه) است و داخل تانک ازت آویزان می شوند. کاربران می توانند نمونه های خود را ابتدا داخل کنیستر قرار دهند و سپس کنیستر محتوی نمونه را درون تانک ازت جایگذاری کنند. با این روش نمونه ها تحت تاثیر سرمای داخل تانک ازت قرار می گیرند اما مستقیم با نیتروژن مایع در تماس نیستند و همچین از کنیستر برای زمانی که مقداری نیتروژن مایع برای مصرف نیاز است می توان استفاده کرد. با استفاده از کنیستر مقدار لازم از نیتروژن مایع را خارج می کنند. با توجه به اندازه تانک ازت می تواند یک یا چند کنیستر در آن قرار دارد.

تانک ازت کنیستر

رک (rack) تانک ازت یا نیتروژن مایع

رک ها مانند کمد ها و نظم دهنده های کوچکی هستند که کاملا به کاربر امکان طبقه بندی نمونه ها و حتی لیبل زدن طبقات را می دهد. مانند کنیستر یک رابط فلزی به آن ها وصل شده و با قلابی داخل محفظه تانک ازت قرار داده می شوند. رک ها در مواقعی که نمونه ها در شیشه های مخصوص نمونه و ویال ها نگه داری می شوند، کاملا مناسب است. هم چنین در برخی موارد نمونه هایی که کنار هم قرار می گیرند، می توانند تاثیرات مخرب روی یکدیگر بگذارند. رک ها این اطمینان را به شما می دهند که کاملا نمونه ها تفکیک شده اند و تاثیری روی یکدیگر نخواهند گذاشت.

تانک ازت رک

با استفاده از رک کاربر می تواند نمونه ها را کاملا جدا از هم و با درج اطلاعات آن ها در جو بسیار سرد نیتروژن مایع داخل تانک ازت نگه داری کند بدون این که در تماس مستقیم با نیتروژن مایع باشند.

شرکت رویان ایران عرضه کننده تانک های ازت YDS با بهترین قیمت است.
جهت مشاوره و تهیه تانک های ازت با کارشناسان شرکت تماس بگیرید.   

3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا