تفاوت بن ماری سرولوژی و جوش

فهرست عناوین

بن ماری سرولوژی و جوش

در انواع آزمایشگاه ها، پرسنل با انواع مواد شیمیایی، مواد بیولوژیک و میکروارگانیسم ها سر و کار دارند. واکنش و نتایج در دما های مختلفی از زیر صفر، دمای محیط تا دما های بسیار بالا انجام می شود. شعله مستقیم آتش یا حرارت مستقیم می تواند در بسیاری از موارد آسیب ایجاد کند. بهترین روش برای ایجاد دما در برای چنین شرایطی استفاده از حمام آب یا بن ماری است. بن ماری ها با توجه به نوع کاربرد در انواع بن ماری جوش و سرولوژی تولید شده و قابل عرضه هستند.

بنماری جوش و سرولوژی

 حمام آب یا بن ماری آزمایشگاهی

حمام آب آزمایشگاهی یا بن ماری برای گرم کردن غیر مستقیم نمونه ها در آزمایشگاه استفاده می شود. برخی از کاربرد ها شامل حفظ خطوط سلولی یا گرم کردن مواد شیمیایی قابل اشتعال است که در صورت قرار گرفتن در معرض شعله مستقیم ممکن است بسوزند. حمام آب به طور کلی از یک واحد گرمایش، یک محفظه فولادی ضد زنگ که آب و نمونه ها را نگه می دارد و یک رابط کنترلی تشکیل شده است.

 انواع مختلف حمام‌ های آب عملکرد های بیشتری را ارائه می‌ دهند، مانند حمام آب چرخشی که آب با یک پاروی کوچک به آرامی به همی می خورد و دمای یکنواخت‌ تری را حفظ می ‌کند، حمام آب شیکر دار که نمونه‌ ها را در حین گرم شدن روی یک سکو تکان دهنده داخلی در حرکت نگه داشته می شوند یا حمام های استاتیک که رایج ترین نوع بن ماری آزمایشگاهی است. به هر حال دما در طول استفاده ثابت باقی می ماند و حفظ می شود.

کاربرد های بنماری یا حمام آب

حمام ‌های آب آزمایشگاهی از دستگاه های اصلی مورد استفاده محققان برای انکوباسیون، ذوب وگرم کردن معرف ‌ها، سنجش‌ های میکروبیولوژیکی و موارد دیگر هستند. اکثر بن ماری ها می توانند نمونه ها را بین دمای اتاق تا 99 درجه سانتی گراد گرم کنند. هر چیزی که نیاز به گرمایش بالا تر از 100 درجه سانتی گراد دارد باید از یک جایگزین مانند حمام روغن، ماسه یا سیلیکون استفاده کند.

توجه داشته باشید، بن ماری های آزمایشگاهی مستعد آلوده شدت و انتقال آلودگی ها به سایر نمونه ها هستند. پس حتما شست و شوی منظم، تعویض آب داخل آب و افزودن محلول های ضد میکروب باید در برنامه روتین کار با بن ماری های آزمایشگاهی قرار گیرد.

شرکت رویان ایران، بزرگترین مرجع تخصصی فروش تجهیزات آزمایشگاهی کشور، عرضه کننده بن ماری های آزمایشگاهی جوش و سرولوژی با بهترین کیفیت و قیمت مناسب است.

برای آشنایی با ویژگی های هر کدام از بن ماری های سرولوژی و جوش ادامه مقاله را مطالعه بفرمایید.

بن ماری جوش

بن ماری جوش از یک محفظه استیل یا فولادی ساخته شده اند. با استفاده از یک المنت گرمای مورد نیاز را تامین می کنند. به طوری با پر کردن حمام از آب و تنظیم دما، به صورت تدریجی دما بالا می رود تا زمانی که به دمای مورد نظر برسد و میزان گرما در این دما حفظ می شود. معمولا محفظه بن ماری های جوش دو جداره هستند و بین لایه ها از یک عایق قرار گرفته است تا هدر رفت گرما حداقل باشد. بن ماری های جوش ترموستاتیک و آنالوگ هستند.

بنماری جوش

محفظه بن ماری های جوش به صورت خانه خانه است و در مدل های بن ماری های دو، چهار، شش و هشت خانه هستند. داخل هر کدام از این خانه ها می توان ارلن، بشر یا هر ظرف آزمایشگاهی دیگر قرار داد. لازم به ذکر است که تمام خانه را می توان روی یک دما تنظیم کرد. 

بن ماری سرولوژی

بن ماری سرولوژی بر خلاف بن ماری جوش که خانه خانه است از یک محفظه بزرگ با ابعاد 30×40×15 ساخته شده اند. بن ماری های سرولوژی در آزمایشگاه ها می توانند کاربرد های روزانه باکتریولوژیک، انکوباسیون، کشت بافت، مطالعات واکنش های آنزیمی، مطالعات مشاهده رشد، تجزیه و تحلیل تخمیر و کاربردهای مختلف عمومی و تخصصی دیگر در آزمایشگاه ‌های مختلف داشته باشند.

بنماری سرولوژی

این نوع بن ماری های سیستم کنترل دمای دیجیتال دارند و قسمت های خارجی و داخلی بن ماری سرولوژی کاملا ضد زنگ هستند.

نکات مهم استفاده از بن ماری های آزمایشگاهی

  • بهترین آب برای پر کردن حمام آب آزمایشگاهی، آب مقطر است.
  • ضمن وصل کردن منبع تغذیه از خشک بودن آن و محیط اطراف اطمینان حاصل کنید.
  • بهتر است آب داخل بن ماری را پس از هر بار استفاده تخلیه کنید و داخل آن را خشک کنید.
  • تمام درز ها قسمت های داخلی را به خوبی تمیز کنید تا آلودگی ها عمر مفید دستگاه را کاهش ندهند، ضمنا از یک دستمال نرم و شوینده ساده (نه خورنده) استفاده کنید.
  • برای تمیز کردن دستگاه، از خاموش بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  • حتما آب را تا جایی پر کنید که روی المنت های گرم کننده را بپوشاند.
  • هنگام خرید اندازه و سایر ویژگی های دستگاه مانند دقت را در نظر داشته باشید.

برای مشاوره و خرید بن ماری های سرولوژی و جوش آزمایشگاهی با کارشناسان شرکت رویان ایران تماس بگیرید..

امتیاز دهی به محتوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا