تفاوت آون و انکوباتور

فهرست عناوین

تفاوت آون و انکوباتور و کاربرد های آن ها

دستگاه های انکوباتور و آون آزمایشگاهی کاربرد های گسترده ای در بیمارستان ها و آزمایشگاه های زیست شناسی و میکروبیولوژی دارند . از دستگاه های انکوباتور برای کشت ، گرمایش و انکوباسیون معرف ها ، نمونه ها و محیط هایی که گرمایش و دمای ثابت نیاز دارند استفاده می شوند . دستگاه های انکوباتور به طور گسترده برای تعدادی از کاربرد ها مانند باکتریولوژی ، تشخیص پاکیزه بودن آب ، آزمایش غذا و نوشیدنی ، آزمایشات بالینی ، دارویی و بیوتکنولوژی و غیره استفاده می شوند .

تفاوت آون و انکوباتور

آون ها برای استریل سازی با حرارت ، پلیمریزاسیون پلاستیک ها ، تبخیر ، بازپخت و خشک کردن ظروف و نمونه ها مورد استفاده قرار می گیرند . آن ها در مدل های مختلف با قدرت 230 ولت و 115 ولت موجود هستند .

آون آزمایشگاهی

آون های آزمایشگاهی در طیف وسیعی از کاربرد ها نظیر صنعت داروسازی ، بیوتکنولوژی و همچنین تولید مواد استفاده می شوند . این صنایع اغلب به فرآیند پخت ، گرم کردن ، استریل و خشک کردن مواد نیاز دارند که این نیاز توسط آون های آزمایشگاهی بر طرف می شود .

تفاوت آون و انکوباتور

انکوباتور آزمایشگاهی

انکوباتور در آزمایشگاه ها برای حفظ محیطی پایدار برای فرآیند هایی مانند رشد سلولی و کشت بافت و انکوبه کردن آنتی بادی ها و سلول ها مورد استفاده قرار می گیرد .

توسط انکوباتور پارامترهایی نظیر دما ، رطوبت ، CO2 و O2 را می توانید برای رشد سلول یا موجود زنده تنظیم کنید .

تفاوت آون و انکوباتور

تفاوت های ساختاری آون و انکوباتور آزمایشگاهی

قسمت داخلی دستگاه انکوباتور از آلومینیوم تشکیل شده است و نظافت آسان را تضمین می کند . یک دستگاه انکوباتور دارای یک دماسنج به عنوان  لوازم جانبی  و همچنین یک قفسه قابل تنظیم است . برای پایداری دما ، هر دستگاه انکوباتور دارای یک فن دمنده است . برای اطمینان از کنترل دما ، برخی از مدل های انکوباتور از ترموستات هیدرولیکی و کلید روشن یا خاموش جداگانه استفاده می کنند .

از ویژگی های ساختمانی آون آزمایشگاهی می توان دو جداره بودن آن و عایق پشم شیشه اشاره کرد. طراحی داخلی آن از جنس آلومینیوم است . دارای ترموستات ، دماسنج و قفسه های فولادی ضد زنگ قابل تنظیم با روکش است . از همرفت هوای طبیعی در آون ها استفاده می شود .

آون دارای المنت قوی (800  وات ) است در حالی که انکوباتور المنت ضعیف ( 125 الی 200 وات ) دارد .

تفاوت درجه حرارت

درجه حرارت آون معمولاً از 93.3 تا 316 درجه سانتی گراد متغیر است ، در حالی که دمای دستگاه انکوباتور معمولاً بین 15.6 تا 48.9 درجه سانتی گراد متغیر است .

تفاوت در دقت دما

به دلیل آن که انکوباتور در رنج دمایی محدودتری فعالیت می کند نسبت به آون دقت دمایی بالاتری دارد .

تفاوت در کاربرد انکوباتور و آون

انکوباتور دستگاهی آزمایشگاهی است که از آن برای کشت سلولی یا رشد نمونه های زنده استفاده می کنند و شرایط محیطی نظیر دما و رطوبت را برای کشت سلولی فراهم می کند در حالی که از دستگاه آون برای خشک کردن ، استریل کردن نمونه ها و یا حرارت دیدن آن ها استفاده می شود .

مصرف برق

به گفته نبراسکا ، مصرف آون های آزمایشگاهی بیشتر از انکوباتور است زیرا دستگاه انکوباتور اغلب بسیار کوچکتر است و برق کمتری مصرف می کند .

وجود یا عدم وجود تایمر

در دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی وجود تایمر ضرورت ندارد ولی در دستگاه آون وجود تایمر ضروری است .

جنس درب دستگاه

در انکوباتور آزمایشگاهی شیشه ای است طوری که فرد می تواند داخل دستگاه را ببینید ولی در آون فلزی می باشد .

 

امتیاز دهی به محتوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا