تعیین مقدار SPF ضد آفتاب در آزمایشگاه

فهرست عناوین

اهمیت تعیین مقدار SPF ضد آفتاب و سایر فراورده های آرایشی و بهداشتی دارای این فاکتور

ضد آفتاب محصولی در گروه آرایشی و بهداشتی می باشد که وظیفه اصلی آن محافظت از پوست در برابر اشعه خورشید می شود. عامل محافظت کننده ضد آفتاب ها از پوست در برابر اشعه های خطرناکSPF  آن ها (Sun Protection Factor) است. در واقع این محصول به همراه SPF آن جلوی آفتاب سوختگی و آسیب پوستی را می گیرد. کرم های ضد آفتاب در طیف وسیعی از SPF ها تولید می شوند. هر چه پوست شما روشن تر باشد احتمال آسیب به آن و قرمز شدن پوست در معرض نور خورشید بیشتر می شود. پس برای جلوگیری از این امر باید ضد آفتاب با SPF مناسب پوستتان را مصرف کنید. تعیین مقدار SPF ضد آفتاب ها یکی از مهم ترین آزمایش های مربوط به آزمایشگاه های صنایع آرایشی و بهداشتی است.

تعیین مقدار SPF ضد آفتاب

در ادامه این مقاله با روش های تعیین مقدار SPF و تاثیرات مقدار این فاکتور در محصولات آرایشی و بهداشتی است. تمام تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز برای انجام این آزمایش مانند اسپکتروفوتومتر را می توانید با کیفیت بالا و قیمت مناسب از فروشگاه رویان ایران تهیه کنید.

مقدار SPF ضد آفتاب مورد نیاز برای جلوگیری از تاثیرتابش های نور خورشید بر روی پوست

طول موج های تابشی از سوی خورشید به پنج نوع اشعه قابل تقسیم است:

  • تابش C یا UVC  از 100 نانومتر تا 290 نانومتر می باشد که توسط جو زمین جذب می شود.
  • تابش B یا UVB  از 290 نانومتر تا 320 نانومتر است.
  • تابش A یا UVA از 320 نانومتر تا 400 نانومتر می باشد. این طول موج است که به سلول های پوست آسیب می رساند. همچنین باعث افزایش چین و چروک پوست و در موارد وخیم تر باعث سرکوب سیستم ایمنی و بروز سرطان پوست می شود.
  • محدوده مرئی از 380 نانومتر تا 780 نانومتر که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است.
  • اشعه مادون قرمز از 780 نانومتر تا 106 نانومتر می باشد.

برای  جلوگیری از آسیب پوست باید از محصولات ضدآفتاب با SPF مناسب استفاده کرد تا از تمام اثرات مخرب  اشعه خورشید بر روی پوست پیشگیری کرد. SPF اغلب عاملی برای محافظت از پوست در برابر اشعه UVB می باشد. به طور کلی بهتر است ضد آفتابی که به صورت روزمره استفاده می کنید، SPF بالای 50 داشته باشد تا از آسیب های تابش UV بر پوس خود در امان بمانید.

تاثیر تابش های نور خورشید و اثر ضد آفتاب

روش اسپکتروفتومتری UV برای تعیین مقدار SPF ضدآفتاب

این روش بسیار ساده است. تعیین مقدار SPF ضدآفتاب در اکثر آزمایشگاه های صنایع آرایشی و بهداشتی با داشتن تنها یک دستگاه اسپکتروفوتومتر به راحتی قابل انجام است.

با استفاده از این دستگاه می توانید طیف جذبی ضد آفتاب مورد نظراتان را بدست آورده و با قرار دادن داخل فرمول خاصی مقادیر SPF ضد آفتاب را تعیین و بررسی کنید.

تست SPF ضد آفتاب با استفاده از گروه های انسانی

یکی دیگر از راه های اندازه گیری تقریبی SPF این است که می توان این عدد را در شرایطی آزمایشگاهی و با قرار دادن داوطلبان انسانی در معرض طیف نوری مشابه شدت نور خورشید در ظهر محاسبه کرد. در واقع SPF از تقسیم مقدار نوری که باعث قرمزی پوست فردی که ضد آفتاب مصرف کرده است بر مقدار نوری که باعث قرمزی پوست فردی که ضد آفتاب مصرف نکرده است محاسبه می شود.

یک راه دیگر تعیین مقدار SPF براساس مقایسه مدت زمانی است که طول می کشد تا پوست فردی که ضد آفتاب مصرف کرده است در مقابل فردی که ضد آفتاب مصرف نکرده است قرمز شود. به عنوان مثال اگر ضد آفتابی دارای SPF 30 باشد، به این معنی است که اگر پوست محافظت نشده در عرض 10 دقیقه قرمز شود، 30 برابر این زمان یا 300 دقیقه طول می کشد تا پوست پوشیده شده با ضد آفتاب حاوی SPF 30 قرمز شود. هرچه عدد SPF بالاتر باشد میزان حفاظت آن از پوست و جلوگیری از آفتاب سوختگی پوست بیشتر می شود.

این روش اصلا پیشنهاد نمی شود. زیرا احتمال آسیب به پوست افرادی که در آزمایش شرکت می کنند، بسیار بالا است.

تعیین مقدار SPF با استفاده است علم فتونیک

چه مقادیری از SPF برای چه نوع پوستی مناسب است؟

افرادی که پوست روشنی دارند نسبت به افرادی که پوست سبزه و تیره تر دارند بیشتر در معرض آسیب پوستی هستند.

 SPF 15، 93 درصد از اشعه UVB را مسدود می کند، SPF  30، 97 درصد و SPF 50، 98 درصد از اشعه را مسدود می کند. بنابراین به توصیه پزشکان SPF 50 بهترین گزینه برای استفاده افرادی می باشد که پوست روشنی دارند.

خرید اسپکتروفوتومتر برای اندازه گیری مقدار SPF در آزمایشگاه

همانطور که گفتیم SPF در ضد آفتاب عاملی است که می تواند از پوست شما در برابر اشعه های خطرناک خورشید محافظت کند. با تعیین میزان SPF  ضد آفتاب در آزمایشگاه می توانید  به مدت زمانی که کرم ضد آفتاب مورد نظر از پوشت شما در برابر اشعه خورشید محافظت می کند پی ببرید. اشعه UVB بر لایه بیرونی پوست(اپیدرم) تاثیر می گذارد اما اشعه UVA به سطح پایین‌تر پوست(درم) نفوذ می کند و آسیب می رساند. SPF معمولاً فقط برای محافظت از پوست در برابر اشعه‌ UVB است اما برخی از کرم ‌های ضد آفتاب می ‌توانند از پوست در برابر اشعه UVA نیز محافظت کنند.

یکی از اصلی ترین دستگاه ها برای انجام این تست اسپکتروفتومتر می باشد. شما می توانید برای دریافت مشاوره رایگان و همچنین تهیه دستگاه های مورد نیاز خود با متخصصان رویان ایران مرجع فروش تجهیزات آزمایشگاهی کشور تماس حاصل نمایید و با اطمینان خاطر محصول خود را خریداری کنید.

امتیاز دهی به محتوا

4 دیدگاه دربارهٔ «تعیین مقدار SPF ضد آفتاب در آزمایشگاه»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا