استریل لوازم دندانپزشکی یک امر ضروری

ضدعفونی کردن تجهیزات دندان پزشکی بسیار مهم و حیاتی است. زیرا این ابزار آلات به طور مستقیم با بزاق، خون و سایر مایعات بیولوژیکی بیماران در ارتباط هستند. بنابراین این تجهیزات به نوعی آلوده می شوند. انتقال انواع بیماری ها از قبلی هپاتیت B و C و ایدز به وسیله تجهیزات ضدعفونی نشده دندان پزشکی بسیار محتمل است. هدف از استریل کردن تجهیزات دندان پزشکی از بین بردن میکروارگانیسم ها و شکستن زنجیره انتقال عفونت است. تجهیزات استریلیزاسیون دندان پزشکی شامل اتوکلاو دندان پزشکی، آون یا فور و حمام التراسونیک باید در تمام مطب ها و مراکز دندان پزشکی موجود باشد.

تجهیزات استیریلیزاسیون دندان پزشکی

رویان ایران، مرجع تخصصی فروش تجهیزات آزمایشگاهی، اتوکلاو دندان پزشکی و سایر تجهیزات استریلیزاسیون دندان پزشکی را با بهترین کیفیت و قیمت عرضه می کند.

لیست تجهیزات استریلیزاسیون دندان پزشکی

ابزار آلات مورد استفاده در دندان پزشکی به دو دسته تجهیزات مصرفی یک بار مصرف و تجهیزاتی که باید پس از هر بار استفاده استریل شوند، تقسیم بندی می شوند. برخی از این تجهیزات اصلا مدل یک بار مصرف ندارند. بنابراین وجود تجهیزات استریلیزاسیون دندان پزشکی در تمام مراکز دندان پزشکی و مطب ها ضروری است. در ادامه لیست تجهیزات مورد نیاز برای ضدعونی کردن ابزاز دندان پزشکی معرفی شده اند. تمام این تجهیزات با بالاترین کیفیت و قیمت مناسب در رویان ایران به فروش می رسد.

اتوکلاو دندان پزشکی

اصلی ترین روش و مهم ترین دستگاه برای استریل کردن ابزار دندان پزشکی، اتوکلاو است. اتوکلاو با تکنیک حرارت مرطوب در دمای بسیار بالا منجر به از بین رفتن ماده وراثتی تمام میکروارگانیسم ها شامل قارچ ها، باکتری ها و ویروس های می شوند. بنابراین تمام تجهیزات مورد استفاده در دندان پزشکی باید پس از هر بار مصرف داخل اتوکلاو استریل شوند.

در گذشته از حرارت خشک یا آون آزمایشگاهی برای استریلیزاسیون استفاده می شود. اما این روش چندان موثر نیست و مانند اتوکلاو تمام میکروب ها را از بین نمی برد. برخی از دندان پزشکان از لوپ سوز یا گلس بید هیتر برای ابزارهای کوچک تر استفاده می کنند. پیشنهاد می شود به جای حرارت خشک از حرارت مرطوب و اتوکلاو استفاده شود.

اتوکلاو دندانپزشکی

درانواع کلاس بندی اتوکلاو، اتوکلاو کلاس B که در بازار به عنوان اتوکلاو دندانپزشکی نیز شناخته می شود، مناسب ترین نوع برای استفاده در مطب های دندانپزشکی است. زیرا به کمک این دستگاه می توان منسوجات، تجهیزات داخل بسته بندی و ابزار دارای حفره را استریل و خشک می کند. اتوکلاو کلاس B در اندازه رومیزی است و فضای زیادی را اشغال نمی کند.

نکات مهم در استفاده و نگهداری از اتوکلاو دندان پزشکی

اتوکلاو دندانپزشکی هم مانند هر دستگاهی نیاز به بازرسی های دوره ای دارد. دندانپزشکان و دستیاران حتما باید نسبت به کالیبراسیون اتوکلاو و نحوه عیب یابی دستگاه اتوکلاو کاملا آگاه باشند. در بازرسی های دوره ای حتما باید ساختمان دستگاه کاملا بازبینی شود. کوچک ترین خوردگی، نشت یا آسیب به عایق ها می تواند عملکرد اتوکلاو را مختل و جلوی ضدعفونی کامل تجهیزات را بگیرد.

تجهیزات دندانپزشکی استریل

در صورتی که پس از هر سیکل تجهیزات را از اتوکلاو خارج کردید و متوجه وجود رطوبت روی تجهیزات یا داخل بسته بندی شدید، در عملکرد اتوکلاو مشکلی به وجود آمده است. بنابراین با رفع عیب آن نباید از دستگاه استفاده کنید.

در صورتی که نقصی در ظاهر یا عملکرد دستگاه مشاهده کردید، تحت هیچ شرایطی استفاده از اتوکلاو صحیح نیست و باید توسط متخصصان بررسی شود.

حمام التراسونیک

وجود یک حمام التراسونیک در مطب های دندانپزشکی می تواند بسیار مفید و کمک کننده باشد. زیرا برخی از آلودگی ها مانند کامپوزیت های دندانی می توانند روی ابزار مخصوص بچسنبد و به راحتی کنده نشوند. حمام التراسونیک برای تمیز کردن عمیق تجهیزات و کندن مواد چسبیده خیلی قوی و سریع می کند. البته حمام التراسونیک هیچ کمکی به ضدعفونی کردن نمی کند و برای استریلیزاسیون حتما باید پس از قرار دادن تجهیزات داخل حمام التراسونیک و خشک کردن آن ها، اتوکلاو شوند.

خرید تجهیزات استریلیزاسیون دندان پزشکی از رویان ایران با بهترین قیمت

ضدعفونی کردن ابزار مورد استفاده در دندانپزشکی فراتر از غوطه ور کردن آن ها داخل الکل و محلول های ضدعفونی است. این تجهیزات ابتدا باید به خوبی تمیز شوند سپس با استفاده از حرارت مرطوب اتوکلاو استریل شوند. گاهی اوقات آمالگام یا کامپوزیت هایی که دندان پزشک استفاده می کند ممکن است به ابزار بچسبد و به راحتی تمیز نشود. در چنین مواردی استفاده از حکام التراسونیک برای تمیز کردن و سپس اتوکلاو برای استریل کردن توصیه می شود. خبر خوب برای دندان پزشکان این است که رویان ایران با تجربه چندین ساله خود در فروش اتوکلاو های دندان پزشکی، بهترین مدل های اتوکلاو دندان پزشکی را با ضمانت یک ساله و تا 10 سال پشتیبانی به فروش می رساند. جهت دریافت مشاوره رایگان، استعلام قیمت و خرید تجهیزات استریلیزاسیون دندان پزشکی همه روزه می توانید با کارشناسان فروش رویان ایران تماس حاصل نمایید.

امتیاز دهی به محتوا
پیمایش به بالا