تجهیزات آزمایشگاه صنایع غذایی

فهرست عناوین

آزمایشگاه صنایع غذایی

آزمایشگاه صنایع غذایی به چند زیر مجموعه تقسیم بندی می شود که هر یک از این آزمایشگاه ها با توجه به نوع فعالیتی که درون آن ها صورت می گیرد با تجهیزات مناسب آزمایشگاه صنایع غذایی مجهز شده اند .

در آزمایشگاه های صنایع غذایی فعالیت هایی نظیر کنترل فرایند تولید محصولات مختلف، مدلسازی مراحل خشک کردن محصولات غذایی مختلف، مدلسازی خروج رطوبت و نفوذ روغن در محصولات سرخ شده، بررسی اولیه مواد غذایی، میکروب شناسی مواد غذایی، فرمولاسیون و بهینه ‌سازی مواد غذایی و … مواردی از این قبیل صورت می گیرد .

آزمایشگاه صنایع غذایی

 زیر مجموعه های آزمایشگاه صنایع عذایی

  • آزمایشگاه فرآورده ‌های گوشتی
  • آزمایشگاه فرآورده‌ های لبنی
  • آزمایشگاه فرآورده ‌های صیفی
  • آزمایشگاه محصولات کشاورزی
  • آزمایشگاه غذاهای دامی
  • آزمایشگاه بسته ‌بندی
  • آزمایشگاه کنسروسازی
  • آزمایشگاه میکروبیولوژی
  • آزمایشگاه تحقیقات عالی در شیمی
  • آزمایشگاه قنادی و تنقلات

آشنایی با تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه صنایع غذایی

آزمایشگاه صنایع غذایی

سانتریفیوژ

سانتریفیوژ دستگاهی است که از آن در آزمایشگاه های صنایع غذایی به منظور جداسازی و تفکیک اجزای مختلف یک نمونه بر اساس ویژگی­ های مولکولی مثل چگالی و وزن استفاده می کنند .

سانتریفیوژ شیر

سانتریفیوژ شیر که  سانتریفیوژ ژربر نیز نامیده می شود  دستگاهی است که برای جداسازی چربی شیر توسط نیروی گریز از مرکز و یا اندازه گیری میزان  چربی شیر  در آزمایشگاه های صنایع لبنیاتی  مورد استفاده قرار می گیرد .

شیکر آزمایشگاهی

 شیکر یا میکسر دستگاهی است که برای هم زدن و مخلوط کردن  مایعات مورد استفاده قرار می گیرد و باعث یکنواخت و همگن شدن نمونه می ­شود .

کجلدال

 کجلدال دستگاهی است که از آن در آزمایشگاه های صنایع غذایی برای تخمین محتوای پروتئینی غذا ها استفاده می کنند .

بن ماری

بن ماری دستگاهی است که از آن در آزمایشگاه های صنایع غذایی به منظور حرارت دهی غیر مستقیم و متعادل مواد و محلول ها استفاده می کنند .

اتوکلاو

اتوکلاو دستگاهی است که از آن به منظور ضد عفونی کردن و سترون سازی وسایل و مواد در دما و فشار بالا استفاده می کنند. این دستگاه با استفاده از حرارت بخار آب تحت فشار کار می کند .

فور یا آون

آون یا فور خشک کننده دستگاهی است که از آن به منظور استریل سازی و خشک کردن وسایل آزمایشگاهی استفاده می کنند . این دستگاه قابلیت این را دارد که در دمای 180 درجه سانتی گراد و به مدت 2 ساعت فعالیت کند .

الکتروفورز

الکتروفورز دستگاهی است که از آن در  آزمایشگاه های صنایع غذایی   برای جداسازی  پروتئین ها استفاده می کنند .

دستگاه PH متر

PH  سنج دستگاهی است که از آن برای تشخیص اسیدی یا قلیایی بودن و میزان اسیدی و بازی بودن محلول ها و مایعات استفاده می کنند .

هود میکروبی

هود های میکروبی که آن ها را هودهای لامینار نیز می نامند،  در آزمایشگاه­ هایی مورد استفاده قرار می ­ گیرند که نمونه مورد مطالعه آن ­ها میکروارگانیسم  است . هود های لامینار در انواع هود کلاس 1و2و3 وجود دارند که هود کلاس 1 فقط قابلیت حفاظت از پرسنل و محیط آزمایشگاه را دارد  ولی هود کلاس 2 و3 علاوه بر حفاظت از پرسنل و محیط آزمایشگاه از نمونه مورد مطالعه نیز در برابر آلودگی حفاظت صورت می ­گیرد .

هود شیمیایی

هود های شیمیایی در آزمایشگاه هایی مورد استفاده قرار می­ گیرند که با مواد شیمیایی سر و کار دارند، این هود های شیمی مانع از پخش شدن بخارات و گازهای سمی حین کار با مواد شیمیایی در محیط آزمایشگاه می­ شوند  و به نوعی حافظ سلامت افرادی است که در آزمایشگاه مشغول کار هستند . این هود ها در انواع کانال دار و بدون کانال وجود دارند .

منبع : رویان ایران | بزرگترین مرجع تخصصی تجهیزات آزمایشگاهی کشور

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا