تجهیزات آزمایشگاه رنگ و رزین

فهرست عناوین

دستگاه ها وتجهیزات آزمایشگاه رنگ و رزین

رنگ جز مواردی است که به زندگی ما روح و زیبایی می بخشد. اگر هر چیزی که اطرافمان است بی رنگ باشد افراد بی انگیزه و افسرده ای خواهیم شد بنابراین رنگ نقش اساسی در زندگی ما ایفا می کند. اما علاوه بر زیبایی بصری رنگ، کاربرد های دیگری نیز برای رنگ وجود دارد. به عنوان مثال رنگ برخی از دستگاه ها، ماشین ها یا حتی میز های آزمایشگاهی خاصیت ضد زنگ زدگی دارند و این رنگ با مواد افزودنی که درونش است از آسیب به آن دستگاه جلوگیری می کند. برخی از رنگ ها که بیشتر با عنوان پوشش های خاص به شمار می آیند در دیوار ها و کف بیمارستان ها و اتاق های تمیز استفاده می شوند. به طور کلی محصولات تولیدی این صنعت بسیار متنوع اند و کاربرد های بسیاری دارند. تجهیزات آزمایشگاه رنگ و رزین در این مقاله معرفی می شوند.

تجهیزات آزمایشگاه رنگ

اجزای اصلی رنگ

اجزای اصلی تشکیل دهنده رنگ رنگدانه، چسب یا رزین، حلال و در مواردی مواد افزودنی می باشد.

  • رنگدانه یا پیگمنت خود به چند دسته مختلف تقسیم می شود که می توان از آن ها به رنگدانه طبیعی و شیمیایی اشاره کرد. رنگدانه های اصلی (دی اکسید تیتانیوم، اکسید کروم سبز، اکسید های آهن) و رنگدانه های گسترش دهنده (کربنات کلسیم، منیزیم سیلیکات، میکا، سولفات باریم) نیز از انواع رنگدانه ها می باشند.
  • رزین برای خاصیت چسبندگی رنگ و همچنین نگه داشتن ذرات رنگدانه در کنار هم در محصول استفاده می شود.
  • حلال با توجه به نوع رنگ برای تنظیم ویژگی هایی نظیر فراریت و ویسکوزیته رنگ کاربرد دارد.
  • مواد افزودنی به رنگ خاصیت جدیدی را اضافه می کنند. مثلا می توان به رنگی که خاصیت ضد زنگ زدگی دارد و یا رنگی با خاصیت ضد یخ زدگی اشاره کرد.
رزین

انواع آزمایش در آزمایشگاه رنگ و رزین

فرآیند آزمایش در آزمایشگاه رنگ و رزین به سه دسته تقسیم می شود. هر یک از این موارد خود نیز به انواعی از آزمایش ها تقسیم می شود و تجهیزات متفاوتی نیاز دارد.

  • آزمایشات شیمی
  • آزمایشات فیزیکی
  • آزمایشات مکانیکی

لیست دستگاه ها و تجهیزات آزمایشگاه رنگ و رزین

آزمایشگاه رنگ و رزین مانند سایر آزمایشگاه ها نیاز به یک سری تجهیزات عمومی مانند هود شیمی، ترازو، شیشه آلات، آون آزمایشگاهی، پی اچ متر، سانتریفیوژ و … دارند. برخی از آزمایشگاه ها با توجه به نوع نمونه ها و محصولات تولیدی به دستگاه های کروماتوگرافی نیز نیاز پیدا می کنند. از طرف دیگر همان طور که می دانید برخی از رنگ ها از عناصر فلزی ساخته شده اند. برای آزمایشات لازم این رنگ ها دستگاه جذب اتمی کاربرد دارد.

دستگاه هایی که در ادامه نام برده شده اند جز مهم ترین تجهیزات آزمایشگاه رنگ و رزین هستند.

معرفی تجهیزات اصلی آزمایشگاه رنگ و رزین

در ادامه به معرفی و کاربرد برخی از مهم ترین دستگاه های آزمایشگاه های رنگ و رزین خواهیم پرداخت.

تجهیزات آزمایشگاه رنگ و رزین

ضخامت سنج اولتراسونیک

ضخامت سنج های رنگ اولتراسونیک دستگاه هایی هستند که در آزمایشگاه رنگ و رزین به منظور اندازه گیری ضخامت پوشش روی لایه های غیر فلزی مانند چوب و یا پلاستیک و بدون آسیب رساندن به پوشش استفاده می شوند.

ضخامت سنج پوشش

ضخامت سنج پوشش یا ضخامت سنج آبکاری دستگاهی است که بر اساس عبور پالس های مغناطیسی از پوشش و رنگ کار می کند و به این روش ضخامت پوشش به دست می آید. با این دستگاه می توان با اندازه گیری ضخامت پوشش از آسیب رسیدن به سطح اصلی جلوگیری کرد. زیرا اگر مشکلی در ضخامت پوشش برخی دستگاه ها مانند خودرو ایجاد شود در ادامه منجر به خوردگی و زنگ زدگی می شود.

ضخامت سنج پوششی در مدل های لیزری، پرتویی، مغناطیسی و جریان گردابی موجود است.

فوردکاپ

ویسکوزیته یا گرانروی یکی از مهم ترین پارامتر های فیزیکی مربوط به رنگ و پوشش ها است که باید اندازه گیری شود. فوردکاپ  ابزاری آزمایشگاهی از جنس آلومینیوم  با دهانه ای ضد زنگ از جنس فولاد. این وسیله که اتسفاده از آن بسیار ساده است، به منظور  اندازه گیری قوام رنگ و گرانروی رنگ، پوشش ها و رزین، در آزمایشگاه رنگ و رزین از آن استفاده می شود.

کراس کات

ابزاری می باشد که کاربرد آن تعیین استحکام پوشش رنگی و میزان چسبندگی رنگ است.

پیکنومتر آلومینیومی

پیکنومتر دستگاهی از جنس آلومینیوم یا استیل ضد زنگ است. پیکنومتر آلومینیومی برای اندازه گیری چگالی دقیق رنگ در دمای مشخص کاربرد دارد. علاوه بر موارد بالا پیکنومتر قابلیت اندازه گیری چگالی مواد جامد و متخلخل ، غیر متخلخل و حتی پودری را نیز دارد.

سختی سنج

این دستگاه در تجهیزات آزمایشگاه رنگ و رزین به شما در تشخیص میزان مقاومت رنگ در برابر سایش کمک می کند.

سختی سنج در انواع پاندولی، مدادی و قلمی موجود می باشد.

گریندومتر

دستگاهی است که به منظور بررسی اندازه ذرات رنگدانه های آسیاب شده استفاده می شود که به این کار اصطلاحا دانه بندی می گویند.

ویسکومتر کربس

ابزاری  آزمایشگاهی است که برای تعیین ویسکوزیته رنگ و پوشش ها در آزمایشگاه های رنگ و رزین کاربرد دارد.

براقیت سنج

دستگاهی است که می توان با استفاده از آن میزان براقیت رنگ را نسبت به حجمی که دارد بررسی کرد که آیا این میزان از براقیت برای این حجم از رنگ مناسب است یا خیر. همچنین می توان با سنجش براقیت کیفیت محصول را بررسی کرد.

خرید تجهیزات آزمایشگاه رنگ و رزین با بهترین قیمت و کیفیت از رویان ایران

رنگ نقش به سزایی در زیبایی بصری اجسام و همچنین ماندگاری بهتر وسایل  دارد. روزانه آزمایشگاه های رنگ و رزین در پی بهبود بخشیدن بر کیفیت رنگ ها و همچنین تولید رنگ هایی با کارآرایی های جدید می باشند. شما می توانید برای دریافت مشاوره رایگان و همچنین تهیه دستگاه های مورد نیاز خود با متخصصان رویان ایران مرجع فروش تجهیزات آزمایشگاهی کشور تماس حاصل نمایید و با اطمینان خاطر محصول خود را خریداری کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

4 دیدگاه دربارهٔ «تجهیزات آزمایشگاه رنگ و رزین»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا