تاثیر اسید بر سنگ گرانیت در هود شیمی

فهرست عناوین

سنگ گرانیت

سنگ گرانیت که نام دیگر آن سنگ خارا است نوعی سنگ آذرین است که از سرد شدن توده‌ های مذاب اسيدی تشکیل می شود و از آن در کف هود شیمیایی و سکوبندی آزمایشگاه استفاده می کنند و بر اساس کانی که در آن وجود دارد در رنگ های مختلف سفید، صورتی، خاکستری موجود است. این سنگ در برابر ساییدگی، حرارت بالا و نفوذ آب بسیار مقاوم است . از معایب آن می توان به  وجود آهن در ترکیباتش اشاره کرد که با قرار گرفتن در معرض رطوبت رفته رفته زنگ می زند.

سنگ-گرانیت-ضد-اسید

مزایای گرانیت در هود شیمی

مقاومت در برابر حرارت: گرانیت در برابر حرارت و تغییرات شدید دما بسیار مقاوم است. بدون این که ترسی از آسیب رساندن به رویه از جنس گرانیت داشته باشید، می توانید ظروف داغی که مستقیما از روی حرارت براشته شده اند، روی آن قرار داد.

تنوع: ما معتقدیم که تنوع در گرانیت به زیبایی منحصر به فرد آن می افزاید. اگرچه، واقعیت این است که هیچ دو تخته ای دقیقاً شبیه هم نیستند.

گرانیت

مقاومت در برابر خراش: گرانیت بسیار سخت است و هرگز خراشیده و فرورفته نخواهد شد.

تمیز کردن آسان: تمیز کردن گرانیت بسیار آسان است. تنها چیزی که لازم است آب صابون و پارچه است تا آن را پاک کنید.

تاثیر اسید روی گرانیت هود شیمی

اگر تا به حال هود شیمی با سنگ گرانیتی نداشته اید، ممکن است عادت داشته باشید که هود خود را با هر پاک کننده ای که در دست دارید تمیز کنید. صرف نظر از اینکه شما به استفاده از چه چیزی عادت دارید، با این حال، وقتی صحبت از گرانیت می شود، استفاده از هر محصولی که وجود دارد برای سنگ شما بی خطر نیست.

گرانیت و سایر سنگ های طبیعی بسیار مستعد آسیب هستند و می توانند توسط بسیاری از محصولات تمیز کننده آسیب ببینند. توجه داشته باشید که برای جلوگیری از این آسیب از هر چیزی روی سنگ خود استفاده نکنید و به جای آن از یک محصول ایمن استفاده کنید.

سنگ-گرانیت

چه چیزی به سنگ گرانیت آسیب می زند؟

لیست موادی که هرگز نمی توان روی میز گرانیتی استفاده کرد بسیار طولانی است. اساساً هر چیزی که pH آن خنثی نباشد به نوعی به سنگ شما آسیب می رساند. این شامل هر محصول  طبیعی، مصنوعی یا خانگی است که حاوی هر چیز اسیدی یا قلیایی مانند لیمو یا اسید سیتریک است. برای اندازه گیری پی اچ دستگاه پی اچ متر آزمایشگاهی رومیزی یکی از بهترین انتخاب ها می باشد.

از مواد شیمیایی خشن، پاک کننده های اسیدی یا ابزارهای ساینده استفاده نکنید. با آب گرم، صابون و یک پارچه میکروفیبر نرم سطح را تمیز کنید. از سرکه دوری کنید، که می‌تواند گرانیت را کدر کند.

اگر در حین آزمایش از اسید های معدنی قوی مانند سولفوریک اسید، هیدروکلریک اسید، هیدروفلوئوریک اسید و …   استفاده می شود، باید مراقب بود که قطره ای از این اسید ها به صفحات گرانیتی پاشیده نشود. زیرا باعث خوردگی صفحه کار شده و سطح مورد نظر از صافی و یکنواختی خارج می  شود که خود باعث ایجاد اختلال در کار کردن و هم چنین سخت تر تمیز شدن سطح کار می شود. امکان ماندن مواد شیمیایی در حفره های ایجاد شده نیز، وجود دارد.

منبع: رویان ایران مرجع تجهیزات آزمایشگاهی

3.7/5 - (3 امتیاز)

4 دیدگاه دربارهٔ «تاثیر اسید بر سنگ گرانیت در هود شیمی»

  1. با سلام خدمت شما دوستان واساتید محترم من یک نوع اسید میخوام که از این اسید برای حکاکی روی سنگ ازنوع گرانیت استفاده کنم ممنونم از لطف شما

    1. با سلام
      گرانیت در برابر اکثر اسیدها مقاومت می کند، به جز اسیدهیدروفلوریک که در برخی از لکه برها و پاک کننده ها در مقدار کمی یافت می شود. اما اگر گرانیت شما حاوی کلسیت، سرپانتین، اونیکس یا سایر مواد معدنی آهکی است که به اسید حساس هستند، ممکن است نقاط کدری را روی سطوح گرانیت صیقلی پیدا کنید.

    1. با سلام درود
      بله هود شیمی در عرض های مختلف برای عرضه در رویان ایران موجود می باشد.
      با کارشناسان ما در ارتباط باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا