انکوباتور شیکر دار

فهرست عناوین

انکوباتور شیکر دار، دستگاهی برای کشت سلول

انکوباتور یکی از دستگاه های مهم در آزمایشگاه ها میکروبیولوژی است. انکوباتور شیکر دار، نسبت به انکوباتور معمولی بسیار کارآمد تر است. زیرا همزمان با فراهم کردن شرایط مناسب کشت، محیط های کشت را نیز با سرعت مشخصی روی یک صفحه به حرکت در می آورد و این کار باعث یکنواختی بستر کشت می شود.

مشخصات انکوباتور شیکر دار

انکوباتور شیکردار 🔸️۵۵ لیتری 🔸️محفظه استیل، فن دار 🔸️دارای شیکر اربیتالی 🔸️ دارای سیستم کنترلر دیجیتال هوشمند از نوع PID 🔸️رنج دمایی از ۵ درجه بالاتر از دمای محیط تا ۶۰+ درجه 🔸️دور از 100 تا 300Rpm 🔸️ ظرفیت تا ۱۲ کیلوگرم 🔸️ یکسال گارانتی و ۱۰ سال خدمات پس از فروش

در ادامه این مقاله با ویژگی های اینکوباتور شیکر دار، مقایسه آن با سایر مدل ها، کاربرد و نکات مهم نگه داری از آن ها آشنا خواهید شد.

چرا وجود انکوباتور در آزمایشگاه ضروری است؟

شمار زیادی از آزمایش هایی که در یک آزمایشگاه زیستی انجام می شود، به کشت میکروارگانیسم ها مرتبط است. زمانی می توان کشت را به درستی انجام داد که شرایط مناسب فراهم باشد. انکوباتور یکی از دستگاه های آزمایشگاهی است که دما، رطوبت و دیگر شرایط محیطی را برای نگهداری و کشت نمونه های آزمایشگاهی کنترل می کنند. این انکوباتورها محفظه های بسته و ایزوله ای هستند که تا حد امکان از لحاظ دما و ورود و خروج گازها از بیرون آن جدا شده اند. برای آشنایی با سایر دستگاه های مورد نیاز آزمایشگاه زیست شناسی مقاله لیست تجهیزات آزمایشگاه میکروبیولوژی را مطالعه کنید.

انکوباتور شیکر دار

انکوباتور شیکر دار آزمایشگاهی

به منظور فراهم کردن شرایط بهینه برای رشد سلول، نوعی هم زدن یا تکان دادن برای ترکیب اکسیژن و توزیع یکنواخت مواد مغذی در محیط کشت ضروری است. قرار دادن شیکر آزمایشگاهی داخل انکوباتور یا آون اقدام صحیحی نیست. زیرا این دستگاه همراه خود می تواند آلودگی هایی به محیط کشت وارد کند و البته به شیکر نیز آسیب برسد.

یک انکوباتور شیکر دار برای حل این مشکل کافی است. این دستگاه ها علاوه بر ایجاد شرایط محیطی مناسب کشت، با داشتن صفحاتی متحرک، به جای ثابت، می توانند به هم زدن محیط های کشت و محتویات داخل ظروف آزمایشگاهی کمک کند. انکوباتور شیکر دار را می توان برای رشد تقریباً هر نوع سلولی از جمله کشت باکتری، کشت بافت و مخمر استفاده کرد.

با تنظیم دما، گاز های جو و سرعت حرکت صفحات در شیکر انکوباتور نگهداری محلول ها و پلیت ها و مواد در دمای خاص همراه با تکان دادن آن ها به شکل کاملا کار آمدی انجام می گیرد.

برای آشنایی بیشتر با نحوه عملکرد انکوباتور شیکر دار، پیشنهاد می شود این ویدیو را ببینید.

انکوباتور شیکر دار چه ویژگی هایی دارد؟

  • بدنه انکوباتور شیکر دار از جنس ورق فولادی با رنگ الکتروستاتیک اپوکسی است و در برابر خوردگی توسط اسید مقاوم است.
  • محفظه داخلی این دستگاه از جنس استیل ضد زنگ است.
  • مکانیزم این دستگاه بر اساس دو نوع گرمایشی و سرمایشی می باشد. اکثرا قابلیت خنک کنندگی در دمای پایین تر از دمای محیط را دارند.
  • شیکر در انکوباتور می تواند به دو شکل رفت و برگشتی و اوربیتالی، حرکت کند.
  • امکان برنامه ریزی دمایی و تنظیم تایمر وجود دارد.

اجزای مختلف دستگاه

  • منبع تغذیه
  • سیستم کنترل دما
  • سیستم کنترل رطوبت
  • سیستم کنترل گازها
  • سیستم هشدار
  • سیستم ثبات
انکوباتورشیکر دار

انکوباتور شیکر دار چه کاربردی دارد؟

همان طور که پیش تر گفته شد، اینکوباتور شیکر دار (Shaker Incubator) جهت کشت و رویش میکرواورگانیسم استفاده می شود. اما همزمان شیک کردن نمونه می تواند به حل کردن برخی مواد مغذی و یکسان نگه داشتن محیط کشت کمک کند. به عنوان مثال کشت میکروبی مایع با شیک شدن، اکسیژن بیشتری به محیط کشت نفوذ می کند. در نتیجه قدرت تکثیر باکتری در زمان کوتاه بالا می رود.

نکاتی که باید برای نگهداری از انکوباتور شیکردار بدانید

  • در زمان فعالیت دستگاه در هر دقیقه حداقل 20 لیتر هوا از فیلتر عبور می کند. در صورت کدر شدن فیلتر، تهویه داخل محفظه دچار مشکل خواهد شد. بنا به دستورالعمل شرکت سازنده، پس از مدت خاصی این فیلتر باید تعویض گردد.
  • به منظور پیشگیری از رشد میکروارگانیسم ها در مخزن آب، لازم است هر 24 ساعت یکبار آب داخل مخزن تعویض شود.
  • قسمت های داخلی انکوباتور باید به طور مرتب ضد عفونی شود.
  • در حضور مواد قابل احتراق از انکوباتور استفاده نکنید.
  • از ریختن محلول های اسیدی داخل انکوباتور جلوگیری کنید.
  • در زمان کار با انکوباتور از لوازم حفاظتی شخصی مانند عینک ایمنی، دستکش، پنس هنگام قراردادن و برداشتن ظروف استفاده کنید.

انکوباتور شیکردار دستگاهی است که  در آزمایشگاه های داروسازی، تشخیص طبی، بیمارستان ها، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. برای مشاوره و خرید این محصول می توانید با کارشناسان شرکت رویان ایران، بزرگترین مرجع تخصصی فروش تجهیزات آزمایشگاهی، در تماس باشید.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا