انکوباتور جوجه کشی

فهرست عناوین

انکوباتور جوجه کشی چیست

انکوباتور جوجه کشی ابزاری آزمایشگاهی است که در آزمایشگاه ها به منظور کشت و رشد دادن نمونه هاي زنده مورد استفاده قرار می گیرد . این دستگاه با کنترل رطوبت، دما و میزان اکسیژن شرایط مناسبی را  براي رشد ارگانیسم هاي زنده فراهم می کند .

انکوباتور جوجه کشی نیز به همین منظور استفاده می شود ، این دستگاه شرایطی را به وجود می آورد تا تخم نطفه دار به جوجه تبدیل شود.

انکوباتور شیکر دار چیست

دوران ستر

 به دوره  رشد جوجه درون  تخم  دوره ستر گفته می شود که  طول این دوره در پرندگان مختلف متفاوت است .

 دوره ستر مرغ: ۱۸ روز

دوران هچر

به ۳ روز آخر دوره رشد جوجه دوره هچر گفته می شود که جوجه کم کم آماده بیرون آمدن از تخم می شود.

دوره جوجه کشی مرغ: 18 روز (ستر) + 3روز(هچر)= 21 روز

انکوباتور جوجه کشی

عملکرد انکوباتور جوجه کشی

فرایندی که توسط  انکوباتور جوجه کشی صورت می گیرد دقیقا همان کاری است که مرغ مادر هنگام نشستن بر روی تخم ها انجام می دهد . دمای دستگاه را روی 37 درجه سانتی گراد(دمای تخم زیر مرغ مادر ۳۷ درجه سانتی گراد است) تنظیم می کنند. رطوبت تخم ها با گرمای بدن مرغ مادر تامین می شود و در ماشین های جوجه کشی نیز با استفاده از هوش مصنوعی این رطوبت تامین می شود. مرغ مادر هر چند ساعت یکبار تخم ها را با نوک خود می چرخاند تا جوجه ها به دیواره تخم نچسبند ، در دستگاه جوجه کشی نیز چرخش تخم ها به صورت ۲۴ ساعته و با زاویه چرخش ۳۶۰ درجه صورت می گیرد .

محفظه انکوباتور جوجه کشی از جنس PVC ساخته می شود که ضد زنگ است ، قابلیت ضد عفونی شدن دارد ، سبک و عایق خوب حرارت و گرما است . در دستگاه ‌جوجه کشی به منظور تامین رطوبت از فناوری ‌هایی نظیر پد سلولزی و پمپ آب و فناوری آلتراسونیک (استفاده از امواج مافوق صوت) استفاده می کنند .

دستگاه انکوباتور جوجه کشی مجهز است به سیستم کنترل دما ، سیستم رطوبت سنج ، سیستم گردش خودکار و سیستم اکسیژن گیری .

درباره انکوباتور ماهی بیشتر بدانید

انواع انکوباتور جوجه کشی

  • انکوباتور جوجه کشی مینی یا خانگی :  انکوباتور جوجه کشی مینی یا خانگی به دستگاهی گفته می‌شود که ظرفیت آن کمتر از ۱۵۰ تخم مرغ است و بیشتر به منظور کسب و کار های کوچک و خانگی مورد استفاده قرار می گیرد .
  • انکوباتور جوجه کشی مدیوم یا نیمه صنعتی : انکوباتور جوجه کشی مدیوم یا نیمه صنعتی به دستگاهی گفته می شود که  ظرفیت آن بین ۱۵۰ تا ۲۰۰۰ تخم مرغ است و بیشتر  در صنایع کوچک مانند پرورش پرندگان و مرغداری‌ ها مورد استفاده قرار می گیرد .
  • انکوباتور جوجه کشی ماکرو یا صنعتی :  انکوباتور جوجه کشی ماکرو یا صنعتی دارای گنجایشی برای بیش از ۲۰۰۰ تخم مرغ است و در ابعاد بسیار زیاد و تأمین نیاز های غذایی انسان‌ ها در یک استان، منطقه یا کشور مورد استفاده قرار می گیرد .

منبع : رویان ایران | بزرگترین مرجع تخصصی تجهیزات آزمایشگاهی کشور

امتیاز دهی به محتوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا