انکوباتور آزمایشگاهی ساده

فهرست عناوین

انکوباتور آزمایشگاهی چیست

انکوباتور ، از نظر میکروبیولوژی ، وسیله ای عایق و محصور است که شرایط بهینه دما ، رطوبت و سایر شرایط محیطی مورد نیاز برای رشد را فراهم می کند.

دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی از تجهیزات آزمایشگاهی است که برای پرورش میکروارگانیسم ها در شرایط مصنوعی لازم است. از یک دستگاه انکوباتور می توان برای پرورش ارگانیسم های تک سلولی و چند سلولی استفاده کرد زیرا میکروارگانیسم ها برای رشد و نمو خود به مجموعه خاصی از پارامترها نیاز دارند.

انکوباتور

تمام دستگاه های انکوباتور بر اساس این مفهوم کار می کنند که وقتی شرایط بهینه دما ، رطوبت ، اکسیژن و دی اکسید کربن را فراهم کنند ، میکروارگانیسم ها رشد کرده و تقسیم می شوند و موجودات بیشتری تشکیل می شوند.

در این دستگاه، ترموستات دما را ثابت نگه می دارد که  دما از خارج دستگاه توسط دماسنج قابل خواندن است. دما با استفاده از چرخه های گرمایش و عدم گرمایش حفظ می شود. در طول چرخه گرمایش ، ترموستات دستگاه را گرم می کند و در دوره عدم گرمایش ، گرمایش متوقف می شود و با تابش گرما به محیط اطراف ، دستگاه سرد می شود.

عایق کاری از خارج باعث ایجاد شرایط جدا شده در داخل کابینت می شود که به رشد میکروب ها کمک می کند. به همین ترتیب ، سایر پارامترها مانند رطوبت و جریان هوا نیز از طریق مکانیزم های مختلفی ایجاد می شوند که محیطی مشابه محیط طبیعی برای موجودات ایجاد می کنند.

انکوباتور

کاربرد های دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی

دستگاه های انکوباتور آزمایشگاهی کاربرد های گسترده ای دارند،  از جمله آن ها می توان کشت سلولی ، مطالعات دارویی ، مطالعات خون شناسی و مطالعات بیوشیمیایی را نام برد.

برخی از موارد استفاده از دستگاه های انکوباتور در زیر آورده شده است

  • از دستگاه های انکوباتور آزمایشگاهی برای رشد میکروبی یا کشت سلولی استفاده می شود.
  • برخی از دستگاه های انکوباتور آزمایشگاهی برای افزایش سرعت رشد موجودات زنده ، با رشد طولانی مدت در محیط طبیعی ، استفاده می شوند.
  • دستگاه های انکوباتور آزمایشگاهی برای تولید مثل کلنی های میکروبی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • همچنین دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی برای پرورش حشرات و تخمگذاری در جانورشناسی استفاده می شود.

نکاتی که باید هنگام کار با این دستگاه بدانید

صفحات کشت باید در داخل دستگاه انکوباتور در دمای مطلوب و مدت زمان مورد نیاز قرار گیرند. در بیشتر آزمایشگاه های بالینی ، دمای معمول برای حفظ باکتری ها 35 تا 37 درجه سانتی گراد است.

انکوباتور

قبل از استفاده از دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی باید مطمئن شوید که از دوره های قبلی هیچ مورد باقیمانده ای در دستگاه وجود نداشته باشد. با این حال ، در بعضی موارد ، اگر چندین موجود زنده به مجموعه پارامترهای یکسانی نیاز داشته باشند ، می توان آن ها را در یک دستگاه با هم قرار داد یعنی می توان از یک دستگاه انکوباتور برای چندین موجود زنده استفاده کرد.

سپس درب دستگاه را ببندید و دستگاه را روشن کنید. دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی  باید تا دمای مطلوب رشد ارگانیسم خاص گرم شود. می توان از دماسنج استفاده کنید تا متوجه شوید گرما کافی هست یا نه. اگر به انکوباتور های آزمایشگاهی قابلیت شیکر اضافه شود به آن انکوباتور شیکر دار می گوند که عمدتا این مدل دستگاه ها شیکر اوربیتالی دارند.

در ضمن ، اگر ارگانیسم به غلظت خاصی از CO2 یا رطوبت خاص نیاز داشته باشد ، این پارامترها نیز باید در دستگاه انکوباتور CO2 تنظیم شوند.

هنگامی که همه پارامترها تنظیم می شوند ، پتری دیش را در قفسه های سوراخ دار و به صورت وارونه قرار دهید ، این ضروری است زیرا در غیر این صورت از تشکیل کلنی های جدا شده جلوگیری می شود.

سپس درب قفل شود تا صفحات قبل از بیرون آمدن به مدت زمان لازم در داخل دستگاه نگهداری شوند.

برای کالیبراسیون انکوباتور های آزمایشگاهی روی لینک کلیک کنید.

منابع:

 رویان ایران | بزرگترین مرجع تخصصی تجهیزات آزمایشگاهی کشور

امتیاز دهی به محتوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا