انواع فن برای هود شیمی

فهرست عناوین

هود شیمی

هود شیمی در آزمایشگاه هایی که مواد شیمیایی خطرناک در محل کار آن ها استفاده می شود مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع هود به طور خاص طراحی شده است تا پرسنل آزمایشگاه بتوانند با این مواد شیمیایی کار کنند بدون اینکه در معرض خطر مواد شیمیایی قرار گیرند.

انواع فن هود شیمی

هود شیمی می تواند مجهز به فن سانتریفیوژ و فن اکسیال باشد به طور كلي فن ها به دو دسته اکسیال یا محوری و سانتريفوژ تقسيم مي شوند. اين دسته بندي عموما بر مبناي مسير جريان هوا داخل فن مي باشد.

فن سانتریفیوژ هود شیمی

فن سانتریفوژ یا دمنده سانتریفیوژ پمپ یا موتوری است که هوا را حرکت می دهد. هوا را به داخل می کشد و سپس آن را با زاویه 90 درجه خارج می کند. دو جز اصلی فن سانتریفیوژ موتور و پروانه هستند. برخلاف پروانه ای که هوا را هل می دهد، یک پروانه هوا را می مکد یا می کشد. فن هاي سانتريفیوژ از يك پره چرخان براي افزايش سرعت هوا استفاده مي كنند. هوا با حركت از هاب پره به سمت نوك آن، مقداري انرژي جنبشي جذب مي كند. اين انرژي جنبشي سپس به فشار استاتيك تبديل مي شود و با كاهش سرعت هوا افزايش مي يابد. فن هاي سانتريفوژ قادر به توليد فشارهاي بالايي هستند. اين دسته از فن ها معمولا در هواي آلوده و با درصد رطوبت بالا و يا دماهاي بالا، قادر به جوابگويي هستند.

فن سانتریفیوژ هود

 پنج نوع مختلف فن گریز از مرکز وجود دارد که براساس نوع و شکل تیغه های فن متفاوت است.

هر نوع تیغه از نظر کارایی متفاوت است به عبارت دیگر، اینکه فن با چه سرعتی هوا را از طریق کانال یا سیستم محل نصب خود حرکت می دهد بسته به نوع تیغه متفاوت است. مهم ترین نکته ای که باید بدانید این است که تیغه های خمیده به عقب بیشترین بازده را دارند، در حالی که تیغه های منحنی رو به جلو یکی از کم بازده ترین انواع فن ها هستند.

اکسیال فن هود شیمی

فن های اکسیال با تیغه های شیب دار تولید می شوند. تیغه های شیب دار تیغه هایی هستند که با زاویه های مختلف در داخل فن قرار گرفته اند تا هنگام حرکت هوا از طریق فن، دیفرانسیل فشار را ایجاد کنند. هوا در حین حرکت با تک تک تیغه ها تماس می گیرد و دیفرانسیل فشار ایجاد می کند.

فن های اکسیال هوا را به موازات دمنده حرکت می دهند. به عبارت دیگر، آن ها جهت هوا را نمی چرخانند یا تغییر جهت نمی دهند تا در زاویه دیگری حرکت کنند. بلکه از طریق فن 180 درجه در یک خط مستقیم حرکت می کنند. بسته به جهت جریان هوای مورد نیاز می توانید دمنده را در جهت عقربه های ساعت یا خلاف جهت عقربه های ساعت تنظیم کنید.

فن هواکش

فن اکسیال یا جریان محوری، همان طور که از نامش مشخص است، هوا را می کشد و به جلو می وزد و در محور فن حرکت می کند. هیچ اثر گریز از مرکز بر جریان هوا تولید شده وجود ندارد. پره های استاتور برای صاف کردن جریان هوا و بهبود کارایی عمل می کنند. به طور کلی، یک فن جریان محوری یا اکسیال برای سرعت جریان بیشتر با افزایش فشار نسبتاً کم و یک فن گریز از مرکز برای سرعت جریان نسبتاً کمتر و افزایش فشار مناسب است.

منبع : رویان ایران | بزرگترین مرجع تخصصی تجهیزات آزمایشگاهی کشور

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا