انتخاب فن درست برای هود شیمی

فهرست عناوین

هود شیمیایی

تصور کنید شما روزانه در محلی کار می کنید که مستقیما در معرض مواد شیمیایی مختلف اعم از اسید های خورنده بخارات مواد سمی مثل  پی پیریدین یا مشتقات ایزو سیانید که به شدت بوی بدی دارند، قرار می گیرید. تمام این موارد ممکن است مشکلاتی در سلامتی شما ایجاد کند. آزمایشگاه های شیمیایی در صنایع مختلف، دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی، محلی هستند که مواد شیمیایی نگه داری و استفاده می شوند.

فن هود شیمی

در هر کار و فعالیتی رعایت ایمنی و حفظ سلامت و جان پرسنل و کاربران، اولین اصلی است که باید مورد توجه قرار گیرد و مطابق با قوانین رعایت شود. اولین خط دفاعی در برابر مواد شیمیایی در آزمایشگاه های شیمیایی، تهویه مناسب هوا است. ضروری است که سیستم های تهویه هوا که تنوع های بالایی متناسب با سایز فضا و اندازه ذرات دارند، پس از مشورت با کارشناسان مورد استفاده قرار گیرد تا هیچ گونه از بخارات سمی در فضای آزمایشگاه باقی نماند.

مهم تر از تهویه مناسب فضای آزمایشگاه، استفاده از هود های شیمیایی در آزمایشگاه هایی است که آزمایش ها با مواد شیمیایی انجام می شود. هود های شیمیایی محفظه هایی هستند که باید در محل محل مناسب در آزمایشگاه نصب شوند. این هود ها عموما از متریال بسیار قوی و مقاوم در برابر مواد شیمیایی، سمی و خورنده ساخته می شوند مانند فولاد های ضد زنگ و پوشش های پلیمری مقاوم در برابر خراش و خوردگی. در قسمت جلویی این هود ها یک درب شیشه ای نصب می شود. این درب شفاف عمدتا از جنس پلگسی گلس است که مقاوت بالایی در برابر آسیب، خراش، ضربه، حرارت و انفجار مواد شیمیایی دارد و در قطر های مختلف تولید می شود.

کاربر هود شیمیایی هنگام کار یا آزمایش های شیمیایی، مواد اولیه آزمایش را زیر هود قرار می دهد، سپس محافظ شیشه ای را پایین می کشد. هود های شیمیایی مجهز به لامپ، سینک کوچک ضد اسید، آب و گاز هستند. اصلی ترین قسمتی که یک هود شیمیایی را کار آمد می کند، فن های هود شیمی است. این فن ها مجهز به یک موتور با قدرت های مختلف بسته به نیاز کاربر است و از طریق مجرایی هوای داخل محفظه را به بیرون می راند تا بخارات به کاربر هود آسیب نرساند همچنین در فضای آزمایشگاه و ساختمان آزمایشگاه پخش نشود و ایمنی کافی ایجاد شود.

فن هود شیمی

با توجه به نیازی که دارید و اندازه هود شیمیایی سه نوع اصلی از فن های هود شیمیایی در دسترس هستند. باید توجه داشت که فنی که برای هود در نظر می گیرید اندازه و قدرتی متناسب با سایز هود داشته باشد.

انواع فن هود شیمی

همان طور که گفته شد عمدتا فن های هود شیمی در سه نوع فن ورتیکال ساده، فن سانتریفیوژ ساده و فن های سانتریفیوژ قوی قابل سفارش و تهیه هستند. انتخاب نوع فن مسئله مهمی است و پیشنهاد می شود قبل تهیه با مشاوران مرکز تخصص تجهیزات آزمایشگاهی رویان ایران تماس بگیرید.

فن ورتیکال ساده: این نوع از فن ها ساده ترین نوع فن هستند. از تیغه های شیب دار و در زاویه های مختلف ساخته شده اند. زمانی که فن در حال حرکت است هوا از بین تیغه ها عبور می کند و تکه تکه می شود و در نهایت دیفرانسیل فشاری ایجاد می شود. این فن ها نیروی گریز از مرکز ایجاد نمی کنند. فن ساده برای سرعت جریان بیشتر و فشار کمتر مناسب است. فن از طریق یک مجرا هوا را به بیرون خارج می کند. فن های ورتیکال ساده روی دستگاه نصب می شوند.

فن سانتریفیوژ ساده: رایج ترین نوع فن های مورد استفاده است که کارایی مناسب دارد. این نوع فن از موتوری ساخته شده است که هوا را به داخل می کشد و سپس با 90 درجه تغییر در زاویه آن را خارج می کند. به طور کلی هر فن سانتریفیوژ از یک پروانه و موتور ساخته شده است. از یک پره چرخان برای افزایش سرعت هوا استفاده و این سرعت تبدیل به انرژی جنبشی می شود. از این انرژی جنشبی فشار استاتیک ایجاد می گردد. این نوع فن ها بسیار قوی بوده و برای ایجاد فشار های بالا مورد استفاده قرار می گیرند. فن های سانتریفیوژ ساده روی هود نصب می شوند.

فن های سانتریفیوژ قوی: اساس کار فن سانتریفیوژ قوی مانند نوع ساده آن است. یا این تفوت که بسیار ساده تر از نوع ساده است و یک موتور مجزا دارد که روی دستگاه قرار نمی گیرد و در یک نقطه خارج از آزمایشگاه نصب می شود تا آسیب با مواد شیمیایی به حداقل برسد.  با توجه به قوی بود این فن باید توجه داشت که هوای کافی زیر محفظه هود برای تامین حجم مورد نیاز هوا برای تهویه وجود داشته باشد.

نکات مهم در انتخاب نوع فن و جنس آن

در صورتی که در هود شیمی با مواد غیر سمی سر و کار دارید، فن فولادی با پوشش اپوکسی مناسب است. در کار با اسید های خورنده و مخلوط کردن چند اسید با هم،  PVC بهترین انتخاب است. فن های فایبر گلاس نیز برای کار با مواد خورنده مقاوم هستند. دقت داشته باشید که در بسیاری از آزمایش ها امکان جرقه و انفجار وجود دارند و حتما هنگام تهیه هود شیمیایی باید این نکته را مد نظر داشته باشید تا فن نسبت به جرقه و دود مقاومت داشته باشد.

امتیاز دهی به محتوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا