تکنیک الایزا و تجهیزات مورد نیاز برای انجام آن

تشخیص و اندازه گیری آنتی بادی ها و آنتی ژن های تمام نمونه های بیولوژیک به کمک تکنیک ELISA که مخفف عبارت Enzyme-Linked Immunosorbent Assay است، انجام می شود. تکنیک الایزا با استفاده از توانایی سیستم ایمنی برای شناسایی و تشکیل پیون با مولکول های ویژه به پژوهشگران رشته های بیوشیمی، زیست شناسی، ویروس شناسی و … این امکان را می دهد که تارگت ها را با حساسایت بسیار بالا شناسایی و به صورت کمی اندازه گیری کند. دستگاه الایزا ریدر که معمولا با نام های پلیت ریدر یا میکروفتومتریک شناخته می شود، یک نوع اسپکتروفوتومتر تخصصی برای انجام آزمایش الایزا است. در این مقاله روش استفاده از دستگاه الایزا ریدر با جزییات کامل شرح داده شده است.

رویان ایران، مرجع تخصصی فروش تجهیزات آزمایشگاهی، دستگاه پلیت ریدر برای انجام آزمایش الایزا را با بهترین قیمت و کیفیت به فروش می رساند.

روش استفاده از دستگاه الایزا ریدر

روش استفاده از دستگاه الایزا ریدر و بررسی مراحل آن

روش استفاده از دستگاه الایزا ریدر بسیار ساده است و پیچیدگی خاصی ندارد. آزمایش الایزای ساندویچی به کمک مکیروپلیت ریدر الایزای جذبی به طور کلی شامل چهار مرحله اصلی است. آماده سازی، تشخیص و بررسی، واکنش سوبسترا و اندازه گیری، چهار مرحله ای هستند که در ادامه مورد بررسی قرار می گیرند.

برای انجام این آزمایش استفاده از سمپلر چند کاناله میکرولیت یا سمپلر چند کاناله اونی لب پیشنهاد می شود.

مراحل تست الایزا

آماده سازی

آنتی بادی جذب کننده را به چاهک های میکروپلیت الایزا متصل کنید. سپس نمونه حاوی آنتی ژن را به چاهک ها اضافه کنید تا به آنتی بادی جذب کننده متصل شوند. موادی که پیوندی ایجاد نکرده اند را خارج کنید. در واقع فقط آنتی ژن تارگت به آنتی بادی جذب کننده متصل می شود.

تشخیص و بررسی

در این مرحله آنتی بادی تشخیصی کانژوگه با آنزیم را به چاهک اضافه نمایید. این آنتی بادی به مکان دیگری روی آنتی ژن هدف متصل می شود. حال میکروپلیت ها را به منظور حذف آنتی بادی های پیوند داده نشده، بشویید. آنتی بادی هایی که با آنتی ژن تارگت شده پیوند برقرار کرده اند، باقی می مانند.

واکنش سوبسترا

یک محلول ویژه را داخل میکروپلیت بریزید. آنزیمی که روی آنتی بادی تشخیصی پیوند تشکیل داده است، واکنشی را با سوبسترا کاتالیست می کند که باعث ایجاد تغییر رنگ یا به اصطلاح تولید سیگنال می شود.

اندازه گیری نهایی

در آخرین مرحله روش استفاده از دستگاه الایزا ریدر، باید میکروپلیت را در جایگاه مخصوص قرارگیری پلیت در دستگاه قرار دهید. مکیروپیلت ریدر تغییر رنگ های هر چاهک که در مرحله قبل به آن اشاره شد را تشخیص می دهد. در نهایت این دستگاه چگالی نوری یا optical density (op) را اندازه گیری می کند. نتایج نهایی خروجی این دستگاه معمولا به شکل یک فایل اکسل در دسترس کاربر قرار می گیرد.

نکات مهم در دستوالعمل استفاده از الایزا ریدر

به طور کلی روش استفاده از دستگاه لایزا ریدر شامل آماده سازی نمونه، افزودن معرف ها، اندازه گیری جذب یا سیگنال و تجزیه تحلیل داده های به دست آمده از دستگاه برای تعیین مقدار آنتی ژن هدف در نمونه است. نکات مهمی که پیش از شروع به استفاده از دستگاه باید رعایت شوند، در ادامه مطرح شده اند.

  • بسیار مهم است که قبل از قرار دادن میکروپلیت داخل الایزا ریدر، دستگاه را روشن کرده باشید. باید زمان کافی را به دستگاه بدهید تا به اصطلاح گرم شود.
  • در برخی موارد کنترل دما مهم است. دما را تنظیم کنید.

اجزای تشکیل دهنده میکروپلیت ریدرها

عملکرد و خوانش دستگاه های الایزا ریدر به اجزای اصلی که در ادامه معرفی می شوند، وابسته است. بنابراین مانند هر دستگاه آزمایشگاهی باید به صورت دوره ای قسمت های مختلف این دستگاه ها نیز چک و بررسی شوند.

  • منبع نور
  • فیلترها و مونوکروماتورها
  • میکروپلیت
  • دتکتور
  • نرم افزار تحلیل و بررسی داده ها
  • صفحه نمایش
  • هولدر پلیت
  • صفحه کلید
  • فن خنک کننده
  • درگاه USB
  • خروجی RS232
دستگاه میکروپلیت ریدر

چطور می توانید دستگاه الایزا یا پلیت ریدر را از رویان ایران خریداری نمایید؟

کاربردی بوردن و دقت بسیار بالا دستگاه الایزا ریدر را به یک دستگاه بسیار ضروری در زمینه علوم زیستی تبدیل کرده است. این دستگاه با اندازه گیری کمی در آزمایش های مربوط به آنزیم ها، آنتی بادی ها، آنتی ژن ها و انواع پروتئین ها نه تنها به شناسایی بیماری های ویروسی مانند HIV کمک می کند، بلکه درک پژوهشگران علوم زیستی را نسبت به فرایندهای بیولوژیکی تا حد بسیار زیادی بالا برده است. به تبع آن شاهد پیشرفت شگرفی در زمینه شناسایی بیماری ها، ساخت واکسن و داروها هستیم. در این مقاله به روش استفاده از دستگاه الایزا ریدر پرداختیم. البته کار با این دستگاه بسیار تخصصی است و کاربران باید آموزش های لازم را به صورت عملی ببینند. کارشناسان رویان ایران، بزرگ ترین مرجع تخصصی فروش تجهیزات آزمایشگاهی، جهت ارائه مشاوره رایگان، استعلام قیمت و خرید پلیت ریدر همه روزه پاسخگوی شما خواهند بود. همین حالا تماس بگیرید.

امتیاز دهی به محتوا
پیمایش به بالا