اتوکلاو بیمارستانی یا اتوکلاو اتاق عمل

فهرست عناوین

اتوکلاو بیمارستانی

اتوکلاوها که به عنوان دستگاه ضدعفونی کننده توسط بخار نیز شناخته می شوند به طور معمول برای مصارف بهداشتی یا کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. اتوکلاو بیمارستانی دستگاهی است که با استفاده از بخار تحت فشار ، باکتری های مضر ، ویروس ها ، قارچ ها و هاگ ها را بر روی وسایلی که درون یک مخزن تحت فشار قرار می گیرند از بین می برد. مواد برای مدت زمان  و دمای معینی گرم می شوند. رطوبت موجود در بخار به طور موثر گرما را به اقلام منتقل می کند و سبب می شود ساختار باکتری های مضر و ویروس ها از بین برود.

جهت خرید انواع اتوکلاو کلیک کنید

در مراقبت های بهداشتی، اصطلاح اتوکلاو به طور معمول برای توصیف دستگاه ضدعفونی کننده توسط بخار استفاده می شود.

اتوکلاو آزمایشگاهی

نمونه اولیه اتوکلاو که اکنون بیشتر به عنوان زودپز شناخته می شود ، توسط فیزیکدان متولد فرانسه ، دنیس پاپین در سال 1679 اختراع شد. در سال 1879 میکروب شناس فرانسوی چارلز چمبرلند نسخه جدیدی به نام اتوکلاو ایجاد کرد که اکنون  در کاربردهای پزشکی استفاده شود. چارلز چمبرلند در سال 1879 اتوكلاو را اختراع كرد ، اما  به نوعی مفهوم استفاده از بخار در یك فضای بسته به منظور جلوگیری از گسترش بیماری و استریل سازی از سال 1679 وجود داشته است.

اصول و روش های استریل سازی در 150 سال گذشته تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است. در حقیقت ، پیشرفت های عمده در فناوری اتوکلاو از سال 1879 به جای تغییر در روند استریل سازی ، حول نظارت بر فرآیند استریل سازی و ایمنی اتوکلاو صورت گرفته است.

دمای توصیه شده برای اتوکلاو

دمای معمول توصیه شده برای استریل سازی توسط اتوکلاو بیمارستانی 250 درجه فارنهایت (121 درجه سانتی گراد) ، 270 درجه فارنهایت (132 درجه سانتی گراد) یا 275 درجه فارنهایت (135 درجه سانتی گراد) است. برای از بین بردن میکروارگانیسم های موجود ، مواردی که استریل می شوند باید حداقل در معرض این دما قرار بگیرند که توسط سازنده دستگاه توصیه شده است.

ویژگی های اتوکلاو

اتوکلاو  یک محفظه مربع دوجداره است که از فولاد ضد زنگ مقاوم در برابر خوردگی  ساخته شده است. چارچوب و لوله کشی اتوکلاو نیز از فولاد ضد زنگ ساخته شده است.

دستگاه ضدعفونی کننده اتوکلاو را می توان با 1 یا 2 درب کشویی عمودی ساخت. حرکت درب کشویی عمودی اتوماتیک در صورت انسداد بلافاصله متوقف می شود و به موقعیت باز بر می گردد. ویژگی های خاص ایمنی مانع از باز شدن درب در هنگام فشار دادن محفظه یا در هنگام بالا رفتن دما می شود. در اتوکلاو های دو درب ، هر دو درب به طور همزمان قابل باز شدن نیستند و درب سمت تمیز تنها پس از اتمام موفقیت آمیز چرخه استریل سازی باز می شود.

اتوکلاو آزمایشگاهی

برخی از کلاس های دستگاه های اتوکلاو از بخار تحت فشار به عنوان عامل ضدعفونی کننده کالاهای بسته بندی شده یا بسته بندی نشده مانند پارچه ها، ابزار جراحی، ظروف و سایر مواد پایدار در برابر گرما و رطوبت در دمای 121 درجه سانتی گراد تا 134 درجه سانتی گراد استفاده می کنند. اتوکلاوها می توانند به یک مولد بخار داخلی مجهز شوند تا چرخه های سریعتر را با مصرف انرژی کارآمد فراهم کنند و وابستگی به منابع بخار خارجی را از بین ببرند.

امروزه اتوکلاوها بر اساس کلاس بندی و کاربرد به انواع مختلفی همچون اتوکلاو دندانپزشکی، اتوکلاو صنعتی یا اتوکلاو بتن، اتوکلاو بیمارستانی، اتوکلاو آرایشگاهی و غیره تقسیم می شود

اتوکلاو بیمارستانی

در سرویس مراقبت های بهداشتی ، استریل سازی لوازم پزشکی یک مسئله اساسی در مقابله با پیشرفت بسیاری از بیماری های عفونی است. به منظور ارتقا  کیفیت این منبع ، استانداردهای بین المللی تدوین شده است که شرایط لازم برای تجهیزات و روش های مربوط به بخش های استریل سازی در مراکز بهداشتی را مشخص می کند. اتوکلاو ها بهترین راه حل را برای استریل سازی ابزار  بخش های مختلف بیمارستان ، کلینیک ها و همچنین صنایع دارویی و بیوتکنولوژی ارائه می دهند.

اتوکلاو ممکن است در انواع کاربردهای صنعتی، تحقیقات علمی، صنایع دارویی و پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.

دستگاه های اتوکلاو بیمارستانی در محیط های مراقبت های بهداشتی برای استریل سازی وسایل مقاوم در برابر گرما و رطوبت مانند ابزار جراحی ، تجهیزات پزشکی ، پارچه و پارچه های جراحی استفاده می شوند. امروزه استفاده از اتوکلاو براي استریل کردن زباله هاي بیمارستانی به سرعت در حال رشد است. وسایل و دستگاه هایی که براي استریل کردن این مواد و زباله ها استفاده می شود از همان روش بخار و فوق حرارت هستند و با هم فرقی ندارند و باعث استریل شدن توده اي وسیع از زباله هاي بیمارستانی از عوامل پاتوژن می شوند. قبل از دفع هر گونه زباله بیمارستانی و یا پزشکی باید این مواد اتوکلاو شوند و بعد از استریل شدن و عاري  شدن از پاتوژن ها، مانند سایر زباله ها و طبق روش هاي استاندارد دفع  می شوند.

برای مشاوره رایگان و خرید دستگاه اتوکلاو بیمارستانی یا اتوکلاو اتاق عمل با شماره 6417 814 0912 تماس حاصل فرمائید.

 رویان ایران | بزرگترین مرجع تخصصی تجهیزات آزمایشگاهی کشور

منبع:

https://consteril.com/how-does-a-laboratory-autoclave-work

امتیاز دهی به محتوا

2 دیدگاه دربارهٔ «اتوکلاو بیمارستانی یا اتوکلاو اتاق عمل»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا