اتوکلاو بتن چیست

فهرست عناوین

اتوکلاو بتن

بتن هوادهی اتوکلاو (AAC) نوعی بتن پیش ساخته است که از مواد اولیه طبیعی تشکیل شده است. این اولین بار در دهه 1920 در سوئد توسعه یافت، زمانی که یک معمار سیمان، آهک، آب، شن و ماسه را با مقدار کمی پودر آلومینیوم ترکیب کرد. پودر آلومینیوم به عنوان ماده انبساطی عمل می کند که باعث بالا آمدن بتن می شود، تا حدودی مانند خمیر نان. نتیجه یک بتن است که تقریباً از 80 درصد هوا تشکیل شده است. بتن AAC به طور معمول به صورت بلوک یا اسلب ساخته می شود و برای ساخت دیوارهای ملات دار به روشی مشابه روش ساخت بلوک بتنی استاندارد استفاده می شود.

اتوکلاو بتن

بلوک ها یا پنل های پخته شده از بتن هوادهی اتوکلاو شده با ملات بستر نازک به هم متصل می شوند. از اجزا می توان برای دیوارها، کف ها و سقف ها استفاده کرد. این ماده سبک عایق صوتی و حرارتی عالی را ارائه می دهد و مانند همه مواد بر پایه سیمان، مقاوم در برابر آتش است.

جنبه های اصلی AAC از نظر طراحی و ساختار آن

  • دوام و پایداری ابعادی. AAC، ماده ای ساخته شده از سیمان است که در برابر آب، پوسیدگی، کپک زدن و حشرات مقاومت می کند.
  • مقاومت در برابر آتش بسیار عالی است، AAC با ضخامت هشت اینچ چهار ساعت می تواند دوام بیاید (عملکرد واقعی بیش از آن است و حداکثر تا 8 ساعت مورد استفاده قرار می گیرد). و به دلیل غیر قابل احتراق بودن، گازهای سمی را نمی سوزاند و از بین نمی برد.

بتن اتوکلاو چه مزایایی دارد؟

  • با توجه به عملکرد آن به عنوان یک عایق حرارتی خوب عمل می کند.
  • همه این ها باعث می شود که ماده در برابر نفوذ آب مقاومت بالایی داشته باشد.
  • همچنین باعث کاهش امواج صوتی می شود.
  • در میان سایر مشخصات، این ماده مقاومت بالایی در برابر آتش نیز دارد که یکی از اصلی ترین پارامترهای مورد نیاز است.
اتوکلاو یتن صنعتی

بتن اتوکلاو چه معایبی دارد؟

  • به دلیل وجود آهک، آهن باید در ساخت و ساز از بلوک های HCCA جدا شود، زیرا در غیر این صورت خطر خوردگی وجود دارد.

نحوه تولید بتن هوادهی اتوکلاو

بتن هوادهی اتوکلاو با همان روشی شروع می شود که برای مخلوط کردن تمام بتن استفاده می شود، سیمان پرتلند، سنگریزه و آب با هم مخلوط می شوند تا دوغاب تشکیل دهند. با استفاده از آلومینیوم به عنوان عامل انبساط، حباب های هوا در سراسر مواد ایجاد می شوند و ماده ای سبک با چگالی کم تولید می کنند. بتن مرطوب با استفاده از قالب ها به اشکال مختلف درآورده می شود، سپس به صورت اسلب و بلوک برش داده می شود و یک باره خشک می شود. سپس واحدها برای پخت کامل تحت گرما و فشار به اتوکلاو منتقل می شوند که فقط 8 تا 12 ساعت طول می کشد. واحدهای بتونی AAC بسیار کارآمد هستند و می توان آن ها را با ابزارهای معمولی نجاری، مانند اره های باند و مته های معمولی برش داد.

برای مطالعه در باب اتوکلاو های آزمایشگاهی و کلینیکال روی لینک، کلیک کنید.

منبع : رویان ایران | بزرگترین مرجع تخصصی تجهیزات آزمایشگاهی کشور

امتیاز دهی به محتوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا