آشنایی با میکروفیوژ آزمایشگاهی، ویژگی ها و کاربرد های آن

فهرست عناوین

 میکروفیوژ یا میکروسانتریفیوژ آزمایشگاهی

سانتریفیوژ ها قطعا یکی از مهم ترین و کاربردی ترین دستگاه های تمام آزمایشگاه ها هستند. همان طور که می دانید تمام سانتریفیوژ های آزمایشگاهی بر مبنای نیروی گریز از مرکز کار می کنند. به این ترتیب ذرات مختلف یک نمونه مایع در اثر قرار گرفتن در معرض نیروی گریز از مرکز با توجه به تفاوت چگالی ها، جداسازی می شوند. تا کنون سانتیریفیوژ های معمولی، سانتریفیوژ دور بالا، سانتریفیوژ یخچالدار، سانتیریفیوژ میکروهماتوکریت، سانتریفیوژ PRP و سانتریفیوژ ژربر معرفی و کاربرد های هر کدام بررسی شده اند. این مقاله به معرفی و بررسی ویژگی های میکروفیوژ یا میکروسانتریفیوژ خواهد پرداخت.

میکروفیوژ

جداسازی نمونه های با حجم بسیار کم به وسیله میکروفیوژ

سانتریفیوژ های معمولی آزمایشگاهی تنها مناسب قرار دادن فالکون هایی با حجم های بالا (تا 50 میلی لیتر) هستند. بسیاری از آزمایشگاه ها از جمله آزمایشگاه های زیستی که مقدار نمونه های آن ها بسیار کم است، استفاده از سانتریفیوژ های معمولی برای نمونهای بیولوژیکی و حجم پایین کاربردی ندارد. میکروفیوژ ها بهترین و مناسب ترین وسیله برای سانتریفیوژ نمونه های حداکثر تا 2 میلی لیتر است.

میکروفیوژ ها تمام ویژگی های سانتریفیوژ را دارند با این تفاوت که دستگاه دارای جایگاه های ویژه برای قرار دادن میکروتیوب ها است.

فیلم میکروفیوژ ورتکس آزمایشگاهی

ویژگی های میکروفیوژ های رویان ایران

رویان ایران میکروفیوژ ورتکس با مشخصات زیر و بهترین قیمت و کیفیت به فروش می رساند:

  • امکان تنظیم سرعت دستگاه از حداقل 500 دور تا حداکثر 3500 دور در دقیقه
  • دارای ویژگی تنظیم زمان و سرعت
  • مجهز به ورتکس بلبرینگی و عدم سایش نوک میکروتیوب
  • امکان ورتکس بدون باز کردن درب دستگاه
  • قابلیت استفاده همزمان از ورتکس و میکروفیوژ
  • دارای شاسی مجزا جهت ورتکس
  • ساخته شده از بدنه فولادی بسیار مقاوم و پوشش الکترواستاتیک ضد خش
  • مناسب جهت قرار دادن همزمان میکروتیوب ها با حجم 0.2، 0.5 و 1.5 میلی لیتری
  • درب محکم برای جلوگیری از پرتاب میکروتیوب ها در حین چرخش
  • مجهز به قفل مکانیکی برای افزایش ایمنی دستگاه
  • ابعاد دستگاه طول21 × عرض15 × ارتفاع15 سانتری متر مناسب قرار دادن روی میز و اشغال فضای بسیار کم
  • وزن دستگاه حدود 3.5 کیلوگرم
  • توان 30 وات
  • تغذیه 50 هرتز و 220 ولت

کاربرد های میکروفیوژ ورتکس

میکروسانتریفیوژ ها یا میکروفیوژ ها برای چرخاندن نمونه های کمتر از 2 میلی لیتر در سرعت های بالا استفاده می شوند. این نوع از سانتریفیوژ ها در آزمایشگاه های پزشکی، شیمی، بیوشیمی، صنایع لبنی، صنعت داروسازی، بانک های خون، مطالعات ژنتیک و پزشکی و … کاربرد دارند.  

میکروفیوژ ها در آزمایش های آنزیمی، آزمایش های مرتبط با ژنتیک و DNA و RNA، جداسازی پلاسمید ها، رسوب دادن یا پلت کردن اسید های نکلئوتید، پلت کردن پروتئین ها و جداسازی آن ها از محلول، میکروفیلتراسیون نمونه های بسیار کوچک محلول در آب و …. استفاده می شوند.

میکروتیوب های مخصوص میکروفیوژ ها

اگر در آزمایشگاه با نمونه های محلول کمتر از 2 میلی لیتر سرو کار دارید، حتما با میکروتیوب ها آشنایی دارید. میکروتیوب ها لوله های بسیار کوچک و مدرج هستند که درپوش محکمی روی آن ها قرار گرفته است. جنس میکروتیوب ها که با نام اپندورف نیز شناخته می شوند، پلی پروپیلن است. میکروتیوب های کاملا استریل برای آزمایش های پزشکی و کلینیکال نیز در بازار به فروش می رسند.

این لوله ها را نیز می توانید قبل از استفاده اتوکلاو کنید تا تمام آلودگی های میکروبی از بین بروند. البته لازم به ذکر است میکروتیوب ها یک بار مصرف هستند. بنابراین پیشنهاد می شود از این لوله ها چند بار حتی به صورت اتوکلاو شده استفاده نکنید تا در آزمایشات خطا به حداقل برسد.

میکروتیوب

مقایسه ویژگی های و کاربرد های میکروفیوژ ورتکس با سایر سانتریفیوژ ها

مهم ترین تفاوت میکروفیوژ ورتکس نسبت به سانتریفیوژ های ساده در حجم ظرف های نمونه ای است که داخل دستگاه قرار می گیرد. در واقع میکروفیوژ های دارای جایگاه ویژه به اندازه میکروتیوب ها هستند در حالی شاخه های سانتریفیوژ های ساده برای قرار گیری فالکون های بزرگ طراحی شده اند.

کاربرد میکروفیوژ ورتکس بیشتردر آزمایشگاه های کینیکال، ژنتیک و بیولوژی است. زیرا حجم نمونه در برخی از آزمایش هایی که در این آزمایشگاه ها انجام می شوند، بسیار پایین است. غیر از این مورد تفاوت دیگری بین این نوع از سانتریفیوز و سایر انواع سانتریفیوژ ها وجود ندارد.

میکروسانتریفیوژ ها در انواع ساده و یخچالدار به فروش می رسند.

برای مشاوره خرید و استعلام قیمت میکروفیوژ ورتکس می توانید با کارشناسان رویان ایران، مرجع فروش تجهیزات آزمایشگاهی کشور، تماس بگیرید.

امتیاز دهی به محتوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا