آشنایی با انواع چیلر آزمایشگاهی، ویژگی ها و کاربرد ها

فهرست عناوین

چیلر آزمایشگاهی، دستگاه برودتی برای تامین دمای پایین تر از دمای محیط

تنظیم کردن دمای مناسب برای واکنش های شیمیایی یا سایر آزمایش ها، در نتیجه آن ها کاملا موثر است. برخی از آزمایش ها نیاز به دمای بالا تر از دمای محیط دارند. این دما اغلب با تجهیزات گرمایشی آزمایشگاهی مانند آون، انکوباتور، هیتر، شوف بالن، بن ماری سرولوژی، بن ماری جوش و … تامین می شود. ایجاد دمای پایین می تواند چالش برانگیز تر باشد. برای این منظور عموما یخچال های آزمایشگاهی و چیلر آزمایشگاهی برای مصارف گسترده تر مورد استفاده قرار می گیرند.

نحوه عملکرد، ویژگی ها و کاربرد های چیلر آزمایشگاهی موضاعاتی هستند که در این مقاله به آن ها پرداخته شده است.

چیلر آزمایشگاهی

معرفی چیلر آزمایشگاهی

در حالی که گرم کردن یکی از روش ها مهم پیشرفت و انجام آزمایش ها و واکنش ها است، برخی از آزمایش ها نیاز به دمای  منفی دارند. چیلر آزمایشگاهی دستگاه نسبتا ساده ای است که می تواند این دمای پایین را برای سایر دستگاه تامین کند. این دستگاه در آزمایشگاه های تحقیقاتی، آموزشی، دانشگاهی و هر آزمایشگاهی که در آن آزمایش های با دمای پایین و حتی منفی انجام می شود، کاربرد دارد.

هدف اصلی استفاده از چیلر آزمایشگاهی حذف گرما از یک منطقه یا دستگاه و انتقال آن به سیالی دیگر مانند آب یا هوا است.

مکانیسم عملکرد چلیر های آزمایشگاهی

مکانیسم چیلر آزمایشگاهی بر اساس یک چرخه خنک کننده است. گرما از طریق یک مایع در حال گردش از سیستم مورد نظر جمع آوری می شود. در واقع این سیال سرد از لوله های دستگاه عبور می کند. ضمن حرکت گرمای تجهیزات یا فرایند های مورد نظر به مایع انتقال پیدا می کند.

در ادامه مسیر این مایع به چیلر باز می گردد و مجددا خنک می شود. انرژی گرمایی کمک به تبخیر می کند. زمانی که بخار مایع ایجاد شد یک مکپرسور به بالا بردن دما و فشار کمک می کند. سپس بخار بین کندانسور یا مبرد منتقل می شود. در این مرحله میعان اتفاق می افتد و بخار مجددا به مایع تبدیل و سرد نیز می شود.

مجددا مایع سرد به سیستم باز می گردد. این چرخه به صورت مداوم و پشت سر هم ادامه پیدا می کند.

سیستم به کار رفته در چیلر آزمایشگاهی ساده است. مهم ترین اجزا سازنده تمام چیلر ها مکپرسور، کنداسور، سیال خنک کننده و لوله ها هستند.

انواع چیلر های آزمایشگاهی

چیلر های آزمایشگاهی با توجه به ابعاد، محدوده دمایی و مکانیسم عملکرد متفاوت هستند.

ابعاد و گنجایش چیلر ها

چیلر های آزمایشگاهی در اندازه های متفاوتی در بازار تجهیزات آزمایشگاهی به فروش می رسند. این دستگاه ها از ابعاد رومیزی که مناسب آزمایشگاه های تحقیقاتی و کوچ هستند تا ابعاد بسیار زرگ صنعتی و نیمه صنعتی تولید شده اند.

تفاوتی که در ابعاد دستگاه وجود دارد به علت تفاوت حجم سیال خنک کننده است. این مقدار از حداقل حدود 5 لیتر شروع می شود. برای یک آزمایشگاه تحقیقاتی معمولا چیلر های آزمایشگاهی با حجم سیال 15 لیتر کافی و مناسب است.

محدوده دمایی چیلر ها

محدوده دمایی که هر دستگاه می تواند ایجاد کند با توجه به مدل آن متفاوت است. پیش از خرید چیلر آزمایشگاهی باید حداقل و حداکثر دمای آزمایش هایی که انجام  خواهید داد را بررسی کنید تا بهترین مدل دستگاه که محدوده دمایی مورد نظر شما را پوشش دهد، انتخاب کنید.

انواع مدل های این دستگاه برای ایجاد دمای محیط تا دمای 70- درجه سانتی گراد مناسب هستند. چیلر های مناسب برای تامین دمای بسیار پایین، دارای حداقل دو کمپرسور هستند. البته قیمت این چیلر ها بسیار بالاتر نیز است.

مکانیسم عملکرد چیلر ها

چیلر ها در دو نوع چیلر های تراکمی و جذبی هستند.

در نوع تراکمی که اتفاقا رایج تر نیز است، کمپرسور قرار داده می شود. این نوع چیلر ها با عنوان چیلر برقی نیز شناخته می شوند.

چیلر های جذبی از شعله مستقیم استفاده می کنند. بنابراین باید به شیر گاز متصل باشند. از حرارت ورودی در تولید بخار استفاده می شود.

مشخصات و ویژگی های چیلر آزمایشگاهی رویان ایران

رویان ایران، مرجع فروش تجهیزات آزمایشگاهی در کشور، چیلر آزمایشگاهی با مشخصات زیر به فروش می رساند:

چیلر آزمایشگاهی
  • دارای ظرفیت سیال 5 لیتر
  • پرتاب آب تا 15 متر
  • رنج دمایی از دمای محیط تا صفر درجه سانتی گراد
  • دارای نمایشگر LCD
  • مجهز به نمایشگر فشار آب یا فلومتر

انتخاب و خرید چیلر مناسب (صنعتی یا آزمایشگاهی)

همان طور که اشاره شده، برای انتخاب چیلر آزمایشگاهی مناسب باید ویژگی هایی مانند محدوده دمایی، قدت خنک کنندگی، فشار یا جریان سیال و ابعاد دستگاه را در نظر داشته باشید. برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت می توانید با کارشناسان رویان ایران تماس حاصل کنید. کارشناسان ما شما را در تمام مراحل خرید، نصب و استفاده از محصول راهنمایی می کنند.

امتیاز دهی به محتوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا