آشنایی با استریلایزر گلس بید هیتر و کاربرد ها

فهرست عناوین

انواع روش های ضد عفونی کردن

روش های مختلفی برای استریل کردن وجود دارند. هر کدام از این روش ها مناسب موقعیت و جنس خاصی از مواد هستند. بنابراین باید با نیز سنجی اولیه بهترین پروتکل ضد عفونی کردن را انتخاب کرد تا تمام میکروارگانیسم ها کشته شوند. حرارت خشک یکی از مکانیسم های اصلی استریل سازی است. تجهیزات مختلفی برای استریلیزاسیون با روش حرارت خشک وجود دارند. آون آزمایشگاهی و گلس بید هیتر از مهم ترین این دستگاه ها هستند. پیش تر در رابطه با استریل کردن به کمک آون صحبت شده است. تمرکز این مقاله معرفی گلس بید هیتر و کاربرد های آن به عنوان استریلایزر است.

گلس بید

معرفی دستگاه گلس بید هیتر

گلس بید هیتر (Glass Bead Heater) که با نام لوپ سوز نیز شناخته می شود، یک دستگاه آزمایشگاهی کوچک برای ضد عفونی کردن سریع تجهیزات است. این دستگاه بر خلاف اتوکلاو ها که از حرارت و فشار بخار به صورت همزمان برای ضد عفونی استفاده می کنند، مکانیسم عملکردی بر اساس حرارت خشک دارند. در این روش شعله مستقیم و فشار بخار بالا وجود ندارد.

پرل های شیشه ای، مهم ترین مزیت استفاده از گلس بید هیتر

تجهیزات آزمایشگاهی کوچک جامد فلزی و شیشه ای با حرارت دادن سریع تعداد زیادی از پرل های شیشه ای که داخل گلس بید هیتر قرار می گیرند، استریل می شوند.

تعداد زیادی از این پرل های شیشه ای داخل محفظه اصلی که به شکل استوانه است، قرار می گیرند و نیاز به شعله مسقیم را برای ضد عفونی کردن از بین می برند.

از طرف دیگر این پرل های شیشه ای می توانند تا دما 300 تا 350 درجه سانتی گراد گرم شوند. وجود آن ها یکنواخت بودن گرما را در محیط داخلی تضمین می کند. به این ترتیب در زمان بسیار کم تمام میکروارگانیسم ها شامل قارچ ها، باکتری ها و ویروس ها را از بین می برند.

در صورتی که که پرل های شیشه ای آلوده شوند، به راحتی با استفاده از مواد شوینده می توانید آن ها را بشویید و پس از خشک شدن به داخل گلس بید هیتر باز گردانید.

گلس بید ها یا پرل های شیشه ای در برابر آسیب های فیزیکی، مواد شیمیایی و دمای بالا بسیار مقاوم ساخته شده اند. به علاوه این گلوله ها توانایی بالایی در برابر انتقال گرما دارند. در نتیجه در مدت زمانی کمتر از 30 ثانیه می توانند ابزار و تجهیزات را استریل کنند.

در صورت استفاده روزانه و مدام از گلس بید هیتر، این پرل های شیشه ای ممکن است بعد از حدود آسیب ببینند و نیاز به تعویض آن ها وجود داشته باشد.

پرل های شیشه ای از لحاظ قطر، ضخامت، چگالی و سایر ویژگی های فیزیکی متفاوت هستند. می توانید آن ها را از فروشگاه های معتبر تجهیزات آزمایشگاهی تهیه کنید.

سایر مزایای مهم گلس بید استریلایزر

  • این دستگاه ها کوچک هستند، وزن کمی دارند بنابراین فضای کمی اشغال می کنند.
  • آن ها برای استفاده در زیر هود لامینار نیز مناسب هستند. زیرا منبع شعله ندارند.
  • بسیار ایمن هستند و کار با آن های کاملا ساده است.
  • نیازی به استفاده از مواد ضد عفونی کننده ای مثل الکل ها و سایر مواد شیمیایی و شعله نیست.
  • به سرعت و ظرف چند ثانیه ابزار آلات را استریل می کند.
  • نیازی به تمیز کردن مداوم دستگاه نیست. تنها در صورتی که از گلس بید هیتر به صورت روزانه می کنید، پرل های شیشه ای هر هفته بشویید.
  • بعد استریلیزاسیون تجهیزات به وسیله این دستگاه، دیگر نیاز به اتوکلاو کردن آن ها نیست.

کاربرد های گلس بید هیتر

این دستگاه برای ضد عفونی تجهیزات کوچک فلزی و شیشه ای مثل پنس ها، قیچی، آنس و … بسیار کارآمد است.

بنابراین از گلس بید هیتر در آزمایشگاه های میکروبیولوژی و زیر هود لامینار، زیست شناسی، تشخیص طبی، مطب ها دندان پزشکی و …. استفاده می شود.

مراحل استفاده از لوپ سوز دارای گلس بید

استفاده از این دستگاه بسیار ساده است. برند های مختلف این دستگاه می توانند تفاوت های ککمی داشته باشند اما اساس عملکرد همه آن ها یکسان است.

  1. برای استفاده از این دستگاه ابتدا درب آن را باز کنید و پرل های شیشه ای را بررسی کنید.
  2. دو شاخه دستگاه را به پریز برق وصل کنید.
  3. دستگاه را روشن کنید.
  4. دمای مورد نظر را با پیچ روی دستگاه، تنظیم کنید.
  5. پس از این که دستگاه به دما رسید می توانید تجهیزات را داخل آن قرار دهید.
  6. بعد از 30 ثانیه می توانید آن ها را خارج کنید.
  7. در صورتی که که دیگر نیازی به دستگاه ندارید، آن را خاموش کرده، دو شاخه را از پریز خارج کنید و درپوش را بگذارید.

مشخصات فیزیکی و فنی

  • محفظه حرارتی سرامیکی نشکن
  • دارای عایق حرارتی برای جلوگیری از هدر رفت گرما
  • بدنه فولادی و پوشش رنگ الکترواستاتیک
  • مجهز به پیچ تنظیم دما

جهت استعلام قیمت و خرید دستگاه گلس بید هیتر با کارشناسان فروش رویان ایران،مجع فروش انواع تجهیزات آزمایشگاهی در کشور، تماس بگیرید.

امتیاز دهی به محتوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات

فهرست عناوین

پیمایش به بالا