روتور قسمت مهم همه انواع سانتریفیوژ

همان طور که آگاه هستید دو نوع سانتریفیوژ با کارایی هایی مختلف در بازار تجهیزات تخصصی آزمایشگاهی به فروش می رسند. تمام انواع سانتریفیوژها کارایی و کاربردهای مختلف دارای روتور هستند. روتورها بخش اصلی هر سانتریفیوژ اند که به موتور متصل می شوند. فالکون ها و سایر ظروف مخصوص سانتریفیوژ داخل جایگاه های ویژه در روتورها قرار می گیرند. روتورها با چرخش سریع باعث اعمال نیرو محتویات داخل لوله ها می شوند. در نتیجه این اعمل نیرو بر اثر چرخش و نیروی گرانش، اجزای هر ترکیب بر اساس چگالی جدا می شوند. سه نوع روتور معمولا در سانتریفیوژها استفاده می شود. در این پست انواع روتور سانتریفیوژ، کاربرد و ویژگی های هر کدام را بررسی می کنیم تا با آگاهی بیشتری سانتریفیوژ آزمایشگاهی مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

انواع روتور سانتریفیوژ

همه انواع سانتریفیوژهای آزمایشگاهی شامل سانتریفیوژ یخچالدار، هماتوکریت، میکروفیوژ، ژربر، پی آر پی، دور بالا و … در رویان ایران، مرجع تخصصی فروش تجهیزات آزمایشگاهی به فروش می رسد.

روتور در سانتریفیوژ چیست؟

در هر سانتریفیوژی روتور که برخی با نام هد نیز آن را می شناسند، مهم ترین بخش دستگاه است. روتور هر سانتریفیوژ بخشی است که نمونه های آزمایشگاهی داخل آن قرار می گیرد و با اتصال به موتور با سرعت بالا به چرخش در می آید.

فرایندی را در نظر بگیرید که معمولا ساعت ها یا روزها تحت نیروی گرانش زمین (1 g) طول می کشد تا انجام شود. زمانی که همین فرایند تحت تاثیر نیرویی چندین برابر گرانش زمین (10000 g) قرار گیرد، تنها در چند دقیقه انجام می شود. روتور سانتریفیوژ با چرخش سرعت بالایی که دارد، این نیروی قوی را ایجاد می کند. بنابراین ذرات چگال تری که این نیرو را احساس می کنند، سریع ته نشین می شوند. هرچه ذره سبک تر و چگالی کمتری داشته باشد در قسمت رویی در ظرف نمونه باقی می ماند. به این صورت با یک قطعه ساده به نان روتور سانتریفیوژ، قسمت های مختلف یک ترکیب از هم جدا می شوند.

انواع روتور سانتریفیوژ

انواع مختلفی از روتورهای سانتریفیوژ موجود است که هر کدام برای پاسخگویی به نیازهای خاص طراحی شده اند. سه نوع اصلی رتور سانتریفیوژ شامل روتور زاویه ثابت، روتور زاویه متغیر و روتور عمود هستند. هر کدام از انواع روتور سانتریفیوژ مزایا و معایب خاص خود و کاربرد ویژه ای دارند. در ادامه انواع روتور سانتریفیوژ با معرفی و با یکدیگر مقایسه می کنیم. در پایان می توانید سانتریفیوژ با روتور مناسب کاربردی که در نظر دارید را از رویان ایران با بهترین قیمت خریداری کنید.

روتور سانتریفیوژ با زاویه ثابت

روتورهای با زاویه ثابت معمولا لوله ها را در زاویه حدود 45 درجه نسبت به محور اصلی چرخش نگه می دارند. در این نوع روتور ذرات به سمت مخالف لوله برخورد و در نهایت می لغزند و در قیمت انتهایی لوله ته نشین می شوند.

جداسازی ذرات متراکم تر از اجزای سبک تر به کمک این نوع از روتور ها به راحتی انجام می شود. به عنوان مثال برای خالص سازی پروتئین ها، جداسازی DNA و RNA روتور با زاویه ثابت مناسب است.

این نوع روتور برای جداسازی نمونه هایی که ویسکوزیته بالاتری دارند، چندان مناسب نیست. برای نمونه هایی با حجم کم استفاده از روتور ثابت پیشنهاد می شود و عملکرد خوبی در جداسازی از خود نشان می دهد. رسوبات در کناره های لوله ها ایجاد می شود.

روتور سانتریفیوژ زاویه ثابت

روتور سانتریفیوژ متحرک یا چرخان

روتور متحرک لوله ها را در زاویه 90 درچه نسبت به محور دوران قرار می دهد. در واقع باکت ها حین چرخش در وضع افقی هستند. برخلاف روتورهای ثابت، مواد ته نشین شده کاملا در قسمت انتهایی لوله و به صورت تجمیع شده قرار می گیرند. ممکن است روتورهای متحرک سطح تکرارپذیری مشابه روتورهای با زاویه ثابت را فراهم نکنند.

روتور سانتریفیوژ متحرک

روتور سانتریفیوژ عمودی

لوله ها کاملا به صورت عمودی قرار می گیرند، در واقع به موازات محور چرخش. این نوع از روتورهای سانتریفیوژ بیشتر مناسب نمونه های با حجم بالا است. برای گرفتن نتیجه بهتر از این سانتریفیوژ بهتر است اجزای نمونه اختلاف چگالی زیادی داشته باشند.

خرید انواع سانتریفیوژ با روتور ثابت و متحرک از رویان ایران

سانتریفیوژها در تمام آزمایشگاه ها کاربرد دارند. به عنوان مثل در تجهیزات آزمایشگاه نانومواد یا تجهیزات آماده سازی PRP در کلینیک های زیبایی حتما نیاز به سانتریفیوژ وجود دارد. اما هر کدام از سانتریفیوژ متفاوتی استفاده می کنند.

به طور کلی، انتخاب روتور سانتریفیوژ مناسب برای دستیابی به نتایج بهینه در کاربردهای مختلف برای جداسازی اجزای نمونه ها ضروری است. درک مناسبی از انواع روتور سانتریفیوژ و کاربردهای هر کدام به پژوهشگران این امکان را می دهد که بهترین نتیجه را از جداسازی نمونه های خود بگیرند. رویان ایران، مرجع تخصصی فروش تجهیزات آزمایشگاهی انواع سانتریفیوژهای آزمایشگاهی با روتورهای ثابت و متحرک مناسب برای تمام کاربردها با بهترین قیمت و کیفیت ارائه می دهد. برای مشاوره رایگان انتخاب و خرید مناسب ترین سانتریفیوژ با توجه به کاربرد مورد نظر می توانید همه روزه با کارشناسان رویان ایران تماس حاصل نمایید.

امتیاز دهی به محتوا
پیمایش به بالا